محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری گفت: «مهر و آغاز سال تحصیلی را شاهد هستیم اما بیش از ۲۳ هزار کلاس درس معلم ندارد آن هم در شرایطی که قانون اجازه استفاده از معلمان بازنشسته را داده است اما بازنشستگان استقبال نمیکنند چون پاداش دو سال گذشتهشان را نگرفتهاند».
وی اضافه کرد: «از طرف دیگر قانون مهرآفرین اجرا نشده و اجازه نمیدهند نیروهای خرید خدمات آموزشی هم در کلاسها درس بدهند».
رضا مراد صحرایی؛ وزیر آموزش و پرورش نیز هم با قول اینکه تا نیمه مهر ماه مشکل حل خواهد شد، گفته است: متأسفانه چون تمام ظرفیت آزمون استخدامی کامل نشد، تعدادی از کلاسهای درس بدون معلم مانده است البته آمار دقیق در دست نیست و تعداد خیلی کم و به میزان ظرفیت باقیمانده آزمون استخدامی است، این موضوع طبیعی است، در سالهای گذشته هم چنین وضعیتی داشتیم، امیدوارم آزمون استخدامی سال آینده امسال برگزار شود تا این مشکلات را نداشته باشیم.
البته اینکه وزیر آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی از نبود آمار دقیق کمبود معلم صحبت کرده و به جمله «البته تعداد کم است» بسنده میکند، جای شگفتی دارد؛ چراکه هم تعداد دانشآموز و میزان نیاز به معلم پیش از شروع سال تحصیلی قابل ارزیابی بود و هم تعداد نفراتی که در سال جدید جذب شدند از پیش مشخص شده بود، پس چطور وزیر در ابتدای سال همچنان آمار دقیق را نمیداند و همین مسئله نشان دهنده میزان آشفتگی در آموزش و پرورش است. از جهتی نمیتوان پذیرفت که چون این مشکل از قبل وجود داشته پس امری عادی است و نباید پاسخگو بود. صحرایی درحالی این سخنان را مطرح میکند که ۹ شهریور گفته بود «اول مهر هیچ کلاس درسی نباید بدون معلم باشد».
ابراهیم سحرخیز معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در یادداشتی که در اختیار ایسکانیوز قرار داد در این باره گفت: نباید پرسیده شود سامانه جامع منابع انسانی آموزش وپرورش، بانک اطلاعاتی مدارس، مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزشوپرورش، معاونت توسعه منابع و پشتیبانی، ستاد راهبری پروژه مهر همراه با شمار قابل ملاحظهای از کارگروهها یا قرارگاههای پرسروصدای به اصطلاح جهادی برای پیادهساری تحول، مشاوران و ملازمان حقوق بگیر پرفیس و افاده، در این وسط چه کارهاند که دست وزیر از آمار و ارقام تهی است که مجبور است برای فرار از واقعیتها، دست به دامن واژههای چند پهلو و مبهم شده یا اکتفا به تکراری بودن این معضل درطی سالهای گذشته، ترک فعل اطرافیان خود را ماست مالی یا توجیه میکنند؟!
وی افزود: باید قبول کرد، به رغم به کار بستن تمامی آن ترفندهای کهنه و تکراری گذشته در حوزه تامین منابع انسانی، پاندمی کمبود معلم در دورههای مختلف تحصیلی بهویژه دوره ابتدایی در سال تحصیلی جدید بسیار متفاوت از گذشته، خود را نشان داده است. به رغم اختیاری شدن بازنشستگی معلمان تا مرز ۶۵ سالگی برای اولین بار، تشکیل کلاسهای پرتراکم ۴۰ تا ۵۰ نفره، رشد فزاینده آمار مدارس ۲ نوبته، تدریس اجباری و مالایطاق مدیر و دیگر عوامل اجرایی مدرسه، حذف گروهها یا انجمنهای علمی آموزشی از چرخه تخصیص و دریافت نیروی موظف، فراموش شدن جذب مشاور و مربی، التماس به بازنشستگان برای پرکردن کلاسهای خالی از معلم، پرداخت اضافه تدریس به آموزگاران و دبیران رسمی یا تمام وقت هنوز شمار قابل ملاحظهای از کلاسهای درس بدون معلم باقی مانده است. اطلاعات رسیده از استانها، نشان میدهد مسأله کمبود معلم، امسال بسیار جدیتر از گذشته است.
سحرخیز عنوان کرد: وزارتخانهای که قریب به ۴۴ درصد دانش آموزان دوره ابتدایی آن، با فقر یادگیری در مهارت پایه یعنی خواندن و نوشتن دست و پنجه نرم میکنند با چه رویی از نصیب برابر آموزشی، تقویت مدارس دولتی، بالابردن کیفیت یا اجراییسازی تحول دم میزند در حالی که در حوزه برنامهریزی آموزشی، ساماندهی و تامین منابع انسانی قدم جدی و موثری برنداشته است؟! پر معلوم است که آثار و عواقب زیانبار این کمبود، قطع به یقین تنها متوجه مدارس دولتی بهویژه در مناطق نابرخودار آموزشی است.
وی افزود: مدارس خاص دولتی از جمله سمپاد، نمونه دولتی، شاهد و هیات امنایی به عنوان شهروندان درجه یک، علاوه بر نداشتن نگرانی برای جذب معلم مورد نیاز از طریق ادارات آموزش وپرورش همراه با دیگر مدارس خصوصی به اندازه کافی پول در حساب مدرسه دارند تا نگران حتی کلاسهای جبرانی خود نباشند. بیچاره دانشآموزان مدرسههای عادی دولتی که باید به عنوان شهروندان درجه ۲ علاوه بر بینصیب ماندن از نعمت معلم، عدالت آموزشی، یک ریال هم در حساب مدرسه نداشته باشند تا ضروریترین نیازهای مدرسه را بپردازند آن گاه آقای وزیر، شعار امسال آموزش وپرورش را تقویت مدارس دولتی میداند!
معصومه معصومیان در گفتوگویی درباره میانگین جمعیت کلاسهای درس دوره ابتدایی شهر تهران، گفته که میانگین جمعیت کلاسهای درس ۳۶ نفر است اما در برخی مناطق مانند رودبار قصران برای ۱۰ دانشآموز یک معلم ارسال میشود؛ به طور مثال به تازگی نیز بهزیستی اعلام کرد که برای یک مرکز نگهداری خود با تعداد هشت دانشآموز به یک معلم نیاز دارد و در مقابل این وضعیت در برخی مناطق تهران کلاسهای درس با ۴۶ دانشآموز داریم.
وی ادامه داد: اکنون بیشترین تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس دوره ابتدایی مربوط به منطقه ۱۵ است و تعداد کلاسهایی با جمعیت بالای ۴۰ نفر در این منطقه بیش از سایر مناطق شهر تهران است.
معصومیان با بیان اینکه ۳۰ دبستان در شهر تهران، ۲ نوبته فعالیت دارد، گفت: با این روند، تعداد مدارس ابتدایی دارای ۲ نوبته از ۱۵۰ نفر به ۱۸۰ نفر افزایش یافته است.
رضوان حکیمزاده؛ معاون سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم از آسیبهای کمبود نیرو به ایسکانیوز گفت: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در دوره ابتدایی نباید هیچ کلاسی بیش از ۲۶ دانشآموز داشته باشد اما ۶۰ درصد از دانشآموزان ابتدایی در کلاسهای پرجمعیت هستند. حتی در شهر تهران، شهرستانهای تهران و حاشیه شهرهای بزرگ مثل مشهد کلاسهایی با تراکم بالای ۴۰ نفر وجود دارند. این موضوع باعث افت کیفیت یادگیری خواهد شد.
حکیمزاده در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل کمبود معلم بیان کرد: یکی از دلایلی که منجر به افزایش تراکم کلاسها شده این است که مجوز جذب معلمان براساس استانداردهای مصوب شده، صادر نمیشود و به جای مبنای محاسبه سه سطحی مصوب شورای عالی آموزش وپرورش برای محاسبه تراکم و برآورد تعداد معلم مورد نیاز، میانگین کلی مبنای محاسبه قرار میگیرد. به همین دلیل تعداد معلمان با استانداردهای مطلوب فاصله دارد.
به گزارش ایسکانیوز، کمبود معلم بحرانی جدی در آموزش و پرورش جدی است و آموزش و پرورش برای جبران این موضوع به افزایش تراکم کلاسها و دو شیفته کردن مدارس روی آورده که این موضوع میتواند باعث افت کیفیت آموزش شود. با همه این ها همچنان ۲۳ هزار کلاس درس معلم ندارند و باید دید آموزش و پرورش در ادامه چه تدبیری برای حل این مشکل میاندیشد.
منبع/ ایسکانیوز
انتهای پیام /21111