۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
خواص شگفت‌ انگیز پاپایا برای جوانی و سلامتی
بازدید:۳۶
پاپایا با داشتن ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و خواص ضد سرطانی، به بهبود سلامت قلب و کاهش التهاب کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۱۵۷۲۶

به گزارش صد آنلاین،پاپایا یک میوه گرمسیری است که علاوه بر طعم لذیذ و شیرین، سرشار از مواد مغذی و خواص بی‌نظیری برای سلامتی است. این میوه به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، ویتامین C، و آنزیمی به نام پاپائین که به هضم پروتئین کمک می‌کند، می‌تواند تأثیرات مثبت زیادی بر بدن داشته باشد. این خبر به بررسی خواص بی‌نظیر پاپایا برای سلامتی می‌پردازد.

 

خواص ضد سرطانی پاپایا

 

یکی از مهم‌ترین مزایای پاپایا، خواص ضد سرطانی آن است. مطالعات نشان می‌دهد که لیکوپن موجود در این میوه می‌تواند خطر بروز سرطان را کاهش دهد.

 

 

پاپایا از طریق کاهش رادیکال‌های آزاد، که عامل اصلی بروز سرطان هستند، به بهبود وضعیت بدن کمک می‌کند. این میوه به‌خصوص در کاهش خطر سرطان سینه تأثیر مثبتی دارد و به‌عنوان یک منبع قوی آنتی‌اکسیدان می‌تواند به مقابله با سلول‌های سرطانی کمک کند.

 

خوشمزه و سرشار از مواد مغذی

 

منشا پاپایا در آمریکای مرکزی و جنوب مکزیک است اما اکنون در بسیاری از نقاط دیگر جهان رشد می کند. این میوه حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که می‌تواند زنجیره‌های پروتئینی سخت موجود در گوشت ماهیچه ها را از بین ببرد. به همین دلیل، هزاران سال است که مردم از پاپایا برای نرم کردن گوشت استفاده می‌کنند.

 

این میوه شکلی شبیه به گلابی دارد و می‌تواند تا ۵۱ سانتی متر طول داشته باشد. پوست پاپایا در زمانی که هنوز نرسیده سبز و در هنگام رسیدن نارنجی است در حالی که گوشت آن زرد، نارنجی یا قرمز است. یک پاپایای کوچک ۱۵۲ گرمی حاوی:

 

  • کالری: ۵۹
  • کربوهیدرات: ۱۵ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۱ گرم
  • ویتامین سی: ۱۵۷ درصد از RDI(میزان توصیه شده برای مصرف روزانه)
  • ویتامین ای: ۳۳ درصد از RDI
  • فولات (ویتامین B۹)۱۴ درصد از RDI
  • پتاسیم: ۱۱ درصد از RDI
  • مقادیر کمی از کلسیم، منیزیم ویتامین‌های  B۱، B۳، B۵ ، K, E

 

بهبود سلامت قلب با مصرف پاپایا

 

افزودن پاپایا به رژیم غذایی می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. ویتامین C و لیکوپن موجود در پاپایا با کاهش سطح کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب (HDL)، به تقویت عملکرد قلب کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های پاپایای تخمیر شده به مدت ۱۴ هفته، التهاب را کاهش داده و نسبت کلسترول بد به خوب را بهبود می‌بخشد. این تغییرات می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.

 

مبارزه با التهاب و بیماری‌های التهابی

 

التهاب مزمن می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها، از جمله دیابت و بیماری‌های قلبی باشد. پاپایا به دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی، می‌تواند به کاهش نشانگرهای التهابی در بدن کمک کند. مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی مانند پاپایا می‌تواند به کاهش سطح پروتئین واکنشی C (CRP) که نشانگر التهاب است، کمک کند و سلامت عمومی بدن را بهبود بخشد.

 

تأثیر پاپایا بر هضم و سلامت دستگاه گوارش

 

پاپایین، آنزیم موجود در پاپایا، به هضم پروتئین‌ها کمک کرده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. این میوه در درمان یبوست و مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) موثر است. یک مطالعه نشان داد افرادی که به مدت ۴۰ روز رژیم غذایی حاوی پاپایا داشتند، بهبود قابل توجهی در علائم یبوست و نفخ مشاهده کردند.

 

حفظ جوانی و شادابی پوست با پاپایا

 

پاپایا نه تنها برای بدن مفید است، بلکه تأثیرات مثبتی بر پوست دارد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پاپایا مانند ویتامین C و لیکوپن، از پوست در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند و به کاهش چین و چروک و حفظ جوانی پوست کمک می‌کنند. مصرف منظم این میوه می‌تواند به شادابی و جوان‌تر به نظر رسیدن پوست کمک کند و روند پیری پوست را به تعویق بیندازد.

مجید منتظری
نویسنده:
مجید منتظری
اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها