به گزارش صدآنلاین، یکی از مسائل فقهی مهم که هر مسلمانی باید از آن آگاه باشد، "حکم بازی با آلات قمار" است. پاسور به دلیل استفاده گسترده در مجالس قمار و ارتباط آن با بازیهای قمار، به عنوان آلت قمار شناخته میشود. مراجع تقلید در این خصوص نظرات متفاوتی دارند:
در این قسمت، نظرات مراجع تقلید مختلف را درباره بازی با پاسور به تفکیک ارائه میدهیم:
آیتالله خامنهای معتقدند که:
آیتالله سیستانی تأکید میکنند که بازی با پاسور آنلاین یا با افراد دیگر تفاوتی ندارد. مهم این است که پاسور در عرف جامعه به عنوان آلت قمار شناخته شود یا نه. اگر عموم مردم آن را ابزار قمار ندانند، بازی با آن بدون شرطبندی جایز است. در غیر این صورت، بازی با آن حرام است.
آیتالله مکارم شیرازی بیان میکنند که اگر پاسور از ابزار قمار بودن خارج شده باشد و مردم آن را به عنوان ابزار قمار نبینند، بازی با آن چه به صورت کامپیوتری و چه حقیقی اشکالی ندارد.
آیتالله فاضل لنکرانی نیز بر این باورند که اگر پاسور در عرف جامعه ابزار قمار شناخته نشود، بازی با آن بدون شرطبندی مشکلی ندارد.
آیتالله بهجت تأکید دارند که بازی با آلات قمار همراه با شرطبندی حرام است، اما حتی بدون شرطبندی نیز بهتر است که از این کار اجتناب شود.
آیتالله تبریزی بازی با آلت قمار را حرام دانسته و تفاوتی میان بازی با کامپیوتر یا با شخص حقیقی قائل نیستند. هر دوی این نوع بازیها حرام هستند.
آیتالله نوری همدانی نیز بر این عقیده هستند که بازی با آلت قمار چه به قصد شرطبندی و چه بدون آن، جایز نیست، مگر اینکه نظر مردم به این ابزار تغییر کند و دیگر آن را آلت قمار ندانند.
در نهایت، حکم بازی با پاسور و ابزار مشابه در فقه اسلامی بستگی به عرف جامعه و نظر مراجع تقلید دارد. اگر این ابزارها در نظر مردم به عنوان آلت قمار شناخته شوند، بازی با آنها چه به صورت آنلاین و چه به صورت واقعی، حرام خواهد بود. بنابراین، توجه به حکم شرعی و عرف جامعه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است.