۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
این دارو قاتل سیروز کبدی است
بازدید:۳۲۲
صد آنلاین | تحقیقات جدید نشان می‌دهد که داروهای GLP-۱، به ویژه سماگلوتید (Ozempic)، می‌توانند به طور قابل توجهی از پیشرفت بیماری کبد چرب مرتبط با دیابت و چاقی به سیروز کبدی جلوگیری کنند.
کد خبر : ۱۱۴۴۴۳

به گزارش صد آنلاین، این مطالعه که شامل بررسی داده‌های بیش از ۳۲۰۰۰ بیمار مبتلا به دیابت و بیماری استئاتوتیک کبدی (MASLD) بود، نشان می‌دهد که مصرف این داروها می‌تواند خطر ابتلاء به سیروز را تا ۱۴ درصد کاهش دهد.


تیم تحقیق به رهبری دکتر فسیحا کانوال، استاد گوارش در کالج پزشکی بیلور در هیوستون، تأکید کرد که داروهای GLP-۱ همچنین با کاهش خطر مرگ در طول دوره مطالعه مرتبط بودند. این اثرات مثبت معمولاً در ۱۸ تا ۲۴ ماه پس از شروع مصرف این داروها مشاهده می‌شود. دکتر کانوال هشدار داد که این داروها باید در مراحل ابتدایی بیماری MASLD مصرف شوند؛ زیرا در صورتی که بیماری به سیروز پیشرفت کند، تأثیر آنها کاهش می‌یابد.

در یک کبد سالم، چربی باید حداکثر ۵ درصد از وزن بدن را تشکیل دهد، اما در بیماران MASLD، این میزان ممکن است به سطوح خطرناک افزایش یابد و خطراتی از جمله سیروز و سرطان کبد را به همراه داشته باشد. عوامل اصلی این بیماری شامل چاقی و دیابت هستند.

مطالعه اخیر نشان داد که مصرف داروهای GLP-۱ با کاهش وزن، بهبود کنترل قند خون و کاهش التهاب مرتبط است، اقداماتی که می‌تواند خطر پیشرفت MASLD را به طور قابل توجهی کاهش دهد. محققان همچنین به این نکته اشاره کردند که در تحقیقات قبلی مشخص شده که این داروها حتی می‌توانند بیماری کبد چرب را به طور کلی معکوس کنند.

اگرچه بیماری کبد چرب و سیروز می‌توانند منجر به سرطان کبد شوند، محققان به این نکته اشاره کردند که تعداد موارد سرطان کبد در این مطالعه به اندازه‌ای نبود که بتواند تأثیر داروهای GLP-۱ بر کاهش خطر ابتلاء به این بیماری را مشخص کند. به طور کلی، این تحقیقات بر اهمیت تشخیص و درمان زودهنگام تأکید دارد و نشان می‌دهد که داروهای نوین می‌توانند نقش کلیدی در بهبود سلامت کبد ایفا کنند./ سلامت نیوز

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها