۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۰
بازدید:۲۳۰
فردی که ۱۵ ساعت گرسنه بوده نمی‌تواند خویشتن‌داری کند و دچار بدخوری می‌شود و نمی‌توانید موقع افطار به او بگویید لوبیاسبز و هویج بخورید، آن شخص موقع افطار زولبیا، بامیه، خرما، فرنی، شعله زرد و حلیم می‌خواهد و از این رو باید در افطار انتخاب خوبی داشته باشیم
کد خبر : ۷۹۴۵۹

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزهای پایانی ماه رمضان

به گزارش مجله سلامت صد آنلاین،  منصور رضایی (استاد دانشگاه و دکترای تخصصی علوم تغذیه) در برنامه "جوان ماه" رادیو جوان، ضمن ارائه توصیه‌هایی برای ایام ماه مبارک رمضان گفت: اولین توصیه‌ای که دارم این است که حتماً باید سه وعده سحری، شام و افطاری را داشته باشیم، حذف وعده‌ها در هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود؛ چراکه باعث بدخوری، تندخوری و پرخوری می‌شود، به ویژه فردی که سحری نمی‌خورد نمی‌تواند یک افطار خوب داشته باشد و قطعاً افطار را با ولع می‌خورد و به مواد شور و شیرین در افطار ولع دارد، از این رو توصیه می‌شود فرد شب حتماً به موقع بخوابد و خواب منظم داشته باشد تا برای خوردن سحری بیدار شوند و برای انجام این کار زمان کافی داشته باشد.


وی در ادامه افزود: باید دقت کرد در وعده سحری انتخاب‌های درستی داشته باشیم و از خوردن مواد غذایی که ملین و عطش‌آور است در وعده سحری خودداری کنیم؛ مصرف چای، شکلات، مربا و قهوه باید محدود شود، نشاسته‌ها و غذاهای فیبردار، غلات کامل، غذاهای گیاهی، غذاهای خانگی از انتخاب‌های بسیار خوب برای این وعده است. سحری مناسب باید کم ادویه باشد، هر چند ادویه‌ها را در رژیم غذایی توصیه می‌کنیم، ولی در وعده‌های سحر نباید از غذاهای تند، شور و کارخانه‌ای اعم از سوسیس، کالباس، تن ماهی، رب گوجه و غذاهای چرب مثل آبگوشت و کله پاچه و... استفاده کرد؛ چراکه این غذاها عطش‌آور است و حفظ آب بدن در روزه‌داری مهم‌تر از کالری است. کالری را می‌توان تأمین کرد، ولی تنظیم مایعات سخت است و به همین دلیل حتماً باید در وعده سحر از غذاهای پر فیبر که در میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات، آجیل‌ها، دانه‌ها و مغزهای بی‌نمک است، استفاده کرد.

این استاد دانشگاه و دکترای تخصصی علوم تغذیه همچنین بیان کرد که علی‌رغم باور غلط شایع در جامعه؛ مصرف تخم مرغ در ایام ماه مبارک رمضان بسیار ضروری است و افراد روزه‌دار حتماً باید این ماده غذایی را به برنامه خود اضافه کنند چرا که تخم مرغ حاوی مقدار قابل توجهی از کولین است و مصرف کافی کولین توسط افراد در دوران رشد و بلوغ با کاهش احتمال بروز سرطان در بزرگسالی همراه است. به طور خاص، خوردن یک عدد تخم مرغ در روز با ۱۸% کاهش احتمال سرطان همراه است؛ به‌ویژه وقتی که همراه با میوه و سبزی‌ها کافی باشد. کولین یکی از ویتامین‌های مهم موجود در تخم‌مرغ است. طی سال‌ها به دلیل محدودیت‌های مصرف تخم مرغ ناشی از سوء ذهنیت در مورد کلسترول آن، کمبود کولین نیز در جوامع خودنمایی کرد. تخم‌مرغ غنی از کولین است و کولین هم نقش اساسی در متابولیسم بدن ایفا می‌کند.

منصور رضایی ضمن تأکید بر درست غذا خوردن بالاخص در ایام ماه مبارک رمضان بیان کرد: فردی که ۱۵ ساعت گرسنه بوده نمی‌تواند خویشتن‌داری کند و دچار بدخوری می‌شود و نمی‌توانید موقع افطار به او بگویید لوبیاسبز و هویج بخورید، آن شخص موقع فطار انتخاب خوبی داشته باشیم و همه مواد غذایی را در دسترس نداشته باشیم، هر زولبیا، بامیه، خرما، فرنی، شعله زرد و حلیم می‌خواهد و از این رو باید در امه می‌دانند زولبیا و بامیه خوب نیست، ولی چون به راحتی در دسترس است آن را مصرف می‌کنند و مصرف آن در این ماه به شدت بالا می‌رود چرا که بخشی از فرهنگ روزه‌داری ایرانی‌ها زولبیا خوردن شده است. سحری باید همراه با آرامش باشد و نباید غذا را بلعید، غذا باید به صورت کامل پخته باشد و خوب جویده شود و بهداشت نیز باید در تهیه غذا رعایت شود، مصرف غذای فیبردار و ماست نیز در این ایام مفید است، بهتر است ماست چکیده مصرف کنید و خیلی از شیر و پنیر در این ایام استفاده نکنید چرا که این گزینه‌ها فرد را مستعد مشکلات گوارشی می‌کند.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها