آخرین اخبار
۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۱۹
بازدید:۸۲۸
شخصیت امام خمینی (ره) بی شک تاثیری جهانی داشته و این را با نگاهی بر آثار منتشر شده به زبان های مختلف دنیا درباره اندیشه امام و تاریخ مبارزاتی او برای هدایت و رهبری رخداد عظیم انقلاب اسلامی می توان دریافت.
کد خبر : ۱۸۵۳۳

 شخصیت امام خمینی (ره) بی شک تاثیری جهانی داشته و این را با نگاهی بر آثار منتشر شده به زبان‌های مختلف دنیا درباره اندیشه امام و تاریخ مبارزاتی او برای هدایت و رهبری رخداد عظیم انقلاب اسلامی می‌توان دریافت. در این گزارش نگاهی به آثار منتشر شده درباره ایشان به زبان اسپانیایی شده است.

 

 

 

 


به گزارش روز جمعه ایرنا، در بخش ابتدایی گزارش پنج کتاب که با محوریت امام خمینی منتشر شده اند معرفی و در بخش دوم به معرفی مترجمین و مولفینی که این کتاب‌ها را تولید کرده اند پرداخته شده است.

ضمنا باید توجه کرد که این گزارش مجموعه کتاب‌هایی را که به سفارش نهاد‌های دولتی و غیر دولتی در تهران و قم به نویسندگان به ویژه در آمریکای لاتین برای ترجمه و تولید آثار درباره امام خمینی و انقلاب اسلامی (از جمله مثلا کتاب‌های ترجمه شده توسط آقای رائول گونزالس) منتشر شده اند وارد این فهرست نکرده و صرفا به کتاب‌هایی پرداخته است که در کشور اسپانیا و از سوی نخبگان این کشور در واکنش به انقلاب اسلامی نوشته شده اند.

نگاهی به کتاب‌های منتشر شده با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) در اسپانیا

ایران امام خمینی EL IRAN DEL IMAM JOMEINI

این کتاب در سال ۱۹۸۸ برای اولین بار در اسپانیا منتشر شده است. نویسنده، دکتر گوستاوو مورالس که در هنگام نگارش کتاب روزنامه نگار بوده است در مقدمه کتاب خود آورده است که نمی‌توان کور ماندن سیاست استعمارگرانه غرب و نیز دولتمردان غربزده رژیم سابق ایران نسبت به قدرت و نفوذ شیعه جعفری دوازده امامی در میان توده‌های مردم را نادیده گرفت.

نقش مذهب در شکل گیری انقلاب اسلامی یک نقش بنیادی است. یک روحانی تبعید شده بدون هیچ حمایت زیرساختی به جز همین اعتقاد مذهبی جنبشی را به راه انداخت که آرایش صحنه بین المللی را بر هم زد. امام خمینی فرآیندی از تغییرات را که پیامد‌هایی دست اول داشت کلید زد. فرآیندی که غرب همچنان با حیرت به آن نگاه می‌کند.

این کتاب در دو بخش کلی تنظیم شده است. در بخش نخست نویسنده به ترسیم شرایط فرهنگی اجتماعی ایران که باعث شکل گیری انقلاب اسلامی شد پرداخته و بر نقش اعتقاد مذهبی و فرهنگ شیعه در میان مردم تاکید کرده است. در این بخش همچنین نظام اسلامی و پایه‌های سیاسی و اعتقادی آن معرفی شده اند. فصلی به رابطه میان ایالات متحده آمریکا با انقلاب و فصلی نیز به رابطه اتحاد جماهیر شوروی با انقلاب اسلامی اختصاص داده شده است. منظور از ارتباط در واقع نسبتی است که امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی با این دو ابرقدرت بر قرار کرد و جهتگیری نظام برساخته شده پس از انقلاب با این دو را معین نمود.

در این بخش همچنین از دستاورد‌های انقلاب اسلامی (البته در دهه شصت) و نیز برخی رخداد‌های سیاسی تا زمان نگارش کتاب مطالبی به رشته تحریر درآمده است. در بخش دوم کتاب نویسنده ابتدا به سراغ منتخبی از نوشته‌های امام خمینی رفته است و در پایان نیز متن یکی از مصاحبه‌های امام را به اسپانیایی ترجمه کرده است. او هدف از این بخش را معرفی بی واسطه و مستقیم آرا و اندیشه‌های امام خمینی به خواننده اسپانیایی زبان عنوان کرده است که مستقل از هر نوع تفسیر و توضیحی بتواند با نگاه سیاسی و نظری امام خمینی در این چند متن آشنا شود. این کتاب در ۱۹۰ صفحه و توسط انتشارات Biblioteca Universitaria منتشر شده است.

نگاهی به کتاب‌های منتشر شده با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) در اسپانیا

ایران در جهان IRAN EN EL MUNDO

این دومین کتابی است که گوستاوو مورالس تالیف کرده و در آن اهمیت انقلاب اسلامی ایران و نقش رهبری امام خمینی در این نهضت را تبیین نموده است. این کتاب دو سال پس از کتاب اولش با عنوان «ایران امام خمینی» و در سال ۱۹۹۰ منتشر شده است. او در این کتاب کوشیده است مضامین اصلی نخستین کتابش را با عمق بیشتری بسط داده و به زمینه‌های اصلی انقلاب اسلامی از جمله ویژگی‌های مذهب شیعه و جایگاه آن در تاریخ ایران و همچنین سابقه تمدنی طولانی کشور ایران اشاره کند.

در این کتاب پس از مقدمه، فصل‌هایی با این عناوین می‌خوانیم: ایران و غرب، ایران و خلیج فارس، ایران و شوروی، جنگ و سازمان ملل و ایران پس از خمینی. همچنین یکی از پیوست‌های اصلی و طولانی کتاب به ترجمه کامل وصیت نامه امام خمینی اختصاص یافته است. این اولین بار است که وصیت نامه امام به زبان اسپانیایی منتشر می‌شود. این کتاب در ۱۸۰ صفحه و توسط اتشارات Biblioteca Universitaria منتشر شده است.

نگاهی به کتاب‌های منتشر شده با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) در اسپانیا

جنگ صهیونیستی علیه امام خمینی LA GUERRA SIONISTA CONTRA JOMEINI

نویسنده کتاب آقای مانوئل گالیانا از سال ۲۰۱۱ به بعد پنج سفر به ایران داشته است. در این سفر‌ها او در کنفرانس‌های مختلف که همگی با محوریت جریان مقابله با صهیونیسم بین الملل برگزار می‌شد شرکت کرد و در آخرین سفر که باعث شد روز‌های بیشتری در ایران بماند تا از ترجمه فارسی کتابش رونمایی شود توانست شناخت عمیق‌تر و بهتری از جامعه امروز ایران به دست آورد. رهاورد این سفر، کتاب «جنگ صهیونیستی علیه امام خمینی» بود.

کتابی که در آن او کوشید شواهد دیگری از نظریه اش را مبنی بر شرارت‌های صهیونیستی در جهان این بار در مقاومت جمهوری اسلامی ایران بیابد. او از خوزستان و مناطق عملیاتی جنگ در جنوب غربی ایران بازدید کرد. به این ترتیب کتاب او روایتی است از چگونگی حمله نظامی ارتش عراق در زمان صدام حسین و حمایت همه جانبه قدرت‌های جهانی به ویژه آمریکا و کشور‌های اروپایی از این حمله. مانوئل گالیانی تصویری تکان دهنده از این حمایت چه در سال‌های پیش از آغاز جنگ و چه در تمام طول هشت سال دفاع مقدس در پیش چشمان مخاطب اسپانیایی می‌گذارد. حمایتی که در نگاه او ریشه در تاثیر صهیونیسم بین الملل بر مناسبات جهانی و نفوذ آنان در قدرت‌های بزرگ دارد. کتاب همچنین به توصیف امام خمینی به عنوان رهبری که توانست در مقابل این جریان بایستد و مقاومتی ملی و مردمی را در برابر آن سامان دهد می‌پردازد. این کتاب در ۸۲ صفحه و از سوی انشارات ماندالا Mandala Ediciones منتشر شده است.

نگاهی به کتاب‌های منتشر شده با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) در اسپانیا

اپیزود‌های ایرانی EPISODIOS PERSAS

این کتاب در سال ۲۰۰۱ منتشر شده و مجموعه‌ای است از خاطرات آقای خوزه ماریا سیرا ناوا، سفیر اسپانیا در ایران که دوران ماموریتش مصادف شد با انقلاب اسلامی ایران و سال‌های ابتدایی تاسیس جمهوری اسلامی. او در این کتاب از زاویه دید یک دیپلمات غربی به وقایع ایران نگریسته ودر یازده فصل سعی کرده تصویری از ایران پس از انقلاب اسلامی به خواننده غربی ارائه کند.

اگرچه تصویر امام خمینی (ره) تقریبا در تمام این فصل‌ها پررنگ و تعیین کننده است، اما او یک فصل مهم از کتابش را نیز به شخصیت امام اختصاص داده است.

او این فصل را با این جملات آغاز می‌کند: «هر جور که درباره آیت االله خمینی فکر کنیم و هر نگاهی که به او داشته باشیم، نمی‌توان این حقیقت را نادیده گرفت که او شخصیتی بسیار کاریزماتیک داشت که میلیون‌ها مسلمان را شیفته خود کرد. بد نیست به خاطر بیاوریم که در جامعه امروز ما در غرب که لبریز از مصرف گرایی و مادی گری است، ایده‌های مذهبی همچنان پتانسیل قدرتمندی دارند و می‌توانند ناگهان مسیر تاریخ را عوض کنند. در مورد مسیحیت، آیا همین اتفاق نیفتاد که در آن تعدادی ماهی گیر بدون آنکه سواد خواندن یا نوشتن داشته باشند به کمک ایمان دینی تبدیل به یکی از دلایل مهم فروپاشی امپراطوری رم شدند؟ ایمان می‌تواند باعث سقوط امپراطوری‌ای شود که قدرتمندترین سپاه، بهترین نظام حقوقی و پیشرفته‌ترین سیستم سیاسی و قانونگذاری را در طول تاریخ غرب داشته است؛ و این همان قدرتی است که آیت االله خمینی نیز از آن بهره گرفت تا مسیر تاریخ را تغییر دهد.

عنوان فصل‌های این کتاب به ترتیب این‌ها هستند: غریبه، اما آشنا، یک سفر ناگهانی، یکی از جاسوس ها، ایران و شیطان بزرگ، یک جنگ بی معنی، آیات شیطانی، آیت االله خمینی، زندگی در تهران، اسپانیایی‌ها در کشور آیت االله ها، کاپیتان روسالس، پایان یک ماموریت.

کتاب در ۱۶۰ صفحه و از سوی انتشارات DOSSOLES به چاپ رسیده است.

نگاهی به کتاب‌های منتشر شده با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) در اسپانیا

رهبران بزرگ قرن بیستم: امام خمینی

این کتاب یک مجلد از مجموعه کتاب‌هایی است که با عنوان رهبران بزرگ قرن بیستم از سوی موسسه TIEMPO CULTURAL در سال ۱۹۹۱ منتشر شده است. این مجموعه در جستجوی یافتن آثار و نشانه‌هایی است که در زندگی افراد کاریزماتیک قرن وجود دارد و باعث شده است توده‌های مردمی شیفته آن‌ها شده و با هدایت آنان اسباب ایجاد تغییرات بزرگ شوند. از این نظر کتاب جستجویی است در زندگی و تاریخچه حرکتی که امام خمینی آن را رهبری نمود.

برای رسیدن به پاسخ، نویسنده به احوال شخصی و شکل زندگی او از یک سو و آثار سیاسی و اجتماعی عظیمی که به واسطه انقلاب اسلامی پدید آمده است از سوی دیگر می‌پردازد. کتاب در بخشی به توصیف نویسنده پر آوازه ریشارد کاپوچنسکی از امام ارجاع می‌دهد: «بالاتر از ریش سراسر سفیدش، صورت او رنگ پریده و غیر قابل نفوذ است.... هر از گاهی ابروهایش را به بالا حرکت می‌دهد و اخمی را بر روی پیشانی بلندش ظاهر می‌سازد. اما معمولا حتی یک ماهیچه کوچک نیز در صورت این مرد سرسخت، مصمم، آهنین اراده و توقف ناپذیر حرکت نمی‌کند.»

کتاب را ماتیو گوردون نویسنده انگلیسی زبان به رشته تحریر درآورده است و خانم ماریا، اما باربریا آن را به اسپانیایی ترجمه کرده است. کتاب همراه است با انبوهی از تصاویر مربوط به امام خمینی و انقلاب اسلامی تا بتواند بخشی از بار توصیفات را به دوش بکشد. همچنین پانویس‌های بسیاری از سوی نویسنده و مترجم افزوده شده اند تا پس زمینه تاریخی سخنان و حوادث را به خواننده منتقل کنند. کتاب شامل نه فصل است: گرفتن سفارت، کودک و پیامبر، جستجوگر، پادشاه و روستایی، شکننده بت ها، صدای تبعید، دادخواهی، بلای ستمگران، شهدا.

کتاب امام خمینی، در ۱۱۰ صفحه منتشر شده است.

نگاهی به کتاب‌های منتشر شده با محوریت شخصیت امام خمینی (ره) در اسپانیا

خداوند بزرگ است Alá es grande

این کتاب مجموعه‌ای است از گزارش‌های روزنامه نگار آلمانی پیتر شول-لاتور در دهه هفتاد و هشتاد میلادی از رخداد‌های مهم جهان. فصل بزرگی از این کتاب شرح سفر او به ایران در دوران انقبلی اسلامی، سفر او به گوشه و کنار ایران و مشاهده خیزش مردمی با محوریت و تاثیر امام خمینی و سپس حضور در فرودگاه و توصیف لحظه بازگشت امام خمینی از تبعید در پاریس و نشان دادن اهمیت این اتفاق برای مخاطبان غربی است. به گونه‌ای که مجله اشپیگل این گزارش او را تحسین کرده و می‌گوید صحنه ورود آیت االله خمینی به تهران، با تشکر از توان و مهارت بالای شول-لاتور که به خوبی می‌داند چگونه روایت کند طوری که روایت سهل و ممتنع از آب در بیاید، به خوبی اوج احساسات و در عین حال طبیعت حرکت مردمی در ایران را که باعث تغییر ابعاد تاریخ شد نشان می‌دهد.

نام فصل اختصاص یافته به امام خمینی و انقلاب اسلامی هست: «از تخت طاووس تا دولت دینی شیعی». یکی از بخش‌های مفصل در روایت این روزنامه نگار آلمانی به ایران، روز‌های اشغال لانه جاسوسی است.

روایتی که تاثیر حضور و رهبری امام را در ایران انقلابی به تمامی نشان می‌دهد: «پس از اندکی انتظار سه جوان به سالن کنفرانس خبری وارد شدند. بیشتر از ۲۰ سال نداشتند و گفتند که سخنگوی کمیته اشغال سفارت هستند. گفتند پیرو خط امام هستند و به جز ایدئولوژی خمینی هیچ خط و ربط سیاسی دیگری را دنبال نمی‌کنند. اسلام انقلابی تنها راه آنهاست. جوانک‌ها با ریش‌های اصلاح نشده که اثری از هیچ لبخندی در تمام طول صحبت در صورتشان پدیدار نشد به نظر خسته می‌آمدند، اما معلوم بود که بسیار مصمم هستند. در جواب سوال من گفتند که خواهان تحویل گرفتن شاه هستند و تا وقتی این کار انجام نشود گروگان‌های آمریکایی آزاد نخواهند شد و این کار در واقع اهرم فشاری برای نشان دادن جدیت آن‌ها در تحویل داده شدن شاه به آنهاست».

این کتاب ۴۶۴ صفحه دارد و از سوی انتشارات پلانتا PLANETA در سال ۱۹۸۳ منتشر شده است.

انتهای پیام/ 121999

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها