به گزارش صدآنلاین، بر اساس فتواهای مراجع تقلید، تراشیدن ریش بنابر احتیاط واجب حرام است، مگر در شرایط خاص مانند ضرر یا توهین به فرد. در این گزارش، به بررسی حکم تراشید
حکم تراشیدن ریش از نگاه مراجع تقلید:
تراشیدن ریش به طور کلی:
همه مراجع (به جز آیتالله بهجت و آیتالله صافی): تراشیدن ریش، خواه با تیغ باشد یا ماشین، بنابر احتیاط واجب حرام است.
آیتالله بهجت و آیتالله صافی: تراشیدن ریش حرام است.
تراشیدن ریش به صورت پروفسوری (از دو طرف گونهها):
آیتالله امام خمینی، آیتالله خامنهای، آیتالله بهجت، آیتالله صافی، آیتالله نوری و آیتالله سیستانی: تراشیدن مقداری از ریش (مانند دو طرف گونهها) حکم تراشیدن تمام ریش را دارد.
تراشیدن ریش با ماشینهای نمره پایین:
همه مراجع: هر وسیلهای که موجب تراشیدن موهای صورت به گونهای شود که عرف مردم بگویند "ریش ندارد"، خواه با تیغ باشد یا ماشین، اشکال دارد.
گذاشتن خط ریش:
همه مراجع: تراشیدن روی گونهها به صورت خط ریش هیچ اشکالی ندارد.
شرایط مجاز بودن تراشیدن ریش:
همه مراجع: در صورتی که گذاشتن ریش برای فرد ضرر داشته باشد، تراشیدن ریش اشکال ندارد.
تراشیدن ریش به دلیل توهین مردم:
اگر گذاشتن ریش باعث سرشکستگی یا خواری نشود، تراشیدن آن حرام است. فقط اگر به حدی باشد که تحمل آن برای فرد غیرممکن یا حرجآور باشد، تراشیدن ریش جایز است.
تراشیدن ریش برای رشد و پرشدن آن:
همه مراجع: اگر موهای صورت کم است و ریش به طور طبیعی رشد نمیکند، تراشیدن آن مانعی ندارد.
تراشیدن سبیل:
تراشیدن سبیل اشکال ندارد. اما بلند کردن آن به حدی که هنگام خوردن یا نوشیدن با غذا یا آب برخورد کند، مکروه است.
استفاده از ماشین اصلاح ریش و اجرت:
از نظر آیتالله خامنهای: اجرت گرفتن برای تراشیدن ریش، جایز نیست و در صورت استفاده از دستگاه برای اهداف دیگر، اجرت گرفتن برای تعمیر آن اشکالی ندارد.
علت حرام بودن تراشیدن ریش:
روایات: برخی از روایات تراشیدن ریش را مذمّت کردهاند و آن را کار مجوسیها و یهودیها دانستهاند. پیامبر اسلام فرمود: "مجوس ریشهایشان را میتراشیدند و سبیلهایشان را وا میگذاشتند، اما ما مسلمانها سبیلها را کوتاه میکنیم و ریش را نگه میداریم."
سیره اهل بیت (ع): پیامبر و اهل بیت (ع) هرگز ریش خود را نمیتراشیدند، بنابراین تراشیدن ریش بر خلاف احتیاط است.
در نهایت، فلسفه این حکم بیشتر بر تسلیم و تبعیت از دستورات شرعی متمرکز است، حتی اگر دلایل بهداشتی و طبیعی آن برای ما روشن نباشد.
ن ریش از نگاه مراجع مختلف و شرایط مجاز بودن آن پرداختهایم.