به گزارش صدآنلاین، اهل سنت استناد میکنند به آیه ۲۴ سوره نسا که در آن به «مَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ» اشاره شده است. این عبارت به ازدواج موقت یا متعه اشاره دارد، اما اهل سنت معتقدند که این آیه توسط آیات بعدی نسخ شده است. به ویژه به آیات ۵ تا ۷ سوره مومنون استناد میکنند که در آنها تاکید شده که ارتباط جنسی فقط با همسران دائم یا کنیزان مجاز است. همچنین، اهل سنت به آیات طلاق و عده استناد دارند که نشان میدهد در ازدواج موقت نیازی به طلاق و عده نیست، در حالی که در ازدواج دائم این موضوع باید رعایت شود.
همچنین، در برخی از روایات آمده است که پیامبر اسلام (ص) در روز فتح خیبر و فتح مکه ازدواج موقت را حرام اعلام کردهاند و برخی صحابه نیز این حکم را پذیرفتهاند. از دیدگاه اهل سنت، ازدواج موقت بیشتر شبیه به زنا است و به دلیل اینکه هدف آن فقط برآوردن نیازهای جنسی است، از نظر عقلی نیز حرام است.
شیعیان بر این باورند که آیه ۲۴ سوره نسا همچنان معتبر است و جواز ازدواج موقت را ثابت میکند. آنها معتقدند که روایاتی که اهل سنت به آنها استناد میکنند مبنی بر نسخ آیه ازدواج موقت، ضعیف و نادرست هستند. همچنین، شیعیان به دلایل عقلی و اجتماعی ازدواج موقت را مجاز میدانند. به عقیده آنها، این نوع ازدواج میتواند از بروز زنا جلوگیری کند و همچنین در مواقعی که ازدواج دائم ممکن نیست، یک راهحل شرعی و موقت ارائه دهد.
در زمان خلافت عمر بن خطاب، این ازدواج به حرام اعلام شد، اما بسیاری از صحابه با این حکم مخالفت کردند. افراد مشهوری چون امام علی (ع)، جابر بن عبدالله انصاری و ابن عباس نیز ازدواج موقت را مجاز میدانستند و به آن ادامه میدادند. بسیاری از علمای اهل سنت نیز بر این باورند که آیه ازدواج موقت از سوی خداوند ثابت است و تا قیامت باید مورد عمل قرار گیرد.
ازدواج موقت یکی از موضوعات پیچیدهای است که میان شیعه و سنی اختلافات زیادی را به همراه دارد. در حالی که شیعیان آن را مطابق با قرآن و سنت پیامبر اسلام میدانند، اهل سنت بر این باورند که این نوع ازدواج توسط آیات دیگر قرآن نسخ شده است. اختلافات در این موضوع همچنان وجود دارد و بسته به رویکردهای مختلف فقهی، نظرات متفاوتی در مورد آن مطرح است.