۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
بازدید:۶۸۱۸
ماندگاری دندان عصب کشی شده چقدر است؟ | عوامل موثر بر طول عمر دندان عصب کشی شده | معرفی روش‌های افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده
کد خبر : ۹۶۸۶۴

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است ؟ | معرفی4 روش افزایش طول عمر

دندان درد، تجربه‌ای ناخوشایند است که می‌تواند زندگی هرکسی را مختل کند. تا حدی که در برخی موارد، پوسیدگی عمیق یا عفونت ریشه، راهی جز عصب کشی یا همان درمان ریشه برای او باقی نمی‌گذارد. اما اینکه این دندان نجات یافته تا چه زمانی همراه ما خواهد بود و عملا عمر دندان عصب کشی شده چقدر است، این سوالی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند.


ما قصد داریم تا در این مقاله به بررسی عوامل موثر بر طول عمر دندان عصب کشی شده بپردازیم. همچنین، مراقبت‌های لازم برای افزایش طول عمر این دندان‌ها را نیز به شما شرح خواهیم داد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

عوامل موثر بر طول عمر دندان عصب کشی شده

عوامل متعددی هستند که می‌توانند بر ماندگاری و طول عمر دندان عصب کشی شده شما تاثیر بگذارند. معمولا این عوامل به دو دسته کلی عوامل مربوط به درمان (یعنی نحوه اجرای فرایند درمانی) و عوامل مربوط به مراقبت‌های بعد از درمان تقسیم خواهند شد.

عوامل مربوط به درمان

  • مهارت و تخصص دندانپزشک: مهارت و تجربه‌ی دندانپزشک در انجام درمان ریشه، نقش مهمی در موفقیت درمان و افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده‌ی شما دارد.
  • کیفیت مواد و تجهیزات: استفاده از مواد و تجهیزات باکیفیت در حین درمان (مثلا نوع مواد پرکننده) هم به افزایش طول عمر دندان درمان شده‌ی شما کمک می‌کند.
  • انجام کامل مراحل درمان: درمان ریشه شامل چندین مرحله مختلف است که باید به طور کامل و دقیق انجام شوند. رها کردن مراحل درمان و ناتمام ماندنشان از جمله عوامل بسیار موثر بر طول عمر دندان شما خواهد بود.

عوامل مربوط به مراقبت های بعد از درمان

  • رعایت بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور مرتب و منظم، از جمله مهم‌ترین اقدامات برای حفظ سلامت دندان‌ها و افزایش طول عمر آنها هستند.
  • مراجعات منظم به دندانپزشک: معاینات دوره‌ای توسط دندانپزشک هم با کمک به شناسایی و درمان زودهنگام مشکلات احتمالی دندان عصب کشی شده، به افزایش طول عمر آن دندان کمک می‌کند.
  • جلوگیری از ضربه به دندان: ضربه خوردن به دندان شما می‌تواند به ساختار آن دندان آسیب برساند و طول عمر آن را کاهش دهد.
  • عدم استفاده از دندان عصب کشی شده برای جویدن غذاهای سفت: دندان عصب کشی شده، دندانی است که نسبت به یک دندان معمولی ضعیف تر است. پس اگر با دندان عصب کشی شده‌ی خود غذا بخورید، به آن دندان فشار وارد می‌کنید و ممکن است آسیب‌های جدی و شدیدی به آن وارد کنید.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است ؟ | معرفی4 روش افزایش طول عمر

ماندگاری دندان عصب کشی شده چقدر است؟

طول عمر و ماندگاری یک دندان عصب کشی شده به طور متوسط بین 10 تا 15 سال متغیر است. اما این عدد می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی کاهش یا افزایش پیدا کند. عواملی مانند مراقبت‌های حین درمان و یا پس از آن که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم. جهت مشاهده قیمت پرکردن دندان با عصب کشی در کلینیک دندان پزشکی دکتربنیانیان کلیک کنید.

افزایش طول عمر دندان عصب کشی شده

انجام برخی از مراقبت‌ها به افزایش طول عمر دندانی که عصب کشی کردید کمک می‌کند. تعدادی از برجسته‌ترینِ این راهکارها شامل موارد زیر هستند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

سعی کنید دندان عصب کشی شدهی خود را دو بار در روز و هر بار به مدت دو دقیقه، با مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. همچنین، سعی کنید بعد از هر وعده غذایی، از یک  هر روز، یک بار از نخ دندان برای تمیز کردن بین دندان ها و حذف پلاک و جرم استفاده کنید.

استفاده هفتگی از دهانشویه حاوی فلوراید و مراجعه‌های دوره‌ای به دندانپزشک برای جرم گیری و بررسی وضعیت سلامتی دندان عصب کشی شده‌ی شما نیز از جمله کارهایی است که در این دسته بندی مراقبتی قرار می‌گیرند.

محافظت از دندان

همانطور که قطعا می‌دانید، دندان عصب کشی شده دندان آسیب‌پذیرتری نسبت به دندان معمولی است. چرا که این دندان دیواره‌ی نازک‌تر و شکننده‌تری نسبت به دندان‌های طبیعی افراد دارد. به همین دلیل، لازم است تا با دقت بیشتری از این دندان محافظت کنید.

روکش کردن دندان

در 90 درصد مواقع، دندانپزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند که پس از عصب کشی دندان، دندان مورد نظر خود را روکش کنند. این روکش با قرار گرفتن بر روی دندان، از آن محافظت کرده و احتمال آسیب دیدگی مجدد آن را کاهش می‌دهد.

پس حتما به توصیه دندانپزشک خود توجه کنید و پس از تکمیل دو مرحله‌ی درمان ریشه و ترمیم (یا پر کردن دندان)، دندان خود را روکش کنید.

ترک عادات مضر

برخی از عادات رفتاری مضر از عمر دندان عصب کشی شده‌ی شما می‌کاهند. برای مثال، عاداتی مانند استعمال دخانیات، مصرف نوشیدنی‌های الکلی و دندان قروچه.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است ؟ | معرفی4 روش افزایش طول عمر

عوارض پر کردن دندان بدون عصب کشی

پر کردن دندان بدون عصب کشی، که به آن درمان ترمیمی بدون درمان ریشه نیز گفته می‌شود، روشی است که در آن بدون خارج کردن عصب دندان، حفره‌ی ایجاد شده در دندان پر می‌شود. این روش در برخی موارد می‌تواند جایگزینی برای عصب کشی یا درمان ریشه باشد.

اما، انجام این روش بدون در نظر گرفتن شرایط خاص دندان می‌تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. به همین دلیل، ما به شما پیشنهاد می‌کیم که صرفا در صورت موافقت پزشک نسبت به انجام این درمان اقدام نمایید.

درد و حساسیت

دندانی که دچار عفونت شده باشد، باید عصب کشی شود! در واقع، دندان درد ناشی از عفونت دندان به هیچ طریقی غیر از عصب کشی بهبود پیدا نخواهد کرد. حال فرض کنید که روی دندان آسیب دیده‌ی خود را با مواد مخصوص ترمیمی پر کنید!

در این شرایط، عفونت در زیر دندان شما باقی مانده و دردی تیرکشده، ضربان دار و شدید را برای شما به وجود خواهد آورد. دردی که نسبت به تغییرات دما، به خصوص سرما و گرما، بسیار حساس‌تر است و می‌تواند به حدی باشد که حتی نوشیدن یک لیوان آب سرد نیز برای شما وحشتناک به نظر برسد!

در نهایت، همین درد ممکن است شما را مجبور به عصب کشی دندان، پس از ترمیم دندانتان کند. این یعنی هزینه، درد و زمانی که باید مجددا برای دندان مورد نظر صرف شود!

عفونت

اگر بدون عصب کشی دندان خود را پر کنید، ممکن است باکتری‌ها از طریق حفره‌های موجود در اطراف دندان به داخل ریشه دندان نفوذ کنند. در نتیجه، دندان شما درگیر عفونت ریشه یا آبسه شود. 

مرگ عصب دندان

مرگ عصب دندان که به آن نِکروز عصب نیز گفته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که عصب و بافت نرم داخل ریشه دندان (پالپ) به دلیل آسیب یا بیماری از بین می‌رود. در واقع این مورد نیز یکی دیگر از عوارض پر کردن دندان بدون عصب کشی است.

عمر دندان عصب کشی شده چقدر است ؟ | معرفی4 روش افزایش طول عمر

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها