به گزارش صد آنلاین، اکثر مراجع تقلید بر این باورند که اگر خالکوبی صرفاً رنگ و زیر پوست باشد، وضو و غسل با آن صحیح است. در ادامه به بررسی نظرات مختلف و شرایط خالکوبی میپردازیم.
نظرات مراجع تقلید
**آیت الله خامنهای:**
- خالکوبی حرام نیست، به شرطی که فرهنگ غیراسلامی را ترویج نکند. اگر خالکوبی تنها رنگ باشد و مانع رسیدن آب نشود، وضو و غسل صحیح است.
- لمس خالکوبی آیات قرآن مشکلی ندارد؛ اما تاتوهای مضر یا مستهجن جایز نیست.
**آیت الله سیستانی:**
- خالکوبی بر ابرو مانعی ندارد، اما اگر موهای کاشته شده برای ابرو رشد نکند، مانع صحت غسل میشود.
**آیت الله مکارم شیرازی:**
- تتو کردن اگر آراستگی محسوب نشود و موجب فساد نگردد، جواز دارد. خالکوبی در صورت عدم ضرر و تصاویر غیرمبتذل اشکالی ندارد.
**امام خمینی:**
- خالکوبی اگر زیر پوست باشد و مانع رسیدن آب نشود، صحیح است. در صورت تاتوی موقت، باید برطرف شود.
**آیت الله وحید خراسانی:**
- تاتو اگر مانع رسیدن آب شود، جایز نیست و باید برداشته شود.
الزامات پوشاندن تاتو از نامحرم
**آیت الله خامنهای:** در صورتی که تاتو زینت محسوب شود، باید از نامحرم پوشانده شود.
**آیت الله صافی گلپایگانی:** لازم است از نامحرم پوشانده شود.
**آیت الله سیستانی:** اگر تاتو فقط جاهای خالی را پر کند و زینت نباشد، اشکال ندارد.
وضعیت قانونی خالکوبی در ایران
در ایران، خالکوبی به عنوان امری ضد ارزش محسوب میشود، اما قانونی برای مجازات آن وجود ندارد، مگر اینکه شامل تصاویر مستهجن باشد. وزارت بهداشت نیز محدودیتهایی برای انجام خالکوبی در آرایشگاهها وضع کرده تا از انتقال بیماریها جلوگیری کند.
نتیجهگیری
در مجموع، خالکوبی و تاتو از نظر شرعی با شرایط خاصی مجاز هستند و مهم است که افراد در انتخاب طرحها و محتوای خالکوبی خود دقت لازم را داشته باشند.