۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۰
بازدید:۲۰۲
صد آنلاین | تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد قهوه، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی می‌تواند ریسک سکته مغزی و خونریزی مغزی را افزایش دهد. با این حال، چای به‌خصوص در برخی مناطق جهان می‌تواند نقشی محافظتی در برابر سکته ایفا کند.
کد خبر : ۱۱۷۵۶۱

قهوه و نوشابه ریسک سکته مغزی را افزایش می‌دهد، اما چای خطر را کاهش میدهد!

به گزارش صد آنلاین، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد قهوه، نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های صنعتی می‌تواند ریسک سکته مغزی و خونریزی مغزی را افزایش دهد. با این حال، چای به‌خصوص در برخی مناطق جهان می‌تواند نقشی محافظتی در برابر سکته ایفا کند.


به نقل از مدیکال نیوز تودی این نتایج حاصل از تحلیل داده‌های یک مطالعه بین‌المللی است که روی بیش از ۲۶,۹۵۰ نفر از ۳۲ کشور انجام شده است. این مطالعه توسط محققان دانشگاه مک‌مستر در کانادا و دانشگاه گالوی در ایرلند انجام شده است.

نتایج تحقیقات نشان میدهد :
نوشابه‌های گازدار: چه نوشابه‌های حاوی شکر و چه انواع بدون شکر مصنوعی، مصرف آنها خطر اولین سکته مغزی یا خونریزی مغزی (ICH) را ۲۲ درصد افزایش می‌دهد. این ارتباط در مناطقی مانند آفریقا، اروپا شرقی و مرکزی، خاورمیانه و آمریکای جنوبی قوی‌تر بود.

آبمیوه‌ها و نوشیدنی‌های میوه‌ای: این نوع نوشیدنی‌ها خطر خونریزی مغزی را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهند، به‌ویژه در زنان که در مقایسه با مردان در معرض خطر بیشتری قرار دارند. مصرف دو لیوان آبمیوه در روز این خطر را سه برابر می‌کند. محققان معتقدند که شکر و مواد افزودنی در این نوشیدنی‌ها می‌تواند خواص مثبت میوه‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد.

قهوه: مصرف بیش از ۴ فنجان قهوه در روز خطر سکته مغزی را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهد. در حالی که مصرف کمتر از این میزان با افزایش خطر سکته مرتبط نیست.

چای: در این پژوهش نشان داده شده است که چای می‌تواند به‌عنوان یک عامل محافظتی در برابر سکته عمل کند. مصرف روزانه ۳ تا ۴ فنجان چای سیاه (مانند چای ارل گری یا صبحانه) خطر سکته را ۲۹ درصد کاهش می‌دهد. همچنین مصرف همین مقدار چای سبز خطر سکته را ۲۷ درصد کاهش می‌دهد. این تأثیر به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاتچین‌ها در چای است که به کاهش التهاب و بهبود عملکرد عروق کمک می‌کنند.

آب: مصرف بیش از ۷ لیوان آب در روز می‌تواند خطر سکته را تا ۱۸ درصد کاهش دهد. آب کمک می‌کند تا خون رقیق‌تر شده و بهتر به بخش‌های مختلف بدن، از جمله مغز، جریان پیدا کند و از ایجاد لخته‌های خون جلوگیری کند.

چرا نوشابه و آبمیوه خطرناک هستند؟
محتوای بالای شکر در نوشابه‌ها می‌تواند باعث چاقی، دیابت و فشار خون بالا شود که همه این عوامل، خطر ابتلا به سکته مغزی و خونریزی مغزی را افزایش می‌دهند. همچنین، شکر افزوده در آبمیوه‌ها می‌تواند باعث افزایش سریع سطح قند خون و انسولین شده و التهاب و اختلال عملکرد عروق را تشدید کند.

حتی نوشیدنی‌های بدون شکر مصنوعی نیز به دلیل تأثیر منفی بر سلامت عروق و افزایش التهاب، خطر سکته را افزایش می‌دهند.

قهوه و چای؛ تأثیرات متفاوت
قهوه حاوی کافئین است که می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود و در نتیجه خطر سکته را افزایش دهد. اما در عین حال، قهوه دارای پلی‌فنول‌هایی است که خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند و می‌توانند به بهبود سلامت عروق کمک کنند. بنابراین، مصرف متعادل قهوه مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطرناک باشد.

در مقابل، چای به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها نقش محافظتی دارد. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاتچین و اپی‌کاتچین می‌توانند باعث کاهش التهاب و آسیب‌های اکسیداتیو در عروق شوند که به نوبه خود خطر سکته را کاهش می‌دهد. همچنین چای با کاهش فشار خون و بهبود عملکرد عروق می‌تواند نقش محافظتی ایفا کند.

اهمیت مصرف آب
آب برای کاهش خطر سکته اهمیت زیادی دارد. کم‌آبی باعث می‌شود خون غلیظ‌تر شده و احتمال لخته شدن آن افزایش یابد. همچنین، بدن برای تنظیم فشار خون به حجم مناسب خون نیاز دارد و کم‌آبی می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود که یکی از عوامل مهم در بروز سکته مغزی است.

در نهایت، این تحقیق نشان می‌دهد که انتخاب‌های ما در زمینه نوشیدنی‌ها تأثیر قابل توجهی بر سلامت مغزی و خطر ابتلا به سکته مغزی دارند. انتخاب چای به جای قهوه یا نوشابه، و افزایش مصرف آب می‌تواند خطرات مرتبط با سکته را کاهش دهد./ ایسنا

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها