آخرین اخبار
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
بعد از ترک مخاصمه ایران و عربستان

نفوذ چین در خاورمیانه گسترش می یابد

بازدید:۳۲۹
برای چین، همکاری عربستان سعودی و ایران و تایید نقش سازنده چین در خاورمیانه، الزامی و حیاتی است. به زودی، پکن، بزرگترین شریک تجاری ریاض و تهران، حضور اقتصادی خود را در خاورمیانه به قدرت سیاسی و دیپلماتیک تبدیل خواهد کرد.
کد خبر : ۱۴۸۳۰

نویسنده: محی الدین آتامان 


 از موافقتنامه امضا شده بین تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود، به عنوان پیروزی دیپلماتیک و سیاسی برای چین یاد می شود. این توافق میانجیگری شده توسط پکن، نوید پیشرفت و تغییری مهم در خاورمیانه را می دهد. 

پکن درحال افزایش نفوذ خود در ایران و عربستان سعودی است. وزارت امور خارجه چین در بیانیه ای رسمی، به تداوم نقش سازنده و مثبت این کشور برای ایجاد روابط نزدیک بین ایران عربستان و چین، تاکید کرده است.

مقامات چینی نیز درباره این موافقتنامه گفته اند: دخالت عربستان سعودی و ایران در امور داخلی یک دیگر پایان خواهد یافت، به همین علت، تهران و ریاض می توانند سرنوشت سیاسی خود را بدون مداخله خارجی، به دست بگیرند و رهبری کنند. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: پکن برای ساختار سیاسی خاورمیانه ارزش و احترام قائل است و اراده و خواست ایران و عربستان، به عنوان دو کشور راهبردی در خاورمیانه و رقبای سیاسی، برای دستیابی به چنین توافقی، استثنایی است.

به نقل از سخنان مقامات چینی، این کشور برخلاف کشورهای غربی، برای دستیابی به چنین توافقی، هیچ شرط و خواستی علیه کشورهای خاورمیانه تحمیل نکرده است. کشورهای خاورمیانه می توانند آینده و پیشرفت و ترقی خود را آزادانه در دست بگیرند.

از منظر جامعه جهانی، این موافقتنامه، پیشرفت مهم و سازنده ای برای خاورمیانه و پیروزی سیاسی و دیپلماتیکی برای چین است. در راستای از سرگرفته شدن روابط دیپلماتیک ریاض و تهران، جنگ نیابتی ایران و عربستان سعودی و بحران یمن نیز می تواند پایان یابد.

برای چین، همکاری عربستان سعودی و ایران و تایید نقش سازنده چین در خاورمیانه، الزامی و حیاتی است. به زودی، پکن، بزرگترین شریک تجاری ریاض و تهران، حضور اقتصادی خود را در خاورمیانه به قدرت سیاسی و دیپلماتیک تبدیل خواهد کرد.

از طرفی، این توافق برای اسرائیل و تلاش تل آویو برای منزوی ساختن جمهوری اسلامی در خاورمیانه، تحولی زیانبار محسوب می شود. عربستان سعودی، ضد ایرانی ترین کشور عربی در خاورمیانه است و عادی سازی روابط تهران و ریاض می تواند روی دیدگاه کشورهای عرب درباره جمهوری اسلامی، تاثیر مثبتی بگذارد. کشورهای عرب نیز از این توافق سود خواهند برد.

منبع: دیلی صباح

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها