آخرین اخبار
۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
دستگیری لب مرزی یک کلاهبردار با شکایت یک مرد مشهدی
بازدید:۶۶
صد آنلاین | تصور عموم شهروندان این است که متهمان پس از ارتکاب جرم، خود را به دورترین نقاط جغرافیایی می‌رسانند تا دست مأموران به آنها نرسد. در بسیاری از پرونده‌های پلیسی و جنایی نیز این ماجرا تکرار شده است.
کد خبر : ۱۱۹۱۳۸

به گزارش صد آنلاین، تصور عموم شهروندان این است که متهمان پس از ارتکاب جرم، خود را به دورترین نقاط جغرافیایی می‌رسانند تا دست مأموران به آنها نرسد. در بسیاری از پرونده‌های پلیسی و جنایی نیز این ماجرا تکرار شده است، به‌خصوص اگر پای اتباع خارجی در میان بوده باشد. اما این تنها یک مورد از شگرد‌های متهمان پس از انجام جرم است و ماجرای کلاهبرداری‌های مجازی و پیگیری آن از سوی نیرو‌های انتظامی که نه جغرافیا در آن مطرح است، نه زمان، کاری دشوار و پیچیده است، تا‌جایی‌که کارشناسان پلیس فتای مشهد در پیگیری شکایت مردی جوان در مشهد، توانستند فرد کلاهبردار را در استان سیستان‌و‌بلوچستان در یکی از شهر‌های مرزی، پیش از اینکه بتواند از مرز‌های کشور خارج شود، دستگیر کنند.

 

 

 

ماجرای این پرونده از آنجا آغاز شد که پیامکی تحت‌عنوان «ابلاغیه الکترونیک علیه شما صادر شد، وارد شوید» به تلفن همراه مردی جوان در مشهد می‌رسد. این فرد شبیه برخی شهروندان با عده‌ای مشکل داشته است و بلافاصله با این گمان که همان افراد از او شکایت کرده‌اند، بدون توجه به اینکه این پیامک از سرشماره شخصی ارسال شده و از سامانه ADLIRAN فرستاده نشده است، بلافاصله روی لینک انتهای پیامک کلیک می‌کند، غافل از اینکه هیچ پیامک ثنایی حاوی لینک نیست.

 

 

 

او وارد صفحه‌ای دقیقا شبیه سامانه ثنا می‌شود که پیامی روی صفحه ظاهر می‌شود و از او می‌خواهد برای دیدن ابلاغیه مبلغ ۵ هزار تومان واریز کند. این مبلغ آن‌قدر کم و ناچیز است که مرد جوان بدون هیچ شک و شبهه‌ای بلافاصله برای پرداخت مبلغ کلیک می‌کند و ظاهرا وارد صفحه پرداخت بانکی می‌شود.

مرد همه اطلاعات کارت بانکی و همچنین رمز دوم کارتش را وارد می‌کند، اما سایت ناگهان او را بیرون می‌اندازد. این فرد چندین‌بار دیگر تلاش می‌کند و هربار در پرداخت ۵ هزار تومان ناکام می‌ماند. اما لحظاتی بعد چندین پیامک برداشت از حسابش دریافت می‌کند که نشان می‌دهد در مجموع نزدیک به ۲۰ میلیون تومان از حسابش برداشت شده است؛ این در حالی بود که او نمی‌دانست دقیقا چه شده است. 

مرد جوان پرسان‌پرسان راهی دادسرای رسیدگی به جرائم مجازی شد و پس از شکایت از فرد یا افرادی که حسابش را خالی کرده بودند، با دریافت مرجوعه قضایی به پلیس فتای مشهد معرفی شد.

 

پس از اعلام شکایت این فرد به پلیس، سرهنگ ابوالفضل‌طالب‌الحق، رئیس پلیس فتای مشهد، دستور رسیدگی به پرونده را صادر کرد. در بررسی اظهارات شاکی پرونده مشخص شد در پی دریافت پیامک جعلی با عنوان ابلاغیه از سوی سامانه ثنا و باز کردن لینک آلوده و با ورود به یک درگاه جعلی فیشینگ مبلغ ۱۹ میلیون‌و‌۵۰۰ هزار تومان از حسابش برداشت شده است.

کارشناسان پلیس‌فتا با اقدام سریع و به‌موقع و با اشراف اطلاعاتی، متهم به برداشت‌های غیرمجاز را در یکی از شهر‌های مرزی استان سیستان‌و‌بلوچستان شناسایی و دستگیر کردند. هم‌زمان با آغاز بررسی‌ها به‌منظور روشن شدن دیگر‌اقدامات شرورانه این فرد، وجوه سرقتی با دستور مقام قضایی توقیف و به حساب شاکی مسترد شد.

 
برنا
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها