به گزارش صدآنلاین، در اینجا نظر چند تن از مراجع تقلید درباره استفاده از شیاف در حال روزه بررسی میشود:
امام خمینی (ره) در فتوای خود میفرمایند: «استعمال شیاف برای معالجه، روزه را باطل نمیکند.» به عبارت دیگر، استفاده از شیافهای جامد که برای درمان و تسکین درد استفاده میشود، مشکلی ایجاد نمیکند و روزه را باطل نمیسازد. اما اگر از شیافهایی مانند شیاف تریاک برای کیف کردن یا تغذیه استفاده شود، حرام است و باید از آن اجتناب کرد.
آیت الله مکارم شیرازی نیز در فتواهای خود استفاده از شیافها برای درمان را مشکلی نمیداند، ولی توصیه میکنند که بهتر است از آن پرهیز شود. با این حال، احتیاط واجب آن است که از شیافهایی که برای تغذیه استفاده میشود، اجتناب شود.
آیت الله سیستانی در فتوای خود میفرمایند که استفاده از شیافهای جامد برای درمان اشکالی ندارد، ولی استفاده از شیاف به صورت روان (مایع) روزه را باطل میکند. ایشان همچنین تأکید میکنند که استفاده از شیاف برای معالجه در روزه، مکروه است و بهتر است فقط در مواقع ضروری انجام شود.
آیت الله خامنهای نیز میفرمایند که استفاده از شیافهای درمانی برای معالجه روزه را باطل نمیکند. اما از آنجا که استفاده از شیافهایی که برای کیف کردن (مانند شیافهای مواد مخدر) یا تغذیه هستند، روزه را باطل میکند، بهتر است از آن پرهیز شود.
پاسخ تمام مراجع تقلید به این سوال منفی است. استفاده از شیافهای درمانی مانند شیاف دیکلوفناک سدیم برای تسکین درد، هیچکدام روزه را باطل نمیکنند.
از نظر اکثر مراجع تقلید، استفاده از شیاف هیچگونه غسل واجبی برای روزهدار یا غیر روزهدار ایجاد نمیکند. بنابراین، بعد از استفاده از شیاف نیازی به غسل نیست.
استفاده از شیاف برای درمان بیماریها یا تسکین درد در ماه رمضان به طور کلی روزه را باطل نمیکند، مگر اینکه از شیافهایی برای تغذیه یا تفریح استفاده شود که این کار باعث باطل شدن روزه خواهد شد. همچنین، استفاده از شیاف نیاز به غسل ندارد و تنها در مواقع ضروری باید از آن استفاده کرد تا از هرگونه کراهت یا مشکل جلوگیری شود.