به گزارش صد آنلاین ، عملکرد انصارالله یمن طی ماههای گذشته در حمایت از ساکنان غزه عملاً معادلات را در تنگه باب المندب، دریای سرخ و خلیج عدن به نفع محور مقاومت تغییر داده است. شاید کمتر کارشناس، تحلیلگر و استراتژیستی پیش بینی میکرد که انصارالله توان ایجاد موازنه تهدید، موازنه وحشت و موازنه قوا را با رژیم صهیونیستی و همزمان با آن، کشورهای غربی در این منطقه داشته باشد. اما اکنون قدرت بازدارندگی انصارالله یمن به جایی رسیده است که نیروی دریایی فرانسه اعلام کرد به دلیل آنچه سطح بالای تهدید توصیف شد، ناوچه آلزاس خود را از دریای سرخ خارج کرده است. به گزارش ایسنا، ناخدای ناوچه «Alsace» نیروی دریایی فرانسه در گفتوگو با نشریه «لوفیگارو» این کشور اظهار کرد: ما لزوما انتظار این سطح از تهدید را نداشتیم، در آنجا خشونت نامحدودی وجود داشت که بسیار غافلگیرکننده و بااهمیت بود، نیروهای حوثی (انصارالله) در استفاده از پهپادها برای منفجر کردن کشتیهای تجاری و نیز در شلیک موشکهای بالستیک تردید نمیکنند.
این فرمانده نیروی دریایی فرانسه با اشاره به افزایش سطح برخوردها گفت: سطح خشونت نیز به این شکل رو به افزایش است: ابتدا پهپادهای «انتحاری» و اکنون استفاده بسیار منظم از موشکهای بالستیک، آخرین درگیری به سال ۲۰۱۱ و عملیات «هارماتان» (مداخله نظامی در لیبی) برمیگردد، من آنجا هم بودم، چنین چیزی نبود، مدت زیادی از زمانی که با این سطح از تسلیحات و خشونت مواجه شدیم، گذشته است. او افزود: تهدیدی که این ناوچه در دریای سرخ با آن مواجه شد، بسیار بیشتر بود، نیروهای حوثی در حال تبیین شیوه خود هستند: هرچه بیشتر و بیشتر شلیک کنند، دقیقتر میشوند. نیروی دریایی فرانسه ژانویه گذشته ناوچه «Alsace» را در دریای سرخ و در کنار ناوچه «Languedoc» خود مستقر کرد و هیچ گزارشی دال بر جایگزینی آن منتشر نشد. ناوچه «Alsace» پس از ناوچه «Huitfeldt» دانمارک، دومین ناوچه اروپایی محسوب میشود که از دریای سرخ خارج میشود. ناوچه دانماریکی به دلیل تهدید روبهافزایش، مشکلات جدی در سامانه پدافندی و در معرض خطر قرار گرفتن آن و کادرش از دریای سرخ خارج شد.
- نیروهای ویژه مانع عبور ائتلاف سهگانه شر از دریای سرخ میشوند
در اداهم قدرت نمایی انصارالله یمن، خبرنگار شبکه خبری العالم در یمن گزارش داد که یگان نمادینی از "گردانهای الوهبی"، که متشکل از ۱۲ هزار عضو است، روز جمعه، رزمایش نمادین دریایی و زمینی برگزار و طی آن حمله به کشتیهای آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ را شبیهسازی کردند. بنابر این گزارش، سرلشکر "بکیل بن صالح الوهبی" فرمانده گردانهای الوهبی در خلال این رزمایش به خبرنگار العالم گفت: سخنان رهبر انقلابی و سیاسی (عبدالملک بدرالدین الحوثی) ما مثل روز روشن است که دریای سرخ و خلیج عدن برای تمام کشتیهای بهجز کشتیهای ائتلاف سهگانه شر( آمریکا، اسرائیل و انگلیس و حامیانشان) امن است.
فرمانده گردانهای الوهبی خاطرنشان کرد، تا زمانیکه آنها به حملات جنایتکارانه خود به غزه پایان ندهند، به اذن خداوند، موشکها و پهپادهای ما کشتیهای آنها را هدف قرار خواهد داد. فرمانده گردانهای الوهبی یمن در روز برگزاری رزمایش دریایی و زمینی که طی آن حمله به کشتیهای آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در دریای سرخ شبیهسازی شد، اعلام کرد که نیروی ویژه مانع عبور "ائتلاف سهگانه شر" از دریای سرخ میشوند.
- انصارالله و آینده معادلات در دریای سرخ
از ۱۹ نوامبر سال گذشته ارتش یمن حملات پهپادی و موشکی متعددی را علیه کشتیهای وابسته به رژیم صهیونیستی یا کشتیهایی که عازم اراضی اشغالی بودهاند در ۲ دریای سرخ و عرب انجام داده است. این حملات که باعث غرق شدن چند کشتی و آسیب دیدن تعدادی دیگر شده، شرکتهای کشتیرانی بینالمللی را مجبور به طی کردن مسیر طولانیتر و گرانتری از دماغه امید نیک در جنوب و اطراف قاره آفریقا کرد. کارشناسان در این باره معتقدند که عملیات بیسابقه ارتش یمن علاوه بر اینکه مانع از تلاشهای آمریکا و انگلیس برای شکستن محاصره دریایی رژیم صهیونیستی شد، توان نظامی را نشان داد که واشنگتن از آن بیاطلاع بود و در واقع معادلات آن را به هم ریخت.
بهرغم اصرار صنعا برای تحمیل محاصره دریایی بر رژیم صهیونیستی تا پایان محاصره و تجاوزات غزه و هدف قراردادن کشتیهای این رژیم و کشتیهای آمریکا و انگلیس در نتیجه حمله آنها به یمن، ارتش یمن بر حفظ امنیت ناوبری دریایی برای دیگر کشتیها تاکید دارد. ایالات متحده آمریکا و انگلیس هم به موازات تشکیل ائتلافهای نظامی دریایی چندملیتی به بهانه حفاظت از امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و خلیج عدن، حملات مشترک و مکرری را با رویای ایجاد بازدارندگی و تضعیف توانمندیهای نظامی ارتش یمن علیه استانهای یمن از جمله صنعا، صعده و الحدیده انجام میدهند. اما باید در نظر داشت که با وجود تجاوزات غربی ها، حملات نیروهای مسلح یمن به کشتیها در دریای سرخ، عملا هزینههای بیمه کشتیرانی و حملونقل کانتینرهای اروپایی به عنوان حامیان جدی صهیونیست ها را افزایش داده است.
از سوی دیگر سلسله عملیاتهای مقاومت یمن علیه بندر ایلات و کشتیهای تجاری- نظامی وابسته به بنادر فلسطین اشغالی یا متحدان رژیم صهیونیستی سبب شد تا در مدت کوتاهی ۱۲ درصد تجارت دریایی جهان دچار اخلال شده و شرکتهای بزرگ کشتیرانی برای انتقال امن کالا- انرژی مجبور شوند تا مسیر متفاوتی را انتخاب کنند. طی چندماه اخیر کشتیهای باری به جای عبور از مسیر سوئز- باب المندب (۲۵ روزه)، چارهای جز انتخاب مسیر دماغه امیدنیک (۳۴ روزه) نداشتند. تداوم عملیاتهای مقاومت در حمایت از مردم غزه سبب شد تا به تدریج شرکتهای بزرگ چندملیتی برای تامین امنیت دریای سرخ به کشورهای اروپایی و آمریکا فشار آورده و خواستار تغییر وضعیت در این منطقه شوند. ذکر این نکته لازم است که در این مدت کوتاه اعضای پیمان ابراهیم در منطقه خلیج فارس با همراهی سعودی- اردن اقدام به ایجاد خط کریدور زمینی کردند تا بتوانند کالا مورد نیاز رژیم صهیونیستی را در زمان کوتاهتری تامین نمایند.
در حال حاضر مهمترین نکته در روند فهم شکست سیاستهای غرب در محدوده دریای سرخ آن است که آنها به جای مقابله با علت اصلی ناامنی، صرفا با برخورد سخت به دنبال مهار انصارالله و توقف عملیات نظامی در این منطقه هستند. به عبارت دیگر واشنگتن به جای آنکه روند صادرات سلاح به سرزمینهای اشغالی را متوقف یا آنکه تلآویو را مجبور به پذیرش آتشبس دائمی در نوار غزه کند، صرفا به حملات هوایی به خاک یمن به عنوان راهحلی برای برقراری صلح در منطقه اکتفا کرده است که تا به اکنون این روند نتیجه ای برای غرب در پی نداشته است.