آخرین اخبار
۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۹
بازدید:۶۳۸
کتاب فرهنگ جامع غارهای ایران نوشته استاد چنگیز شیخلی پدر غارشناسی ایران رونمایی شد.
کد خبر : ۹۵۲۲۶

 نخستین دایره المعارف غارنوردی ایران در بیست و هشتمین کارگروه غارنوردی ایران رونمایی شد. 

 


«جواد نظام‌دوست» عضو کارگروه غارشناسى کشور و یکى از مؤسسین انجمن غار و غارشناسى ایران به ایلنا گفت: کارگروه غارشناسی ایران که شامل ۱۳ نماینده از وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، وزارت کشور، وزارت نیرو، وزارت علوم، وزارت دفاع نیروهای مسلح، سازمان زمین شناسی، سازمان نقشه برداری، وزارت آموزش و پرورش، سازمان جنگلبانی و آبخیز داری، وزارت ورزش (فدراسیون کوهنوردی)، تنها سازمان غیر دولتی و مردم نهاد انجمن غار وغار شناسی است که با هدف بررسی غارها و حفاظت از آن‌ها فعالیت می‌کند. 

 

 

وی افزود: هفته گذشته کارگروه غارشناسی کشور  با دعوت از چنگیز شیخلی پدرغارشناسی ایران از کتاب فرهنگ جامع غارهای ایران رونمایی کرد. 

به گفته نظام دوست، چنگیز شیخلی، سال‌ها عمر خود را وقت غارنوردی در ایران کرده است و هم‌اکنون دارای ۱۶ جلد کتاب دستی است که از ۱۵۰۰ غار در ایران جمع‌آوری کرده است. 

 

 

آنطور که نظام‌دوست می‌گوید؛ چنگیز شیخلی درحالی پس از بازدید از تمامی غارها برداشت‌های علمی و فنی خود را به رشته تحریر درآورده است که هم‌اکنون جلد الف و آ دایره‌المعارف غارهای ایران را پس از سه سال پیگیری منتشر کرده است. 

کارگروه غارشناسی ایران نزدیک به چهار دهه است که به ریاست معاون محیط سازمان حفاظت محیط زیست فعال است در حال حاضر این مأموریت به عهده دکتر اکبری معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به عنوان رییس کارگروه و نمایندگانی از نهادها و ارگان‌های مختلف کشور است.

 

انتهای پیام/21111A

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها