آخرین اخبار
۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۹
بهترین اعمال برای شب اول قبر و شادی روح مردگان | دعا برای میت تازه فوت شده
بازدید:۴۸
صد آنلاین | براساس آیات و روایات، زمانی که یک فرد از دنیا می رود، خواندن برخی از دعاها و سوره هایی از قرآن کریم می‌تواند به روح آن شخص آرامش ببخشد.
کد خبر : ۱۱۳۴۵۰

به گزارش صد آنلاین، زمانی که شخصی فوت می کند، اطرافیان و آشنایان او دغدغه دارند تا علاوه بر برگزاری مراسم مناسب برای متوفی کاری انجام دهند. یکی از بهترین این کارها خواندن دعا و تلاوت قرآن و خواندن نماز برای فرد متوفی است.

یکی از بهترین دعاها برای میت تازه فوت شده، این است که از خدا درخواست کنیم تا وی جایگاه خود را در عالم برزخ، پیدا کند و به زندگی در آن عالم، ادامه دهد. ارواحی در عالم برزخ هستند که هنوز به مرحله ای از آگاهی نرسیده اند که مرگ خود را باور کنند و فکر می کنند که در عالم ماده زندگی می کنند.

سپس به زبان آوردن برخی دعاها و ذکرها می‌تواند برای شخصی که تازه فوت شده، آرامش بخش باشد. یکی از بهترین دعاها اللهم اغفرللمونین و المومنات والمسلمین والمسلمات است.

با ما همراه باشید تا بهترین و مجرب ترین دعاها و سوره ها برای میت تازه فوت شده را به شما آموزش دهیم که خواندن آن‌ها باعث آرامش روح مرده او خواهد شد. 
بهترین دعا برای اموات

قرائت برخی ادعیه و یا انجام برخی اعمال خاص برای اموات بسیار سودمند است زیرا دست آنان از انجام کارخیر کوتاه شده و چشم انتظار دعای بازماندگان خود هستند.

خواندن قرآن، نماز خواندن، روزه گرفتن و … از بهترین خیرات برای اموات است.

برخی از بهترین ادعیه و احادیث برای اموات طبق روایات و توصیه های ائمه و معصومین (ع) به شرح زیر می باشد:

اللَّهُمَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ

پروردگارا تمام مومنان و مسلمانان را مورد مغفرت خود قرار بده حق تعالی به عدد هر مومن که گذشته و هر مومن که بیاید تا روز قیامت حسنه در نامه اعمال او نویس و به آن عدد گناه از او محو کند.

قرائت این دعا ۲۵ بار در روز موجب آمرزش اموات خواهد شد.

 

قرائت برخی از سوره های قرآن ثواب فراوانی برای اموات دارد که برخی از آن ها عبارتند از: سوره احزاب ، سوره یس ، سه آیه آخر سوره بقره ، سوره احزاب ، آیه ۵۴ سوره اعراف ، آیه الکرسی ، سوره صافات و …

أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَیُّومُ”

“أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ”

“أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذى لا إِلهَ إِلاّ هُو الْحَىُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ، اَللّهُمَّ اغْفِرْلى ذُنُوبى

إِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاّ أَنْتَ” یا “أَسْتَغْفِرُاللهَ الَّذی لا إِلهَ إِلاّ هُو، عالمُ الْغَیْبِ والشَّهادَة

العَزیزُ الحَکیمُ، الغَفُورُ الرَّحیمُ، ذُوالجَلالِ وَ الإِکْرامِ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

امام صادق (ع) در این حدیث خود در مفاتیح الجنان فرموده اند: میت شاد و مسرور می‌ شود و گشایش پیدا می‌کند به دعا و استغفارى که براى او می‏کنند چنانچه زنده شاد می‌شود به هدیه که براى او می‏برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد می‌شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آن‌ها را انجام داده نوشته می‌شود.


دعا کردن برای اموات در مکان های زیارتی و متبرکه و نیز خواندن نماز و دعا در برخی زمان ها مانند روز یا شب جمعه و یا شب قدر فضیلت بسیاری برای آن ها خواهد داشت.

مَا مِنْ مُؤْمِنٍ أَوْ مُؤْمِنَةٍ مَضَی مِنْ أَوَّلِ الدَّهْرِ أَوْ هُوَ آتٍ إِلَی یوْمِ الْقِیامَةِ إِلَّا وَ هُمْ شُفَعَاءُ

لِمَنْ یقُولُ فِی دُعَائِهِ: «اللَّهُمَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ». وَ إِنَّ الْعَبْدَ لَیؤْمَرُ بِهِ إِلَی النَّارِ یوْمَ الْقِیامَةِ

فَیسْحَبُ فَیقُولُ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِنَاتُ: یا رَبَّنَا، هَذَا الَّذِی کانَ یدْعُو لَنَا

فَشَفِّعْنَا فِیهِ، فَیشَفِّعُهُمُ اللَّهُ فِیهِ، فَینْجُو.

هیچ مرد و زن مؤمن از اول روزگار تا روز قیامت نیست جر آنکه شفیع آن کسی است که در میان دعایش چنین بگوید خداوندا مومنانت را بیامرز روز قیامت دستور داده می شود که بنده ای را به آتش ببرند، و لذا او را به سوی دوزخ می کشند.
۱.خواندن قرآن برای فرد تازه فوت شده

خواندن هر سوره و هر میزان قرآن به نیت ثواب مرحوم، تصمیمی بدون مشکل و مناسب است. در واقع کافی است نیت شما ثواب و آمرزش روح مرحوم باشد؛ در نتیجه هر سوره ای که بخوانید، ثوابش به روح مرحوم می رسد. اما دقت داشته باشید که طبق گفته امام صادق (ع)، خواندن یازده مرتبه سوره توحید، نه تنها موجب شادی روح مرحوم می شود، بلکه ثواب قرائت به تعداد تمام مردگان، به فردی که سوره را خوانده می رسد.
۲. دعای اهل قبور؛ بهترین دعا برای میت تازه فوت شده

دعای اهل قبور دعایی است که توسط امام علی (ع) روایت شده و مخصوص فرد تازه فوت شده است. متن این دعا این گونه می باشد:

“بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ، اَلسَّلامُ عَلى اَهْلِ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مِنْ اَهْلِ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، یا اَهْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مِنْ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، یا لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، بِحَقِّ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، اِغْفِرْ لِمَنْ قالَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، وَاحْشُرْنا فى زُمْرَةِ مَنْ قالَ لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ، عَلِىٌّ وَلِىُّ اللهِ.”
۳. دعای صحیفه سجادیه

اگر فرد تازه فوت شده مادر یا پدر شما است،  دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه ثواب زیادی را برای روح آن ها دارد؛ البته که برای هر نسبت دیگری هم دعای توصیه شده ای محسوب می شود.

یکی از دعاهایی که برای اموات تازه فوت شده بسیار مورد تاکید است؛ خواندن ادعیه ای از صحیفه سجادیه است که برای میت ارزش معنوی و ثواب بسیار به همراه دارد.

۱- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ عَبْدِک وَ رَسُولِک، وَ أَهْلِ بَیتِهِ الطَّاهِرِینَ، وَ اخْصُصْهُمْ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِک وَ رَحْمَتِک وَ بَرَکاتِک وَ سَلَامِک.

خداوندا بر محمّد بنده و فرستاده‌ات و بر خاندان پاکش درود فرست و آنان را به بهترین درود‌ها و رحمت و برکات و سلام خود مخصوص گردان.


۲- وَ اخْصُصِ اللَّهُمَّ وَالِدَی بِالْکرَامَةِ لَدَیک، وَ الصَّلَاةِ مِنْک، یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

الهی پدر و مادر مرا به کرامت نزد خود و درود از سوی خود اختصاص ده،‌ ای مهربان‌ترین مهربانان.

۳- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَلْهِمْنِی عِلْمَ مَا یجِبُ لَهُمَا عَلَی إِلْهَاماً، وَ اجْمَعْ لِی عِلْمَ ذَلِک کلِّهِ تَمَاماً، ثُمَّ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تُلْهِمُنِی مِنْهُ، وَ وَفِّقْنِی لِلنُّفُوذِ فِیمَا تُبَصِّرُنِی مِنْ عِلْمِهِ حَتَّی لَا یفُوتَنِی اسْتِعْمَالُ شَیءٍ عَلَّمْتَنِیهِ، وَ لَا تَثْقُلَ أَرْکانِی عَنِ الْحَفُوفِ فِیمَا أَلْهَمْتَنِیهِ.

خداوندا بر محمد و آلش درود فرست و دانش آنچه از حقوق ایشان که بر من لازم است به من الهام کن و دانش تمام آن واجبات را بدون کم و زیاد برایم فراهم نما، آنگاه مرا به آنچه در این زمینه به من الهام کرده‌ای به کار گیر و توفیقم ده تا نسبت به آنچه به من بصیرت می‌دهی اقدام کنم تا به کار بستن چیزی از آنچه به من تعلیم داده‌ای از دستم نرود و ارکان بدنم از خدمتی که مرا به آن ملهم فرموده‌ای احساس گرانی ننماید.

۴- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ کمَا شَرَّفْتَنَا بِهِ، وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، کمَا أَوْجَبْتَ لَنَا الْحَقَّ عَلَی الْخَلْقِ بِسَبَبِهِ.

خداوندا بر محمد و آلش درود فرست همان‌طور که ما را به وجودش سرافراز فرمودی و بر محمد و آلش درود فرست همان‌سان که به سبب آن حضرت، حقی از ما بر عهده مردم واجب نمودی.

۵- اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَهَابُهُمَا هَیبَةَ السُّلْطَانِ الْعَسُوفِ، وَ أَبَرُّهُمَا بِرَّ الْأُمِّ الرَّءُوفِ، وَ اجْعَلْ طَاعَتِی لِوَالِدَی وَ بِرِّی به هما أَقَرَّ لِعَینِی مِنْ رَقْدَةِ الْوَسْنَانِ، وَ أَثْلَجَ لِصَدْرِی مِنْ شَرْبَةِ الظَّمْآنِ حَتَّی أُوثِرَ عَلَی هَوَای هَوَاهُمَا، وَ أُقَدِّمَ عَلَی رِضَای رِضَاهُمَا وَ أَسْتَکثِرَ بِرَّهُمَا بی‌وَ إِنْ قَلَّ، وَ أَسْتَقِلَّ بِرِّی به هما وَ إِنْ کثُرَ.

خداوندا چنان کن که از هیبت پدر و مادرم، چون از هیبت سلطان خودکامه بیمناک باشم و به هر دو، چون مادری مهربان نیکی نمایم و اطاعت از آنان و نیکی به هر دوی آنان را در نظرم از لذّت خواب در چشم خواب آلوده شیرین‌تر و برای سوز سینه‌ام از شربت گوارا در ذائقه تشنه خنک‌تر گردان تا خواسته ایشان را بر خواسته خود ترجیح دهم و خرسندی آن دو را بر خرسندی خود مقدّم دارم و خوبی ایشان را در حق خود هرچند اندک باشد زیاد بینم و نیکویی خود را درباره ایشان گرچه بسیار باشد کم شمارم.

۶- اللَّهُمَّ خَفِّضْ لَهُمَا صَوْتِی، وَ أَطِبْ لَهُمَا کلَامِی، وَ أَلِنْ لَهُمَا عَرِیکتِی، وَ اعْطِفْ عَلَیهِمَا قَلْبِی، وَ صَیرْنِی به هما رَفِیقاً، وَ عَلَیهِمَا شَفِیقاً.

خداوندا صدایم را در محضر آنان ملایم کن، و گفتارم را بر آنان دلنشین فرما، و خویم را نسبت به آنان نرمی عنایت کن، و قلبم را بر هر دو مهربان ساز، و مرا نسبت به هر دو خوش رفتار و دلسوز قرار ده.

۷- اللَّهُمَّ اشْکرْ لَهُمَا تَرْبِیتِی، وَ أَثِبْهُمَا عَلَی تَکرِمَتِی، وَ احْفَظْ لَهُمَا مَا حَفِظَاهُ مِنِّی فِی صِغَرِی.

خداوندا هر دو را به پاس تربیت من جزای نیکو ده و در مقابل آنکه مرا گرامی داشتند جزای خیر عطا فرما و هرچه را در کودکی نسبت به من منظور داشته‌اند؛ در حق ایشان منظور کن.

۸- اللَّهُمَّ وَ مَا مَسَّهُمَا مِنِّی مِنْ أَذًی، أَوْ خَلَصَ إِلَیهِمَا عَنِّی مِنْ مَکرُوهٍ، أَوْ ضَاعَ قِبَلِی لَهُمَا مِنْ حَقٍّ فَاجْعَلْهُ حِطَّةً لِذُنُوبِهِمَا، وَ عُلُوّاً فِی دَرَجَاتِهِمَا، وَ زِیادَةً فِی حَسَنَاتِهِمَا، یا مُبَدِّلَ السَّیئَاتِ بِأَضْعَافِهَا مِنَ الْحَسَنَاتِ.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها