به گزارش صد آنلاین، تزکیه، یک اصطلاح دینی و اخلاقی است و در لغت به معنای پاکسازی، به صلاح آوردن و رشد یافتن اشاره دارد. این واژه همچنین به معنای ستایش نفس و خودستایی نیز آمده است. در اصل، تزکیه به مفهوم نمو و رشد دادن است و بعداً به معنای تطهیر و پاکسازی توسعه یافته است.
قرآن مجید پس از یازده سوگند میفرماید: “سوگند به همه اینها که هرکس نفس خود را تزکیه کند، رستگار است و هرکس آن را آلوده سازد، از لطف خدا محروم خواهد شد.” هدف پیامبران نیز در قرآن، تزکیه و پرورش نفوس ذکر شده است.
تزکیه از ریشه «ز ـ ک ـ و» به معنای استوار ساختن و دور کردن اشیاء از عیب و کاستی و ایجاد رشد، برکت و طهارت در آن است. به عبارت دیگر، این واژه به معنای دور نگه داشتن از عیوب و گواهی بر پاکی و طهارت آن، و همچنین به معنای تطهیر نفس و مال، صلاح، تقوا و ستایش خویش میباشد.
تلفظ کلمه «تزکیه» به صورت /tazkiye/ است.
تزکیه در اصطلاح به معنی پاکی نفس از اوصاف رذیله (موانع رشد) و آرایش آن به صفات جمیله (شرایط رشد) است. این واژه در فرهنگ تربیتی قرآن و در علم حدیث و قضا به کار میرود و مفهوم پاکیزهسازی را القا میکند.
تزکیه به معنای پاک و اصلاح کردن نفس از آلودگیها، دوری آن از عیب و نقص و رشد دادن آن است.
تفاوت اصلی بین تزکیه و سایر مفاهیم در این است که در تطهیر، هدف دستیابی به «طهارت» در برابر «رجس» است و در تزکیه، کنار گذاشتن نادرستیها و در تهذیب، به دست آوردن صلاح و خلوص مورد نظر است.
به عبارت دیگر، تطهیر به معنای بیرون راندن آلودگیها و پاک کردن شیء است، در حالی که تزکیه به رشد دادن و شکوفایی آن اشاره دارد.
واژه تزکیه در قرآن بیش از پنجاه بار آمده و به معنای دور ساختن غیرحق از حق و ناپاکی از پاکی اشاره دارد. قرآن فلاح و تزکیه را قرین هم میداند و در سوره شمس به تحقق فلاح برای اهل تزکیه اشاره میکند.
از نظر قرآن، هدف ارسال پیامبران نیز تزکیه و تعلیم کتاب و حکمت است. قرآن نشان میدهد که نفس انسانی در ابتدا مانند لوحی سفید و خالی است که قابلیت تزکیه و آلوده شدن به تیرگیها را دارد.
قرآن پس از یازده مرتبه قسم در سوره شمس، تزکیه نفس را تنها عامل رستگاری معرفی میکند و فساد اخلاقی را منشأ بدبختی میداند. از اینرو، خداوند انبیاء را مبعوث فرموده تا مردم را از اعمال بد آگاه کنند.
تزکیه نفس در قرآن به معنای رشد و پرورش روح و دستیابی به مقامات بالای معنوی است. این اصطلاح، نامی است که قرآن بر تربیت نفس میگذارد.
مسئله نفس در عرفان از مباحث محوری است و تزکیه و تصفیه نفس در آن مورد توجه قرار دارد. برای رسیدن به مقصود نهایی، هفت مرحله برای تزکیه نفس تعیین شده است:
این مراحل به فرد کمک میکند تا به کمال و سعادت حقیقی دست یابد.