آخرین اخبار
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰
هشدار جدی پزشکان: یبوست پنهان شما را نابود میکند
بازدید:۸۲
صد آنلاین | یبوست به عنوان یکی از مشکلات شایع در زندگی صنعتی امروز، با تغییرات سبک زندگی و عدم رعایت مصرف صحیح مواد غذایی مرتبط است.
کد خبر : ۱۱۷۶۴۱

به گزارش صد آنلاین،یبوست به عنوان یکی از معضلات شایع در زندگی مدرن شناخته می‌شود و تأثیرات آن بر سلامت گوارش افراد نباید نادیده گرفته شود. مجید حاجی فرجی، عضو فرهنگستان علوم پزشکی و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در مصاحبه‌ای به اهمیت تغییر سبک زندگی و تأثیر آن بر پیشگیری از یبوست پرداخته است.

 

وی تأکید می‌کند که مردم باید به زمان هضم و جذب مواد غذایی توجه بیشتری داشته باشند و آموزش صحیح در مورد مصرف صحیح غذاها و تداخل آن‌ها با داروها اهمیت دارد. همچنین مصرف آب کافی در طول روز یکی از عوامل کلیدی برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، از جمله یبوست است. استفاده از حبوبات خیس‌شده و میوه‌ها نیز نقش بسزایی در پیشگیری از این معضل دارند. در نهایت، نظم در وعده‌های غذایی و ورزش‌های صبحگاهی نیز از دیگر عوامل مؤثر در جلوگیری از یبوست است.

 

مجید حاجی فرجی عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی افزود: یبوست یک معضل شایع در تمامی جوامع است و در زندگی صنعتی امروز به عوامل بسیاری بستگی دارد که اصلی ترین عامل آن تغییر سبک زندگی است.


استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: توجه به زمان هضم و جذب مواد غذایی در پیشگیری از یبوست و عملکرد دستگاه گوارش بسیار مؤثر است و آموزش صحیح به مردم توسط پزشکان و داروسازان در مورد اینکه مواد غذایی را چگونه مصرف کنند تا دچار یبوست نشوند و مردم باید بدانند استفاده کدام دسته از مواد غذایی با کدام داروها تداخل دارد.


حاجی فرجی به اهمیت نوشیدن آب در طول روز اشاره کرد و گفت: اینکه افراد فکر می‌کنند تا احساس تشنگی نکنند نباید آب بخورند باور غلطی است و هر فرد باید در روز به مقدار کافی آب به بدن خود برساند تا از یبوست و سایر بیماری‌های گوارشی که در نتیجه کم آبی بدن به‌وجود می‌آید در امان باشد.


وی به نحوه استفاده درست از حبوبات اشاره کرد و افزود: حبوبات به دلیل عوارض نفخی که در پی دارند باید از قبل خیس شوند تا مشکلات گوارشی را در پی نداشته باشند.


این متخصص تغذیه به مصرف سبزیجات پخته و طعم دار، استفاده از روغن زیتون بدون بو، استفاده از میوه‌ها و غذاهای سالم تاکید کرد و نظم در خوردن وعده اصلی غذا و نیز نرمش‌های صبحگاهی قبل از خوردن صبحانه را در پیشگیری از یبوست بسیار مهم دانست.

 

از مخاطبان عزیز صد آنلاین می‌خواهیم نظرات و تحلیل‌های خود را با ما در میان بگذارند.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها