آخرین اخبار
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۲
ارتباط نگران‌کننده بین کم‌شنوایی و زوال عقل | چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
بازدید:۲۳۴
صد آنلاین | طبق یک مطالعه جدید، بزرگسالان باید به مشکلات شنوایی خود توجه کنند؛ چرا که این مشکل می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به زوال عقل باشد.
کد خبر : ۱۲۰۸۸۴

به گزارش صد آنلاین،زوال عقل یکی از بیماری‌های نگران‌کننده‌ای است که با افزایش سن به شدت افزایش می‌یابد. محققان اخیراً به نشانه‌ای جدید اشاره کرده‌اند که ممکن است به افراد در شناسایی زودهنگام این بیماری کمک کند: عدم تشخیص صدای افراد در یک محیط پر سر و صدا.

 


مشکلات شنوایی و زوال عقل

به گزارش خبرآنلاین، تحقیقات نشان می‌دهد که مشکلات شنوایی می‌تواند با ابتلا به بیماری زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط باشد. در یک مطالعه بزرگ که بر روی بیش از 80 هزار بزرگسال بالای 60 سال انجام شد، محققان دریافتند که افرادی که در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا در شنیدن گفتار دیگران مشکل داشتند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند.

 


توماس لیتل‌جانز، اپیدمیولوژیست و نویسنده این مطالعه از دانشگاه آکسفورد، در این باره می‌گوید: «این نتایج نشان می‌دهد که اختلال شنوایی ممکن است تنها یکی از نشانه‌های زوال عقل نباشد، بلکه یک عامل خطرزا است که می‌تواند به افراد و پزشکان هشدار دهد.»

 


افزایش خطر ابتلا به زوال عقل

زوال عقل یک اصطلاح جامع برای شرایطی است که با از دست دادن حافظه و مشکلات گفتاری و تفکری مشخص می‌شود. به گفته محققان، افرادی که در میانسالی دچار کم‌شنوایی درمان نشده باشند، تا پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل قرار دارند.

 


مطالعات قبلی نیز به مشکلات شنوایی به عنوان یکی از عوامل خطر قابل اصلاح زوال عقل اشاره کرده‌اند. در سال 2017، کاهش شنوایی به همراه عواملی چون سیگار کشیدن و عدم تحرک بدنی در فهرست عوامل خطرناک زوال عقل قرار گرفت و این فهرست در سال 2020 به‌روزرسانی شد تا شامل عوامل بیشتری شود.

 


تحقیق بر روی 80 هزار بزرگسال

محققان از زیست‌بانک بریتانیا (Biobank UK) برای بررسی این موضوع استفاده کردند. این پایگاه داده تحقیقاتی به مطالعه ارتباط میان ژنتیک، عوامل محیطی و نتایج سلامت در جمعیت بریتانیا کمک می‌کند. خطر زوال عقل در گروهی از 82 هزار زن و مرد 60 ساله یا بیشتر که در ابتدای مطالعه شنوایی‌شان ارزیابی شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

 


این تحقیق نشان داد که شرکت‌کنندگانی که در شنوایی خود در محیط‌های پر سر و صدا مشکل داشتند، تقریباً دو برابر بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار داشتند. جالب توجه است که تقریباً نیمی از این افراد متوجه مشکلات شنوایی خود نبودند.

 


نتایج و توصیه‌ها

تحقیقات نشان می‌دهد که اختلال شنوایی می‌تواند با عوامل دیگری چون انزوای اجتماعی و افسردگی ارتباط داشته باشد. با این حال، محققان تاکید می‌کنند که کم‌شنوایی به عنوان یک عامل خطر جدی در زوال عقل باید در نظر گرفته شود.

 


به گفته لیتل‌جانز، «در حال حاضر، اختلال شنوایی به عنوان یک هدف امیدوارکننده برای پیشگیری از زوال عقل شناخته می‌شود.»

 

 

در نهایت، توجه به مشکلات شنوایی و شناسایی آن به عنوان یک نشانه خطر از ابتلا به زوال عقل می‌تواند گامی مؤثر در پیشگیری از این بیماری باشد. با بهبود شنوایی و اتخاذ سبک زندگی سالم، می‌توانیم به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک کنیم و سلامت عمومی خود را تقویت کنیم.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها