۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
دلایل نفخ را بدانید
بازدید:۴۱۳۰
صدآنلاین| دلایل نفخ در کودکان، با عبور غذا از دستگاه گوارش، روده کوچک مواد مغذی را جذب می‌کند. باکتری‌های موجود در روده بزرگ هم مواد دیگر را تجزیه می‌کند و با این کار منجر به آزادشدن هیدروژن و دی‌اکسید کربن می‌شود که همراه با تولید گاز و نفخ شکم است.
کد خبر : ۱۴۳۴۹

به گزارش صدآنلاین، باد شکم نوزاد و کودک به دلایل متنوعی رخ می‌دهد. از جمله این علت‌ها باید به موارد زیر هم اشاره کنیم:

دراین بخش از صد آنلاین با ما همراه باشید 


ورود هوا به بدن
نوزادان و کودکان در زمان شیرخوردن یا گریه‌کردن، حجم زیادی هوا را وارد شکم و دستگاه گوارشی می‌کنند. این روند باعث می‌شود که شکمشان دچار نفخ شود و گاز‌ها در آن تجمع کنند. این یکی از دلایل عمده و اصلی نفخ شکم در بچه‌ها به‌شمار می‌رود.

سیستم گوارش نابالغ
دستگاه گوارش نوزادان و کودکان هنوز کامل و بالغ نشده است. برای همین، غذا به سرعت از این دستگاه عبور می‌کند و امکان تجزیه‌نشدن درست و کامل مواد خوراکی در این سیستم وجود دارد. چنین روندی با تولید گاز همراه می‌شود.

حساسیت زیاد
بعضی از انواع شیر خشک و مواد غذایی باعث بروز حساسیت و نفخ شکم بچه‌های شیرخواره و کودکان می‌شوند. این هم اگرچه نسبت به دو دلیل پیشین رایج نیست، اما می‌تواند مشکلات نفخ را به همراه بیاورد.

جویدن آدامس
این عامل در کودکان بزرگتر باعث باد شکم می‌شود. هضم شیرین‌کننده‌های مصنوعی موجود در آدامس‌های بدون قند برای برخی از کودکان دشوار است. آن‌ها در روده بزرگ به دام می‌افتند و به شکل گاز روده تخمیر می‌شوند. جویدن آدامس احتمال بلع هوای اضافی را هم بالا می‌برد.

حرکت در حین خوردن
بعضی از کودکان عادت دارند که در هنگام غذاخوردن جنب‌وجوششان را حفظ کنند. آن‌ها در حرکت هستند و این باعث می‌شود که مقادیری هوا وارد سیستم گوارشی‌شان شود. چنین چیزی منجر به بروز باد شکم می‌شود.

مشکلات ریشه‌ای
یبوست و مشکلات رودوی مختلف از جمله ابتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر از جمله دلایل نفخ شکم نوزاد و کودک هستند. اگر نفخ با درد و مشکلات دیگر همراه شود، نیاز به پیگیری جدی وجود خواهد داشت.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها