آخرین اخبار
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
واشنگتن محدودیت فروش تسلیحات هجومی به ریاض را لغو می کند؟

گام های عملی امریکا و عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل

بازدید:۳۷۱
روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده است که انتظار می رود که ایالات متحده امریکا محدودیت اعمال شده برای فروش سلاح های هجومی به عربستان را احتمالا طی هفته های آتی بردارد.
کد خبر : ۸۸۶۷۸

 روزنامه فایننشال تایمز گزارش داده است که انتظار می رود که ایالات متحده امریکا محدودیت اعمال شده برای فروش سلاح های هجومی به عربستان را احتمالا طی هفته های آتی بردارد. این روزنامه به نقل از یک منبع مطلع نوشت که واشنگتن تلویحا به ریاض اشاره کرد و به نوعی می خواسته این پیام را ارسال کند که آماده برداشتن این محدودیت است.


 

 

 

جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا پس از این که در واشنگتن به قدرت رسید، محدودیت هایی را در زمینه فروش تسلیحات به عربستان اعمال کرد که این محدودیت ها خشم ریاض را برانگیخت تا آنجا که از بایدن در ریاض به سردی استقبال شد و فرستاده های دولت امریکا به عربستان عموما در ماه های اولیه دولت بایدن دست خالی از ریاض بر می گشتند و پاسخی به خواسته های واشنگتن دریافت نمی کردند. گفته می شود که این محدودیت ها بیشتر به جنگ یمن ارتباط داشت و امریکا به این ترتیب قصد داشت عربستان سعودی را تحت فشار بگذارد تا برای پایان دادن به جنگ یمن اقدام کند. 

بایدن در کارزار انتخاباتی خود بارها عربستان سعودی را به جنگ افروزی بی نتیجه و بی هدف در یمن متهم کرده و به صراحت اعلام کرده بود که عربستان سعودی در یمن کشتار می کند و امریکا نمی تواند از رفتارهای خشن آن در این کشور دفاع کند. این اظهارات سبب شده بود تا گرمی روابط امریکا و عربستان که در زمان دونالد ترامپ در اوج خود بود در دوران بایدن رو به سردی گراید.

 

 

 

عملا هم اعمال محدودیت فروش تسلیحات تهاجمی امریکا به عربستان سبب شد تا این کشور در حملات خود به یمن ضعیف تر شود و نتواند همانند گذشته عملیات نظامی به ویژه عملیات نظامی هوایی گسترده و ویرانگر در یمن انجام دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا روز چهارشنبه گفت که امریکا و عربستان بسیار به توافق در زمینه انرژی هسته ای و همکاری امنیتی و دفاعی در چارچوب یک توافق گسترده تر برای عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو نزدیک شده اند.

روزنامه فایننشال تایمز نوشت که برداشتن محدودیت های فروش تسلیحات به عربستان به طور مستقیم ربطی به این مذاکرات ندارد.

 

 

 

این در حالی است که آنچه به بیرون درز کرده و در رسانه ها منتشر شده است، نشان می دهد که عربستان سعودی و ایالات متحده امریکا گام های عملی برای عادی سازی روابط میان اسرائیل و عربستان برداشته اند. عربستانی ها در قبال دریافت تسلیحات پیشرفته، تضمین های امنیتی و ساخت تاسیسات هسته ای توسط امریکا در خاک عربستان سعودی، عقد پیمان امنیتی میان ریاض و واشنگتن و همچنین به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی توسط جامعه جهانی و امریکا پذیرفته اند که عادی سازی روابط با اسرائیل را بپذیرند و در این زمینه گام های عملی بردارند. عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل برای امریکا و همچنین رژیم صهیونیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و پیش بینی می شود در صورت تحقق این اتفاق دگرگونی های مهمی در تحولات جاری خاورمیانه رخ دهد. 

 

 

از سوی دیگر در صورتی که عربستان سعودی و اسرائیل قبل از انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای عادی سازی روابط توافق کنند این اتفاق می تواند برگه برنده بسیار مهمی برای بایدن و حزب دموکرات در کارزار انتخابات پیش رو باشد و از آن بهره برداری های سیاسی فراوانی کنند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها