۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴
تخم‌مرغ یک وعده غذایی با خواص شگفت‌انگیز؛سالمندان غافل نشوید
بازدید:۱۴۹
صد آنلاین | کشف یک حقیقت حیرت‌آور درباره تخم‌مرغ و تأثیر آن بر سلامت جسمی و روحی را در خبر بخوانید.
کد خبر : ۱۱۸۶۱۸

به گزارش صد آنلاین،در دنیای امروز، تغذیه صحیح و متوازن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از مواد غذایی کلیدی که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت انسان کمک کند، تخم‌مرغ است. دکتر زهرا اباصلتی با بیان حقایق علمی جالب توجه درباره تخم‌مرغ، ارزش غذایی آن را با سایر مواد غذایی مقایسه کرده و تأثیرات مثبت آن بر سلامت انسان را به تصویر می‌کشد.

 

 

تخم‌مرغ به عنوان یک منبع غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تواند نه تنها به پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند، بلکه از طریق مصرف مناسب آن، کیفیت زندگی را بهبود بخشد.

 


دکتر زهرا اباصلتی، با اشاره به اینکه ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل است با30 گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهی)معادل دو تکه متوسط خورشتی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم لیوان انواع مغزها (بادام، پسته، فندق، گردو) است، گفت: تخم مرغ با دارا بودن حدود 6 گرم پروتئین میزان 13 درصد نیاز غذایی توصیه شده در یک رژیم غذایی بر پایه 2000 کیلوکالری را تأمین می کند. 

 


وی با بیان اینکه از علائم مهم عوارض کمبود مواد پروتئینی عمدتا میتوان لاغری مفرط، بزرگ شدن شکم و عدم رشد مناسب بدن را نام برد، گفت:  در نقاطی از آفریقا که مردم دچار فقر مواد پروتئینی اند، این عوارض در کودکان به خوبی مشهود است و به همین دلیل سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد کشورهای آفریقایی را ملزم کرده که با بهره گیری از تخم مرغ مشکل سوء تغذیه پروتئین را کاهش دهند.

 


مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه ویتامینها مواد آلی با ترکیبات پیچیده ای هستند که به مقدار کم در حیوانات و گیاهان وجود دارند و نقش عمده ای در سوخت و ساز طبیعی مواد در بدن به عهده دارند گفت: تخم مرغ حاوی ویتامینهای مهم و مورد نیاز بدن از جمله ویتامینهای B12، اسیدفولیک، ریبوفالوین و بویژه کولین است .

 


وی با اشاره به اینکه ویتامین A از ویتامینهای محلول در چربی است. مقدار آن در تخم مرغ 244 واحد بین المللی است و عوارض ناشی از کمبود آن شب کوری، ناراحتی چشمی (خشک شدن موکوس چشم) و کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماریهای عفونی بدن است. 

 


دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه کمبود b6 التهاب بدن، خشک و پوسته پوسته شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی و در صورت کمبود شدید این ویتامین در بدن، در بینایی و خونسازی اختلال ایجاد میشود، اظهار کرد: یکی از عناصر ضروری برای تشکیل گلبول قرمز خون ویتامین B12 است که در بافتهای بدن حیوانات و شیر و تخم مرغ یافت میشود. مقدار ویتامین B12 در یک تخممرغ 65/0 میکروگرم است در حالیکه مقدار نیاز بدن افراد بالغ 3 میکروگرم در روز است و  عوارض ناشی از کمبود ویتامین B12 نیز شامل کم خونی، خستگی و اختلالات سیستم عصبی است . 

 


وی با اشاره به اینکه ویتامین D از ویتامینهای محلول در چربی و برای جذب، تعادل و تثبیت کلسیم و فسفر در بدن عنصری ضروری است و  شیر، کره، تخم مرغ و جگر حاوی مقدار کافی ویتامین D است، گفت:  عوارض ناشی از کمبود ویتامین D را میتوان  نرمی استخوان در کودکی و پوکی استخوان در میانسالی و کهنسالی دانست . 

 


وی با بیان اینکه تخم مرغ حاوی ویتامین e و کولین است که کمبود آنها عوارضی را به همراه دارد، اظهار کرد: عوارض ناشی از کمبود ویتامین E اختالال در تولیدمثل و ضعف عضله قلب است علاوه  براین این ویتامینe  اثر درمانی و پیشگیری کننده از بیماریهای عروق کرونر، سرطان سینه، سرطان ریه، آترواسکلروز (تصلب شریان)، دیابت و التهابات و آسیبهای ورزشی دارد و کولین هم نقش اساسی در متابولیسم بدن دارد.

 

 

تخم مرغ پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از کولین میباشد که بخصوص باید در زنان باردار و شیرده به مصرف برسدو کولین نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین دارد .دریافت کولین توسط جنین از مادر نه تنها باعث رشد و تکامل مناسب مغزی او میشود بلکه باعث میشود که سطح ماده هموسیستئین در خون مادر در حد متعادل حفظ شود.

 


وی با بیان اینکه مواد معدنی تشکیل دهنده تخم مرغ به تنظیم ضربان قلب و فشار خون ، پیشگیری از نرمی استخوان و پوکی استخوان ، تنظیم ضربان قلب و بهبود خلق و خو، کاهش افسردگی و خطر بیماریهای قلبی و پیشگیری از سرطان و محافظت چشم در مقابل اب مروارید کمک میکند، ابراز کرد: خوردن تخم مرغ حتی بیش از یک عدد در روز در بسیاری از مردم بدون ارتباط به جنس، سن و نژاد آنها باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب میتواند مناسب و مفید هم باشد.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها