آخرین اخبار
۰۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
صیغه عقد دائم و موقت به اشکال مختلف + متن
بازدید:۵۵۸۶
متن صیغه موقت وعقد دائم به همراه روش قرائت و تمامی اصول خواندن خطبه عقد را در این مطلب برایتان آماده کرده ایم.
کد خبر : ۱۰۱۲۷۰

به گزارش صد آنلاین، خواندن خطبه عقد توسط خود فرد یا عاقد به اشکال مختلف اجرا می شود و شرط انجام این کار، در اختیار داشتن متن خطبه عقد است که در ادامه این بخش از صد آنلاین بطور کامل برایتان ارائه شده است. در میان خطبه های درج شده در این مطلب، خطبه عقد توسط عاقد و خطبه عقد امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) نیز موجود است.

 

صیغه ازدواج چیست و چگونه خوانده می شود؟

صیغه ازدواج عبارت است از الفاظی که به واسطه آن زن و مرد به ازدواج یکدیگر در می‌آیند. (توضیح المسائل(مُحَشّی)، 1392ش، ج2، ص578)

صیغه عقد ازدواج تنها با کلماتی که زن و مرد بر زبان می‌آورند، ثابت می‌شود و صرف رضایت باطنی کافی نیست. ( طباطبایی یزدی، العروة الوثقی، 1409ق، ج2، ص851)

زن الفاظ ایجاب را می‌خواند که عبارت‌اند از:«زَوَّجْتُکَ» یا «أنْکَحْتُکَ». (توضیح المسائل(مُحَشّی)، 1392ش، ج2، ص581)

برخی از فقها لفظ «مَتَّعْتُکَ» را نیز صحیح دانسته‌اند. مرد نیز الفاط قبول را می‌خواند که عبارت‌اند از:«قَبِلْتُ التَزْویج»، «قَبِلْتُ النِّکاح»، «قَبِلْتُ التَزْویج و النِّکاح» یا «تَزَوَّجْتُ». (النجعة فی شرح اللمعة، 1369ش، ج8، ص336

 

انواع صیغه عقد

صیغه عقد ازدواج بر دو قسم است:دائم و موقت که در صیغه عقد دائم تنها باید مهریه ذکر شود؛ اما در صیغه عقد موقت علاوه بر مهریه، مدت ازدواج نیز باید بیان شود. (یح المسائل(مُحَشّی)، 1392ش، ج2، ص578)
متن صیغه عقد دائم توسط خود زوجین

در صیغه عقد دائم اگر خود زن و مرد صیغه را بخوانند، ابتدا زن می‌گوید:

«زَوَّجْتُکَ نَفْسِی عَلیَ الصِّداقِ الْمَعْلُومِ» یعنی خودم را بر طبق مهریه تعیین شده، به همسری تو درآوردم.

مرد نیز بلافاصله بگوید:

«قَبِلْتُ التَزْوِیجَ عَلیَ الصِّداقِ المَعْلُوْمِ» یعنی این ازدواج را بر طبق مهریه معین شده، قبول کردم. یا اینکه فقط بگوید:«قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ»و قصدش همان ازدواج با مهر معین باشد.( توضیح المسائل(مُحَشّی)، 1392ش، ج2، ص578)
متن خطبه عقد دائم توسط وکیل و فردی دیگر

در صورتی که زن و مرد فردی را وکیل کنند که صیغه عقد را بخواند، چنانچه اسم مرد احمد و اسم زن فاطمه باشد، وکیل زن می‌گوید:

«زَوَّجْتُ مُوَکِّلَتِی فاطِمَةَ مُوَکِّلَکَ أَحْمَدَ عَلیَ الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» یعنی موکلم فاطمه را به عقد مُوَکِّل تو احمد با مهریه معلوم درآوردم.

و بلافاصله وکیل مرد بگوید:

«قَبِلْتُ التَزْوِیجَ لِمُوَکِّلِی أَحْمَدَ عَلَی الصِّداقِ المَعْلُومِ» یعنی این ازدواج را برای موکلم احمد با مهریه معلوم قبول کردم.(توضیح المسائل(مُحَشّی)، 1392ش، ج2، ص581)

 

خطبه عقد موقت

خواندن خطبه عقد توسط داماد و حتی خود زن هم ممکن است. در صیغه ازواج موقت اگر خود زن و مرد صیغه را بخوانند، بعد از آنکه مدت ازدواج و مهریه را معین کردند، زن می‌گوید:«زَوَّجْتُکَ نَفْسِی فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ». یعنی خودم را در مدت معین و مهریه معین به همسری تو درآوردم. بعد بدون فاصله مرد بگوید:««قَبِلْتُ».

اگر زن و مرد برای خواندن صیغه عقد وکیل انتخاب کنند، اول وکیل زن به وکیل مرد می‌گوید:«زَوَّجْتُ مُوَکِّلَتِی مُوَکِّلَکَ فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ» یعنی موکّل خود را به عقد موکل تو با مدت معلوم و مهریه معلوم درآوردم.

 

سپس بدون فاصله وکیل مرد می‌گوید:«قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ لِمُوَکِّلِی هکَذا» یعنی این ازدواج را برای موکّلم به صورتی که گفته شد، قبول کردم. (توضیح المسائل(مُحَشّی)، 1392ش، ج2، ص583)

 

متن خطبه عقد دائم توسط خود شخص

اگر زن، به مردی که با او قصد ازدواج موقت دارد، برای خواندن صیغه عقدشان وکالت بدهد یا اگر مردی از زنی که با او قصد ازدواج موقت دارد، برای خواندن عقدشان وکالت بگیرد، اول آن مرد می‌گوید:

«زَوَّجْتُ مُوَکِّلَتِی مِنْ نَفْسی فِی المُدَّةِ المَعْلُومَةِ عَلَی المَهْرِ المَعْلُومِ» یعنی موکل خود را برای مدت و مهریه تعیین و توافق‌شده، به همسری خودم درآوردم.

سپس مرد بدون فاصله می‌گوید:

«قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ لِنَفْسی» یعنی این ازدواج را به صورتی که گفته شد، برای خودم قبول کردم. (صیمری، غایة المرام، 1420ق، ج2، ص355 و ج3، ص30)

 


متن خطبه عقد دوشیزه مکرمه

یکی از متن های رایج خطبه عقد و صیغه، متن خطبه عقد النکاح سنتی است که در ادامه این بخش از دین و مذهب نمناک بطور کامل میخوانید. این متن خطبه عقد دائم به زبان عربی خوانده می شود و بخشی از آن جزو سوره های نور و از کتاب مقدس قرآن کریم است.

الحمدُ ِلله الذی أحَلَّ النِکاحَ و حَرَّمَ السّفاحَ و الزِّنا، و اَلَّفَ بینَ القلوب بعدَ الفِراق و الشِقاق، و آنسَهُم بالرأفه و الصَلاحِ، ثم الصّلوهُ و السلام علی سیدنا محمدٍ و آله البَرَرهِ الکرام.

و قال اللهُ تبارک و تعالی:وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (سوره نور آیه 32)

وَ مِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَ جَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (سوره نور آیه 21)

و قال رسول الله (صلی الله علیه و آله):النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی‏. و قال (ص):مَنْ تَزَوَّج فَقَدْ أَحرَزَ نِصفَ دینِهِ فلیَتّقِ اللهَ فی النِصفِ الباقی.

پس از خواندن خطبه عقد توسط عاقد و پایان این بخش، عاقد مقدار مهریه عروس را اعلام کرده و ابتدا از عروس و پس از پاسخ بله عروس خانم، از داماد می پرسد که رضایت به این ازدواج دارند و بعد از بله دادن هر دو طرف، متن زیر را می خواند:

أنکحتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم----- قبلتُ النِّکاحَ لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

زوّجت مّوکلتی بمُوکِّلی علی الصداق المعیَّن----- قبلتُ الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم

متعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی الصداق المعلوم----- قبلتُ التمتیع لمُوکِّلی علی الصداق المعلوم

أنکحتُ و زوّجتُ مُوکلتی بمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور----- قبلتُ النِّکاحَ و الترویج و الزواج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم مع الشرائط المذکور


أنکحتُ و زوّجت مُوکلتی من مّوکِّلی علی المهرالمعلوم----- قبلتُ النِّکاحَ و الترویج لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

بإذنها و إذن ابیها أنکحتُ و زوّجتُ و متّعتُ مُوکلتی مُوکِّلی علی المهرالمعلوم----- قبلتُ النِّکاح و الترویج و لزواج و المتمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

زوّجتُها بإذنها و إذن أبیها مُوکلتی لمُوکِّلی علی الصداق----- قبلتُ النِّکاح و الترویج و الزواج و التمتیع لمُوکِّلی علی المهرالمعلوم

الحمدالله ربِّ العالمین


دعای آخر خطبه عقد بعد از بله گفتن عروس و داماد

بعد از این که خطبه عقد خوانده شد و عروس و داماد هم بله را گفتند، عاقد یک دعا برای آنها می خواند. این دعا به شرح زیر است:

«اللهم انصُرِ الاسلامَ و اهلَه و اخذُلِ الکفرَ و اهلَه و شَتِّت شَملَهم و فَرِّق جمعَهم و قَلِّب تَدبیرَهم.

اللهم ألِّف بینَهما کما ألَّفتَ بین آدمَ و حوا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین ابراهیمَ و سارا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین موسی و صَفورا، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین محمد و خدیجهَ الکبری، اللهم ألِّف بینهما کما ألَّفتَ بین علی و فاطمهَ الزهرا علیهما السلام،

اللهم طَیِّب نسلَهما واجعَلهما ملازمین لِمحمدٍ و آله الطیبینَ الطاهرینَ و اجعَلهُما ممَّن قُلتَ فیهم :اُدْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُکُمْ تُحْبَرُونَ (سوره زخرف، 70)

اللهم اخلُف لهما ولداً صالحاً و أوسِع فی رزقهما إنک واسع علیم. اللهم انی اُعیذُهما بک و ذریتَهما من الشیطان الرجیم بحق محمدٍ و آله الطاهرین.
متن کامل خطبه عقد دائم با ترجمه (خطبه عقد حضرت علی(ع) و همسرش فاطمه(س))

پیامبر اسلام(ص) قبل از ازدواج علی (ع) و فاطمه (س) خطبه زیر را خواند:

«الحمدلله الذی رفع السمآء فبناها، وبسط الارض فدحاها، وأثبتها بالجبال فأرسیها، أخرج منها ماءها و مرعیها، الذی تعاظم عن صفات الواصفین...

أیها الناس إنما الانبیاء حجج الله فی أرضه، الناطقون بکتابه، العاملون بوحیه، إن الله عزوجل أمرنی أن ازوج کریمتی فاطمة بأخی وابن عمی و أولی الناس بی علی بن أبی‌طالب،

و [أن] قد زوجه فی السماء بشهادة الملائکة، وأمرنی أن ازوجه واشهدکم علی ذلک

سپاس از آنِ خدایی است که آسمان را برافراشت و ساخت و زمین را پهن کرد و گستراند و با کوه‌های میخ‌آسا استوارش کرد و از آن آب و چراگاه‌هایش را بیرون آورد همان خدایی که از صفاتی که وصف‌کنندگان در وصف او می‌گویند، برتر است...

ای مردم پیامبران حجت‌های خدا در زمین او و گویندگان از کتاب او و عمل‌کنندگان به وحی اویند خداوند عزوجل به من دستور داده که فاطمه را به ازدواج برادرم و پسرعمویم و نزدیک‌ترین مردمان به من یعنی علی بن ابی‌طالب در آورم

خداوند بلندمرتبه او را در آسمان به همسری فاطمه درآورد و فرشتگان را بر آن گواه گرفت و به من دستور داد که در زمین نیز او را به ازدواج فاطمه درآورم و شما را بر آن گواه گیرم.»( مجلسی، بحار الانوار، 1403ق، ج103، ص269-270)


منبع : بخش دین و مذهب نمناک

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها