به گزارش سرویس فرهنگی صدآنلاین، ربا به معنای دریافت پول بیشتر در ازای قرضی از همان جنس است، بهگونهای که تفاوت در مقدار آن وجود دارد. در دین اسلام نهتنها دریافت ربا بلکه پرداخت آن نیز حرام است. حتی شاهد و کاتب معامله ربوی نیز در گناه شریک هستند. علت اصلی تحریم ربا، اثرات منفی و مخرب آن بر جامعه است که بهطور خلاصه شامل موارد زیر است:
گلچینی از احادیث درباره ربا:
در این بخش به برخی از مهمترین احادیث در مورد ربا از پیامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله) و ائمه معصومین اشاره میشود.
1. احادیث نهی از ربا:
پیامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله):
«بدترین کسب، کسب رباست.»
پیامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله):
«خداوند عزّ و جلّ ربا خور، ربا دهنده، کاتب و شاهدان بر آن را لعنت کرده است.»
امام صادق (عليهالسلام):
«سه گروه در پناه خداوند قرار دارند تا زمانی که از حسابرسی فارغ شوند: کسی که هیچگاه درگیر زنا نشد، کسی که مال خود را به ربا آلوده نکرد، و کسی که در این دو مسئله واسطه نشد.»
امام رضا (عليهالسلام):
«ربا حرام است و از گناهان کبیره است، و خداوند بر آن وعده عذاب آتش داده است.»
2. گناه ربا:
پیامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله):
«ربا هفتاد دروازه دارد، کمترین آن مانند همبستر شدن با مادر است.»
امام صادق (عليهالسلام):
«یک درهم ربا نزد خدا بدتر از چهل بار زنا کردن با محارم است.»
پیامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله):
«یک درهم ربا از هفتاد بار زنا بدتر است، حتی اگر همه آن زناها با محارم در خانه خدا صورت گیرد.»
3. عواقب رباخواری:
پیامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله):
«ربا خوار از دنیا نمیرود تا آنکه شیطان او را دیوانه کند.»
امام علی (عليهالسلام
«ربا در میان این امت پنهانتر از حرکت مورچه روی سنگ سیاه است.»
4. علت تحریم ربا:
امام باقر (عليهالسلام):
«خداوند ربا را حرام کرد تا احسان و محبت در جامعه باقی بماند و مردم از یکدیگر دریغ نکنند.»
امام صادق (عليهالسلام):
«اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و کسب حلال را رها میکردند و به ربا خواری روی میآوردند.»
امام رضا (عليهالسلام):
«خداوند ربا را حرام کرد چون باعث فساد اموال و نابودی ثروتها میشود.»
5. عواقب در قیامت:
پیامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله):
«ربا خواران در قیامت بهصورت وارونه و بر روی سرشان محشور میشوند.»
پیامبر اسلام (صلىاللهعليهوآله):
«شکم ربا خواران مانند خانههایی است که در آن مارهایی دیده میشود.»