آخرین اخبار
۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۸
ماموریت تلخ در باغ خرما
بازدید:۱۸۹۶
صد آنلاین | بارش باران و ورود سامانه بارشی جدید، باز هم امدادگران هلال‌احمر را به صحنه‌ای تلخ و دردناک کشاند. سرخ‌پوشانی که به دل آب زدند و تن‌های بی‌جان را بیرون کشیدند. امدادگران هلال‌احمر کرمان دوشنبه شب گذشته یکی از سخت‌ترین و تلخ‌ترین ماموریت‌هایشان را اجرا کردند.
کد خبر : ۱۱۶۳۸۲

به گزارش صد آنلاین،64 امدادگر 13 ساعت در آب طغیان کرده رودخانه، جستجو کردند، در مسیرهای باتلاقی گیر افتادند و وجب به وجب را گشتند تا به پیکر مردم غافلگیر شده رسیدند. خانواده‌هایی که آب آنها را با خود برده بود و چیزی جز جسم بی‌جان از آنها برجای نگذاشته بود. امدادگران هلال‌احمر با این حال توانستند سه نفر را زنده از آب بیرون بیاورند. یک چوپان، یک زن و یک مرد از تبعه افغان؛ همچنین با مدیریت قوی و تقسیم‌بندی کار توانستند پیکر 15 قربانی این حادثه را نیز از آب بیرون بیاورند.  حادثه طغیان رودخانه هلیل‌رود عصر روز دوشنبه به‌دلیل بارش ناگهانی و شدید موسمی در ارتفاعات جیرفت رخ داد که 18 نفر را غافلگیر کرد. ۶۴ نیروی امدادی در قالب ١۶ تیم‌ هلال‌احمر از شهرستان‌های عنبرآباد، کهنوج، جیرفت، ساردوئیه، بم و مرکز استان در محل حادثه و در عملیات جست‌وجوی مفقودان حضور داشتند و ماموریت خود را اجرا کردند.

 

 

 

بی‌توجهی به هشدارها و توصیه‌های ایمنی
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر صبح دیروز با اشاره به پایان عملیات جست‌وجو و نجات در حادثه طغیان هلیل‌رود جیرفت پس از ۱۳ ساعت تلاش امدادگران و یافتن پیکر ۱۵ جانباخته این حادثه، گفت: «بی‌توجهی به هشدارها و عدم رعایت نکات و توصیه‌های ایمنی بویژه در نقاط دارای بارش‌های فصلی و ناگهانی، عامل وقوع این حادثه تلخ بوده است.»

 

 


میثم افشاری، در تشریح این عملیات گفت: «حادثه‌دیدگان که 16 نفرشان از اتباع بودند، به‌صورت خانوادگی در حال کار در داخل باغ بودند. کودکان آنها هم در حال بازی در حاشیه هلیل‌رود بودند. با افزایش ناگهانی جریان سیلاب، والدین و صاحب باغ برای نجات کودکان اقدام می‌کنند که خودشان نیز گرفتار می‌شوند. بلافاصله پس از اعلام حادثه، ۱۰ تیم امدادی از شهرستان‌های مختلف استان کرمان به محل حادثه اعزام و عملیات جست‌وجو آغاز شد. با توجه به وسعت حادثه بر تعداد نیروهای عملیاتی افزوده شد. ۶۴ امدادگر هلال‌احمر در عملیاتی ۱۳ ساعته، پیکر ۱۵ نفر شامل ۷ زن، ۷ کودک و یک مرد را پیدا کردند. امدادگران همچنین موفق شدند جان سه نفر از حادثه‌دیدگان را نیز نجات داده و به مناطق امن منتقل کنند.»

 

 

 


افشاری در پایان ضمن ابراز تأسف و همدردی با خانواده‌های قربانیان، از تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای امدادی قدردانی و بر لزوم آمادگی بیشتر مسئولان و امدادگران برای مواجهه با حوادث طبیعی و توجه مردم به هشدارها و توصیه‌های ایمنی به ویژه در نقاط دارای بارندگی‌های فصلی و موسمی تأکید کرد.

همه را در 13 ساعت پیدا کردیم
محمد حسین سالاری امدادگر شهرستان جیرفت که در صحنه این عملیات تلخ حضور داشت، در گفت وگو با خبرنگار «شهروند» جزئیاتی از آنچه که دیده بود را روایت کرد و گفت: «عصر دوشنبه بود که به عنوان تیم اول به محل حادثه اعزام شدیم. در راه رسیدن به محل بودیم که به ما گفتند، یک نفر جلوتر از بقیه داخل آب گیر کرده است. ما قرار بود برای نجات آن 17 نفر برویم. ولی گفتند یک چوپان در رودخانه گیر کرده است. برای همین من و چند نفر دیگر آنجا ماندیم و چوپان را رهاسازی کردیم. این چوپان پایین دشت همان رودخانه گیر افتاده بود. در محاصره رودخانه بود و آن وسط با گله گوسفندانش گیر کرده بود. ما کارگاه نجات زدیم و با جلیقه نجات او را از آب بیرون آوردیم. گوسفندانش همانجا ماندند تا آب فروکش کند. اول قبول نمی‌کرد که همراه ما بیاید. می‌گفت گوسفندانش تنها می‌ماند.

 

 

 

 

به او گفتیم جان خودت واجب‌تر است و اطمینان دادیم که گوسفندانت سالم می‌مانند و اتفاقی برایشان نمی‌افتد. برای همین همراه ما آمد. ولی شب را همانجا ماند تا مراقب گوسفندانش باشد. ما هم خیالمان جمع شده بود که خطری تهدیدشان نمی‌کند. به همین دلیل سر صحنه اصلی رفتیم. وقتی رسیدیم دو نفرشان رهاسازی شده بودند. گویا دو دختربچه در آب شنا می کردند. بالادست رودخانه بارندگی شده بود و آب طغیان کرد. خانواده بر ای نجات دختربچه‌ها آمده بودند که گیر افتادند. طبق گفته اهالی و نجات‌یافتگان، همه آنها کارگر یک باغ خرما بودند که داشتند کار می‌کردند. بچه‌هایشان هم در رودخانه شنا می‌کردند. خود آقای کارفرما نیز بعد از دیدن این صحنه به دل آب می‌زند. یک نفر را نجات می‌دهد و از آب بیرون بیرون می‌کشد. انگار رفته بود بقیه را هم نجات دهد که سرش به سنگ می‌خورد و او نیز فوت می‌کند. آب اجساد را دور کرده بود و بیشترشان فاصله خیلی زیادی داشتند. ما همه را در 13 ساعت پیدا کردیم. درواقع تقریبا هر یک ساعت یک نفر را پیدا کردیم.»

 

 

 

 

مدیریت این عملیات خیلی خوب بود
این امدادگر در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «نکته‌ای که در این حادثه به ما کمک کرد این بود که در حادثه‌های دیگر معمولا مردم محلی خودشان جست وجو می‌کنند و هرکس برای خودش کاری می‌کند. ولی در این حادثه بلافاصله ستاد بحران تشکیل دادیم و فرماندار گفت هر ارگان یا نیروی کمکی خودش را به هلال‌احمر معرفی کند تا زیر نظر مستقیم ما عملیات جست وجو اجرا شود. ما مدیریت کردیم که هرکس کدام بخش را جست وجو کند. خودمان هم همراهشان بودیم. تیم‌های ما به همراه چند نفر ار محلی‌ها عملیات را شروع کردیم. همین تقسیم‌بندی خوب باعث شد طی چند ساعت آنها را پیدا کنیم. البته مشکلی که داشتیم این بود که به خاطر گودبرداری داخل رودخانه، بعضی از مسیرها باتلاقی بود. چندین بار بچه‌های ما در باتلاق گیر کردند و ادامه عملیات جست وجو در شب خطرناک شد. برای همین یک وقفه دادند و بعد عملیات ادامه یافت.»

 

 

پیدا کردن پیکر نوزاد خیلی تلخ بود
امید عدیم المثالی، امدادگر هلال‌احمر استان کرمان است. او نیز در صحنه این حادثه حضور داشت و در این باره به «شهروند» گفت: «بعدازظهر بود که به ما این حادثه را اطلاع دادند. گویا این تعداد نفراتی که به داخل آب می‌روند، زیر پایشان خالی شده بود. همه‌شان با هم رفته بودند که نجات بدهند اما خودشان هم گرفتار شدند. وقتی به آنجا رسیدیم باز هم درخواست کمک و اعزام نیرو از استان‌های همجوار شد. همان ابتدا از این 15 نفری که در این اتفاق جانشان را از دست داده بودند، هشت نفرشان را پیدا کردیم. بعد از یک وقفه کوتاه باز هم عملیات را ادامه دادیم و خیلی زود بقیه نیز پیدا شدند. سختی این جریان این بود که تعداد قابل توجهی از این افراد، کودک و خردسال بودند. حتی یکی از آنها نوزاد بود. یک دختر تقریبا سه چهارماهه بود. خیلی دردناک بود که دختر به این کوچکی را از زیر گل ولای بیرون آوردیم و تحویل دادیم. صحنه دردناکی بود و من خیلی برایم
سخت بود.»

 

 

 

پیگیری تلفنی رئیس‌جمهور از وزیر کشور درباره وقوع سیلاب در جیرفت

در پی این حادثه بلافاصله رئیس‌جمهور دوشنبه شب گذشته پس از اطلاع از وقوع سیلاب در منطقه جیرفت استان کرمان بلافاصله در تماسی تلفنی با وزیر کشور جویای آخرین وضعیت منطقه و آسیب‌دیدگان این سانحه شد. وزیر کشور نیز در این تماس تلفنی ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت وقوع سیل و آسیب‌دیدگان و جانباختگان این رخداد، از عدم وقوع خسارت کلی و تخریب عمومی در منطقه خبر داد.

 

مهر

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها
موشک‌های ایرانی در آسمان بیت‌المقدس اشغالی | ویدئو