به گزارش صدآنلاین، برای صحت وضو رعایت شرایط خاصی ضروری است. نخستین شرط آن است که آب مورد استفاده برای وضو باید پاک باشد. اگر فردی فراموش کند که آب نجس است یا بعداً متوجه نجاست آب شود، وضو باطل خواهد بود. دومین شرط مطلق بودن آب وضو است، یعنی آب باید خالص و بدون اختلاط با مواد دیگر باشد. آبهای طبیعی مانند باران، چشمه، چاه و رودخانه و همچنین آب لولهکشی منازل برای وضو مناسب هستند.
سومین شرط مباح بودن آب و ظرف وضو است. استفاده از آب غصبی (آبی که مالک آن اجازه استفاده نداده) حرام بوده و وضو با آن باطل است. البته آبهای عمومی مانند رودخانهها و چشمهها معمولاً مشکلی ندارند. چهارمین شرط پاک بودن اعضای وضو است. صورت، دستها، سر و پاها باید کاملاً پاک باشند و در صورت وجود نجاست، باید ابتدا آن را برطرف کرد.
شرط پنجم نبودن مانعی برای رسیدن آب به اعضای وضو است. وجود هرگونه مانع مانند لاک ناخن که از رسیدن آب به پوست جلوگیری کند، وضو را باطل میکند. ششمین شرط رعایت ترتیب در وضو است که شامل شستن صورت، سپس دستها، مسح سر و در نهایت مسح پا میباشد. تغییر این ترتیب موجب بطلان وضو میشود. هفتمین شرط موالات (توالی) در انجام وضو است، به این معنی که مراحل وضو باید پشت سر هم و بدون فاصله طولانی انجام شود.
احکام اشتباه در وضو:
اگر فردی عمداً یا سهواً وضو را اشتباه بگیرد، باید در اولین فرصت وضو را به صورت صحیح تکرار کند. اکثر مراجع تقلید از جمله آیتالله مکارم شیرازی، آیتالله سیستانی و آیتالله لنکرانی معتقدند نمازی که با وضوی اشتباه خوانده شود، باطل است و باید با وضوی صحیح اعاده گردد.
حکم نمازهای گذشته با وضوی اشتباه:
در صورتی که فردی مدت طولانی (حتی چند سال) با وضوی اشتباه نماز خوانده باشد، طبق نظر مراجعی مانند آیتالله سیستانی، آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله خامنهای، باید به تدریج نمازهای خوانده شده را قضا کند. این اشتباهات ممکن است شامل مواردی مانند رعایت نکردن ترتیب صحیح وضو یا استفاده از آب نجس باشد.
حکم کلی نماز با وضوی اشتباه:
به طور کلی، نمازی که با وضوی اشتباه خوانده شود، باطل است و باید با وضوی صحیح تکرار گردد. اگر زمان نماز گذشته باشد، قضای آن واجب است. این احکام نشاندهنده اهمیت دقت در انجام وضو و توجه به شرایط صحیح آن در فقه اسلامی میباشد