۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
زود خوابیدن کودکان ، سلامت روده را تضمین می کند
بازدید:۸۳
صد آنلاین | پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که کودکانی که زودتر به خواب می‌روند، از میکروبیوتای روده سالم‌تری برخوردارند و این موضوع می‌تواند تأثیرات مثبتی بر عملکرد شناختی و سلامت عمومی آن‌ها داشته باشد.
کد خبر : ۱۱۹۶۶۹

به گزارش صد آنلاین،  یک مطالعه جدید که توسط پژوهشگران مرکز توانبخشی کودکان چین انجام شده، نشان می‌دهد که زمان خواب کودکان با سلامت روده آنان ارتباط مستقیم دارد. این تحقیق، تنوع میکروبی روده کودکان را در دو گروه، یکی با خواب زودتر و دیگری با خواب دیرتر، مورد بررسی قرار داده است.

 

 

 

 

پژوهشگران دریافتند که کودکانی که قبل از ساعت ۹:۳۰ شب به خواب می‌روند، تنوع میکروبی بیشتری در فلور روده خود دارند. میکروبیوتای روده شامل میکروارگانیسم‌هایی هستند که به صورت هم‌زیست در دستگاه گوارش انسان زندگی می‌کنند و نقش مهمی در سلامت عمومی ایفا می‌کنند.

 

 

 

در این پژوهش، مشخص شد که باکتری‌های مفیدی مانند آکرمانسیا موسینفیلا در روده کودکانی که زودتر می‌خوابند، بیشتر است. این باکتری‌ها به حفظ سلامت روده و بهبود عملکرد شناختی مرتبط هستند. همچنین، پژوهش‌های قبلی نشان داده‌اند که خواب کافی می‌تواند بهبود عملکرد تحصیلی و رشد فیزیکی کودکان را تسهیل کند و با شاخص توده بدنی سالم‌تری ارتباط دارد.

 

 

 

 

در این تحقیق، پژوهشگران از نمونه‌های مدفوع ۸۸ کودک سالم بین ۲ تا ۱۴ سال استفاده کردند. کودکان به دو گروه تقسیم شدند: آن‌هایی که قبل از ۹:۳۰ شب می‌خوابیدند و آن‌هایی که پس از آن ساعت به خواب می‌رفتند. در طی دو هفته، عواملی مانند زمان خواب، بیداری‌های شبانه و کیفیت خواب این کودکان ثبت شد.

نتایج تجزیه‌وتحلیل ژنومی نشان داد که باکتری‌های مفید به‌خصوص آکرمانسیا موسینفیلا در روده کودکانی که زودتر به خواب می‌روند، به‌طور قابل توجهی بیشتر است. همچنین، تجزیه‌وتحلیل متابولیک نشان داد که فعالیت متابولیسم اسیدهای آمینه و تنظیم ناقل‌های عصبی در این گروه از کودکان افزایش می‌یابد. این ناقل‌ها برای عملکرد و رشد مغز بسیار حیاتی هستند، که نشان‌دهنده ارتباط احتمالی بین سلامت روده و فرآیندهای یادگیری و فهم است.

این یافته‌ها به‌وضوح بیانگر اهمیت خواب مناسب در دوران کودکی و تأثیر آن بر سلامت روده و رشد شناختی کودکان هستند.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر