آخرین اخبار
۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
بازدید:۲۶۲
صد آنلاین | معاون اسبق رئیس جمهور می‌گوید برخلاف برخی وعده ها، رئیس جمهور نمی‌تواند قوانین را اجرا نکند و صرفا می‌تواند در مورد سیاست‌ها نظر دهد.
کد خبر : ۹۵۹۵۴

به گزارش صد آنلاین ، این روز‌ها بحث وعده وعید‌های انتخاباتی بیش از پیش داغ شده است؛ از برچیده شدن کامل گشت ارشاد و فیلترینگ بگیرید تا وعده‌های اقتصادی و فرهنگی دیگر.

 

 

 



اما یک رئیس جمهور تا چه حدی در موضوعات مختلف می‌تواند به تنهایی تاثیرگذار باشد؟ خبرنگار تابناک برای دریافت پاسخ روشنی به این سوال به سراغ دستیار و معاون اسبق رئیس جمهور رفت.

مولاوردی به این سوال دوپهلو پاسخ می‌دهد؛ او در عین حال که معتقد است رئیس جمهور می‌تواند نقش مهمی در موضوعات مختلف از جمله گشت ارشاد و فیلترینگ داشته باشد می‌گوید نامزد‌ها نباید انتظاری پیرامون عدم اجرای قوانین در مردم ایجاد کنند. 

او همچنین می‌افزاید رئیس جمهور در شورا‌های عالی حضور دارد، اما باتوجه به حضور چندین نفر دیگر در این شوراها، نقش صد درصدی در تصمیم گیری ندارد.

مشروح این گفتگو را می‌توانید در ادامه بخوانید
 
شهیندخت مولاوردی معاون پیشین امور زنان و خانواده رئیس جمهور و دستیار اسبق رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی به تابناک گفت: رئیس جمهور علاوه بر ماموریت‌ها و وظایفی که دارد می‌تواند یک سری کار‌ها را انجام ندهد.

وی افزود: رئیس جمهور موظف به اجرای قانون است و در صورتی که موردی به قانون تبدیل شود رئیس جمهور نمی‌تواند از اجرای آن خودداری کند، اما در برخی سیاست‌ها می‌تواند همراهی نکند و به برخی از تفکرات میدان ندهد.

مولاوردی اظهار کرد: قدرت رئیس جمهور گاهی در انجام ندادن برخی سیاست‌ها خلاصه شود و مقام عالی رتبه اجرایی کشور می‌تواند با اجرای برخی سیاست‌ها انتظارات هواداران خود را تا حدی برآورده کند.

معاون پیشین امور زنان و خانواده رئیس جمهور بیان کرد: اکثر تصمیمات مهم در شورا‌های عالی گرفته می‌شود و رئیس جمهور نیز ریاست این شورا‌ها را برعهده دارد همچنین نمایندگان دولت نیز در این شورا‌ها به عنوان نماینده حضور دارند بنابراین اینکه چه کسی رئیس جمهور است در تصمیمات کلان کشوری مهم است و رویکرد‌ها و گفتمان‌های رئیس جمهور می‌تواند بر روی تصمیمات اثرگذار باشد.

او در پاسخ به سوالی در نقش رئیس جمهور وقت در مورد افزایش قیمت بنزین در آبان سال ۹۸ و اغتشاشات پس از آن، می‌گوید: بحث افزایش قیمت بنزین تصمیمی حاکمیتی و اتفاقات بعد از آن هم امنیتی بود و نمی‌توان تمامی حواشی پیش آمده را صرفا به قوه مجریه نسبت داد.

معاون اسبق رئیس جمهور با اینکه در شورا‌های مختلف، افراد زیادی حضور دارند و در همین چارچوب باید از رئیس جمهور انتظار داشت و نباید دایره انتظارات مردم را افزایش داد.

مولاوردی با اشاره به نگاه امنیتی در بحث‌های فیلترینگ می‌افزاید: با توجه به سمت رئیس جمهور به عنوان رئیس اکثر شورا‌های عالی قطعا می‌تواند در مباحث مختلف تاثیرگذار باشد، اما نباید نقشی صد درصدی برای آقای رئیس جمهور در نظر گرفت.

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها