آخرین اخبار
۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۹
با صدای ضبط‌شده می‌توان جرم کسی را ثابت کنیم؟
بازدید:۳۰۵۰
صد آنلاین | یکی از دغدغه‌های افراد مدارکی است که بتوانند مجرم بودن فردی را در دادگاه با آن ثابت کنند. بنابراین همیشه این سوال می‌شود که آیا با صدای ضبط شده فرد می‌توان جرم وی را ثابت کنیم؟
کد خبر : ۱۷۰۳۲

اثبات جرم با صدای ضبط شده با پیشرفت تکنولوژی بسیار در دادگاه‌ها دیده می‌شود؛ اما نکته مهم و قابل‌بررسی آن است که آیا واقعاً این صداها در روند رسیدگی پرونده تأثیر دارد؟

 

 

اثبات جرم با صدای ضبط شده


طبق تجربیات وکلای دادگستری، در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد برای اثبات پرونده خود از عکس، صدا و فیلم‌های ضبط‌شده استفاده کرده و قصد دفاع از خود را در پرونده‌های کیفری دارند.

 

صدای ضبط شده به‌عنوان اماره مستند علم قاضی قرار گرفته و اگر مورد انکار طرف مقابل پرونده قرار بگیرد، توسط قاضی به کارشناس مربوطه ارجاع داده می‌شود تا درست بودن این مدارک اثبات شود.

 

طبق ماده ۱۶۰ قانون مجازات اسلامی، صراحتاً گفته شده است که ادله اثبات جرم کیفری به شرح زیر هستند:

 

اقرار
شهادت
قسامه
سوگند

 


بنابراین، می‌توان گفت تنها این موارد ادله قانونی هستند و می‌توانند به‌عنوان مدرک در تصمیم نهایی قاضی تأثیر داشته باشد. البته صدای ضبط شده نیز اماره بوده و روی علم قاضی تأثیرگذار است.

 

آیا اگر افراد عادی صدایی را ضبط کنند جرم است؟

 


عده‌ای از مردم بسته به شغلی که دارند باید صدای افراد را ضبط کنند. برای مثال روزنامه‌نگاران و خبرنگاران که به دنبال مصاحبه با افراد هستند، عمدتاً باید مکالمات افراد را برای نوشتن آن مصاحبه ضبط کنند. از بین وکلا نیز عده‌ای برای فراموش‌نکردن نکاتی امکان دارد صدای موکل را ضبط کنند یا در تماس با اکثر مؤسسات خصوصی و دولتی در همان ابتدا اعلام می‌دارند، این گفتگو به‌منظور مقاصد آموزشی و نظارتی ضبط می‌گردد.

 

 

 

باتوجه‌به تأکید قانون اساسی به حفظ حریم شخصی سایرین، ضبط صدای تنها توسط افراد عادی جرم محسوب نمی‌شود. به بیانی ساده‌تر، نمی‌توان فردی را به اتهام ضبط صدا در دادگاه متهم نمود، جز آنکه از صدای ضبط شده علیه دیگری استفاده نموده، به‌گونه‌ای که آبرو و حیثیت او را از بین ببرد یا موجبات خسارت به او را فراهم آورد.

 

 

اثبات جرم با صدای ضبط شده مثل رابطه نامشروع


اگر فردی بخواهد بابت رابطه نامشروع شکایت کند، با صدای ضبط شده از متهمین می‌تواند تا حد زیادی به قاضی برای اثبات ادعای خود کمک کند.

 

21111

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها