۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰
اگر این علائم را داشتید یعنی شما به فشار خون دچارید
بازدید:۴۳۱۸
صد آنلاین | معمولا معاینه یک پزشک با اندازه‌گیری فشار خون آغاز می‌شود اما علائم فشار خون بالا چیست برای دانستن این موضوع با صد آنلاین همراه شوید.
کد خبر : ۱۰۹۱۶۰

به گزارش صد آنلاین، معمولا معاینه یک پزشک با اندازه‌گیری فشار خون آغاز می‌شود. اما این اعداد دقیقا بیانگر چه چیزی هستند؟ بسیاری این را نمی‌دانند و همچنین عواقب فشار خون بالا را دست کم می‌گیرند.


فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می‌دهد که تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه‌گیری در واقع میزان خون عبوری از رگ‌های خونی و میزان مقاومت رگ‌ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می‌کند. مثلا فشارخون 16 روی 10 فشار خون بالا است و از همین رو پایین اوردن فشارخون بالا فوری اهمیت زیادی دارد.

شریان‌های باریک مقاومت را افزایش می‌دهند. هرچه شریان‌ها باریک‌تر باشد، بیشتر می‌شود. افزایش فشار در طولانی‌مدت می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و سکته شود.

به‌طور‌معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می‌شود و معمولا بدون هیچ‌گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می‌تواند به عروق خونی و اندام‌ها، به خصوص مغز، قلب، چشم‌ها و کلیه‌ها آسیب بزند.

تشخیص زودهنگام شار خون بالا مهم است. خوانش منظم می‌تواند به شما و پزشک در تشخیص زودهنگام تغییرات کمک کند. در صورت افزایش ، ممکن است پزشک برای ارزیابی اینکه آیا این مقدار بالا می‌ماند یا به سطح نرمال باز می‌گردد، تا چند هفته را چک کند.

  در آلمان حدود ۳۵ میلیون نفر فشار خون بالا دارند. فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و گردش خون را افزایش می‌دهد؛ خطری که باعث بیشترین میزان مرگ و میز در آلمان می‌شود.

سازمان بهداشت جهانی، لیستی حاوی میزان فشار خون‌های مختلف را منتشر کرده است که بر اساس آن فشار خون بالا از ارقام ۱۴۰ (سیستول) و ۹۰ (دیاستول) آغاز می‌شود.

علائم فشار خون بالا چیست؟

سردرد
تنگی نفس
خون دماغ
گرگرفتگی
سرگیجه
درد قفسه سینه
تغییرات دید
وجود خون در ادرار

دو رقم بالا و پایین فشار خون

برای اندازه‌گیری فشار خون از دو رقم استفاده می‌شود. یکی رقم بالایی (سیستول) و دیگری رقم پایینی (دیاستول). رقم بالایی، بالاترین فشار در ماهیچه قلب را درست پس از اینکه پمپ می‌زند اندازه گیری می‌کند. رقم دوم مربوط به زمانی است که ماهیچه قلب پس از پمپ زدن خود را رها می‌کند. این رقم به فشاری که در رگ‌ها وجود دارد مربوط می‌شود، زیرا در آن هنگام است که خون وارد رگ‌ها می‌شود. همین امر باعث می‌شود که اکسیژن اعضای بدن تامین شوند.

رگ‌های بدن انسان انعطاف پذیر هستند، یعنی می‌توانند باز و بسته شوند. اما اگر فشار درون سرخرگ‌ها مدام بالا باشد، این رگ‌ها قابلیت ارتجاع پذیری خود را از دست می‌دهند و سپس آهک نیز در آنجا انباشته می‌شود. بدین ترتیب دیگر به اندازه کافی به اعضای بدن خون نمی‌رسد و همین امر می‌تواند باعث سکته مغزی یا قلبی شود.

دلایل این بیماری

فشار خون بالا می‌تواند باعث سکته مغزی یا قلبی شود

طبق داده‌های پزشکی، اضافه وزن، مصرف مرتب نوشیدنی‌های الکلی و از همه بیشتر مصرف نمک، فشار خون را بالا می‌برند.

شمار افرادی که به بیماری فشار خون مبتلا هستند در کشور آلمان بالا است، اما نه تنها در این کشور، بلکه در کشورهای اطراف خلیج فارس و خاورمیانه و همچنین چین، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم، دارای فشار خون بالا هستند.
 

درمان فشار خون بالا

عوامل متعددی در انتخاب بهترین روش درمانی به نفرولوژیست کمک می‌کنند. این عوامل شامل نوع پرفشاری و علل شناسایی شده می‌شوند.

درمان پرفشاری اولیه

در صورت تشخیص پرفشاری اولیه توسط پرشک، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش آن کمک کند.
اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، و درمان‌های خانگی تغییری در میزان فرد ایجاد نکند، ممکن است پزشک برای درمان دارو تجویز کند.

درمان پرفشاری ثانویه

در صورتی که مشخص شود بیماری زمینه‌ای دیگری عامل پرفشاری خون است، درمان بر روی این بیماری‌ها متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر آغاز مصرف دارویی باعث افزایش فشار خون شده است، پزشک داروهای دیگری که این عارضه جانبی را ندارند  امتحان می‌کند.

گاهی اوقات، بالا علی‌رغم درمان علت اصلی همچنان پابرجاست است. در چنین حالتی پزشک فوق متخصص فشار خون ممکن است برای کمک به کاهش ، در ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تجویز داروها با شما همکاری کند.

برنامه‌های درمانی پرفشاری خون اغلب در حال توسعه‌اند. درمانی که در ابتدا مؤثر بود ممکن است با گذشت زمان اثرگذاری کمتری داشته باشد. پزشک شما برای بهتر کردن روند درمان  به همراهی با شما ادامه خواهد داد.

در بسیاری از افراد تجویز داروهای مورد آزمون و خطا قرار می‌گیرند. ممکن است لازم باشد برای رسیدن به یک، یا ترکیبی از داروهای اثرگذار، داروهای مختلفی را امتحان کنید.

خبرنگار: مژگان نبوی

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها