آخرین اخبار
۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰
زنان حتما بخوانند / چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
بازدید:۳۴۹
احساس تهوع در روزهای منتهی به پریود کاملا طبیعی است. درست مانند گرفتگی عضلات و نوسانات خلقی، حالت تهوع نیز می تواند به عنوان یکی از علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) طبقه بندی شود و اغلب به دلیل نوسانات هورمونی و گرفتگی رحم اتفاق می افتد. 
کد خبر : ۹۵۴۶۲

 احساس تهوع در روزهای منتهی به پریود کاملا طبیعی است. درست مانند گرفتگی عضلات و نوسانات خلقی، حالت تهوع نیز می تواند به عنوان یکی از علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) طبقه بندی شود و اغلب به دلیل نوسانات هورمونی و گرفتگی رحم اتفاق می افتد.


حالت تهوع سندرم پیش از قاعدگی می تواند از دو هفته قبل از اولین روز پریود شروع شود و حدود چهار روز پس از شروع قاعدگی برطرف می شود. علائم PMS، مانند حالت تهوع، بدن درد و خستگی می شود اما آنها باید خفیف باشند و در زندگی روزمره دخالت ایجاد نکنند.

اگر حالت تهوع پریود بر توانایی کار یا خواب شما تأثیر می گذارد یا با علائم دیگری مانند گرفتگی عضلات شدید، درد لگن، تب یا استفراغ همراه است، ممکن است به دلیل یک وضعیت پزشکی مانند آندومتریوز، آدنومیوز یا بیماری التهابی لگن باشد.


حالت تهوع شدید در حوالی پریود می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد:

 

 

گرفتگی شدید

دیسمنوره وضعیتی است که باعث گرفتگی شدید رحم در اطراف پریود می شود. یکی از علائم بارز آن حالت تهوع همراه با درد شدید در ناحیه شکم، کمر و پاها، اسهال و استفراغ است.

دیسمنوره اولیه وضعیتی است که به دلیل عدم تعادل شیمیایی در بدن ایجاد می شود.

دیسمنوره ثانویه ممکن است بعداً در زندگی شروع شود و نشانه یک اختلال در دستگاه تناسلی است و به وضعیت پزشکی دیگری مانند آندومتریوز اشاره دارد.

 


سطوح بالای پروستاگلاندین

پروستاگلاندین ها به عنوان هورمون ها (پیام رسان های شیمیایی) برای کمک به ترمیم بافت و تشکیل لخته های خون عمل می کنند. آنها همچنین محرک های کلیدی تخمک گذاری، قاعدگی و انقباضات در طول زایمان هستند.

گاهی اوقات، بدن شما ممکن است پروستاگلاندین های اضافی داشته باشد که می تواند باعث درد شدید و علائم دیگری شود که باعث تهوع می شود، مانند دیسمنوره یا خونریزی شدید.

 

 

 


کاهش چشمگیر هورمون ها

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که بدن شما یک تخمک را از تخمدان آزاد می کند. اگر ظرف 24 ساعت توسط اسپرم بارور نشود، دفع می شود و بدن با رفتن به فاز لوتئال (دو هفته قبل از پریود) برای قاعدگی آماده می شود.

هورمون های اولیه مانند استروژن و پروژسترون در مرحله لوتئال به سرعت افت می کنند. محققان بر این باورند که این کاهش چشمگیر هورمون ها مسئول علائم PMS مانند حالت تهوع است.

 

 

 

 

تهوع PMS در مقابل حالت تهوع شدید مرتبط با سایر شرایط

توجه دقیق به زمان تهوع و سایر علائم شدید، کلید تمایز حالت تهوع PMS از شرایط شدیدتر است. به سلامت روانی، میزان درد، انرژی و میزان خونریزی در طول قاعدگی خود توجه داشته باشید. اگر احساس ضعف یا از دست دادن هوشیاری دارید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

چند بیماری زمینه ای که می تواند باعث تهوع شدید می شود عبارتند از:

  • مصرف داروی کنترل بارداری جدید
  • بارداری
  • آدنومیوز (پوشش داخلی رحم به دیواره عضلانی آن رشد می کند)
  • فیبروم رحم (تومور خوش خیم)
  • اختلال نارسایی پیش از قاعدگی (PPMD) (علائم ذهنی و علائم فیزیکی شدیدتر مرتبط با چرخه قاعدگی)
  • دیسمنوره
  • آندومتریوز (بافتی شبیه به دیواره رحم در خارج از رحم رشد می کند)
  • بیماری التهابی لگن (عفونت التهابی که رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ را درگیر می کند)
  • سنکوپ وازوواگال (غش به دلیل افت ناگهانی فشار خون)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (اختلال هورمونی تخمدان ها)
  • شرایط دستگاه گوارش

 


تهوع اوایل بارداری

علائم اولیه بارداری و PMS دارای همپوشانی زیادی هستند، مانند سینه های حساس شده، خستگی و حالت تهوع اما چند تفاوت کلیدی وجود دارد. برخی از افراد باردار در اوایل هفته چهارم بارداری تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند (با احتساب شروع دوره قاعدگی قبلی)، اما به طور معمول حدود هفته ششم شروع می شود و در حدود هفته نهم به اوج خود می رسد.

یک فرد باردار همچنین ممکن است لکه بینی خفیفی را تجربه کند که به رنگ صورتی روشن یا قرمز است اما برای پوشاندن سطح تامپون یا پد کافی نیست. در هر صورت، آزمایش ادرار بارداری یا آزمایش خون برای تایید بارداری لازم است.

 

 

درمان های خانگی برای کنترل تهوع پریود

نشان داده شده است که چند گیاه دارویی تأثیر مستقیمی بر علائم PMS دارند. برای کمک به آرام شدن معده خود، چای های زیر را تهیه کنید:

  • زنجبیل
  • نعناع فلفلی
  • رازیانه

هوای تازه و خنک نیز یک راه عالی برای تسکین حالت تهوع است. همچنین می توانید از کمپرس خنک روی سر یا گردن خود استفاده کنید. مطمئن شوید که زیاد بخوابید، وعده های غذایی کوچک و ملایم در طول روز بخورید و هیدراته بمانید.

طب مکمل و جایگزین (CAM)، مانند یین یوگا، مدیتیشن تنفسی و طب فشاری نیز برای تسکین حالت تهوع مفید است.

همچنین می توانید به دنبال داروهای ضد تهوع یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل و موترین (ایبوپروفن) باشید.

 

 


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر حالت تهوع پریود شما ثابت است یا علائم دیگری مانند درد شدید لگن، غش، استفراغ یا ترشحات غیرطبیعی دارید، وقت آن است که با پزشک تماس بگیرید. آنها به تشخیص و درمان هر گونه بیماری زمینه ای بر این اساس کمک خواهند کرد.

یک متخصص ممکن است از شما سوالات دقیقی در مورد سبک زندگی و وضعیت شما بپرسد، آزمایش خون انجام دهد، معاینه لگن یا سونوگرافی انجام دهد. از آنجا، ممکن است پاسخ‌هایی داشته باشید یا به روش‌های قطعی‌تری نیاز داشته باشید، مانند نمونه‌برداری.

داروهای ضد بارداری خوراکی ممکن است به عنوان درمانی برای تنظیم هورمون های شما توصیه شود. مطمئن شوید که یک متخصص مورد اعتماد پیدا کنید و در مورد همه علائم خود صحبت کنید.

 

 

اگر حالت تهوع دارم چی بخورم؟

رژیم غذای حاوی غذاهایی که تولید استروژن را تحریک می کنند یا غذاهای حاوی استروژن (مانند لبنیات) می تواند به جلوگیری از علائم PMS مرتبط با درد کمک کند. کاهش میزان چربی و محصولات حیوانی مصرفی شما می تواند بر ضخیم شدن دیواره رحم شما تأثیر بگذارد.

در نتیجه، پوشش نازک‌تر رحم، تعداد پروستاگلاندین‌ها (لیپیدهای دردناک) آزاد شده در طول قاعدگی را کاهش می‌دهد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که غذاهای ضد التهابی مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و دانه ها به دلیل سطوح بالای آنتی اکسیدان ها می توانند به تسکین گرفتگی دردناک کمک کنند.

غذاهای با بوی کم و پروتئین بالا مانند توفو و مرغ نیز برای کاهش حالت تهوع توصیه می شود. فیبر می تواند برای دفع هورمون های اضافی مفید باشد، بنابراین به سراغ سس سیب یا آلو بروید.

 

 

در آخر

حالت تهوع قبل و در طول قاعدگی به عنوان یک علامت طبیعی PMS در نظر گرفته می شود. اگر حالت تهوع شما با خونریزی شدید، گرفتگی عضلات شدید، غش، ترشح غیرطبیعی یا استفراغ همراه باشد، ممکن است شرایط زمینه ای مانند آندومتریوز یا بیماری التهابی لگن وجود داشته باشد.

حالت تهوع نیز می تواند نشانه ای از بارداری اولیه باشد، اما تنها از طریق آزمایش خون یا ادرار می توان آن را تایید کرد. برای تشخیص صحیح با یک متخصص تماس بگیرید. بسیاری از داروها و درمان های جایگزین برای حالت تهوع و دوره های دردناک وجود دارد.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها