آخرین اخبار
۰۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰
بازدید:۳۹۵
فتق دیسک کمر یک مشکل شایع است که در آن یکی از بالشتک‌های قرار گرفته بین مهره‌های ستون فقرات بیرون زده است، که به آن به طور عامیانه دیسک کمر گفته می‌شود. این مشکل به دلیل بی‌تحرکی و نشاط کم در سبک زندگی بسیاری از افراد امروزی بیشتر دیده می‌شود. اما پیشرفت‌های پزشکی اخیر به بهبود وضعیت بیماران کمک کرده است.کلینیک تخصصی پردیس با تکیه بر مجموعه‌ای از پزشکان متخصص در حوزه‌های مختلف به هموطنان خدمات پزشکی ارائه می‌دهد. ما در تلاش هستیم تا با ارائه بهترین متخصصان دیسک کمر و کمر درد در تهران، شما عزیزان را در بهبود و بهره‌وری از بهترین خدمات درمانی یاری دهیم.
کد خبر : ۹۵۰۹۷

شایع ترین علائم دیسک کمر

فتق دیسک ستون فقرات چیست؟

دیسک ستون فقرات دارای یک هسته ژله‌ای نرم و یک قسمت بیرونی سفت‌تر است که آن را آنولوس می نامند. فشرده شدن دیسک یا پارگی آن ممکن است در صورتی رخ دهد که بخشی از هسته از طریق پارگی در لایه بیرونی به ناحیه حلقوی ستون فقرات فشرده شود. فتق دیسک می‌تواند در هر بخشی از ستون فقرات اتفاق بیفتد و باعث تحریک اعصاب مجاور گردید. این موضوع ممکن است باعث درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود. بسیاری از افراد مبتلا به فتق دیسک هیچ علامتی نشان نمی‌دهند. خوشبختانه، برای درمان این مشکل نیازبه جراحی نیست. در مرکز تخصصی پردیس، استفاده از روش‌های غیرجراحی برای درمان فتق دیسک کمر به بیماران پیشنهاد می‌شود.


یکی از بخش‌های متشکل از استخوان‌های متصل به هم که به آن مهره‌ها می‌گویند، ستون فقرات است. دیسک مابین دو مهره نوعی از بافت همبند قوی است که همچنین به عنوان یک کوسن بین مهره‌ها عمل می‌کند. در اثر پیری، ممکن است که دیسک وسطی از میزان آب خود کاسته و خشک شود. این خشکی می‌تواند باعث کاهش فعالیت کوسن در تحمل فشارهایی که بر روی ستون فقرات وارد می‌شود، منجر شود.

گاهی اوقات، ناتوانی می‌تواند باعث پارگی در لایه خارجی دیسک و جابه‌جایی هسته آن شود. این حالت به عنوان فتق یا پارگی دیسک شناخته می‌شود. فتق دیسک می‌تواند فشار وارد بر اعصاب ستون فقرات نماید و منجر به درد، بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا ضعف پا شود. تقریباً بین 1 تا 2 درصد افراد در بازه سنی 30 تا 50 سال دچار عارضه‌ای به نام سیاتیک می‌شوند. 80 تا 90 درصد بیماران مبتلا به فتق دیسک بدون نیاز به جراحی بهبود می‌یابند. معمولاً در چند هفته اول، پزشک استفاده از درمان‌های غیر جراحی را توصیه می‌کند.

علائم دیسک کمر

بیشتر فتق دیسک در ناحیه پایین کمر بوجود می آید؛ اما امکان ایجاد آن در گردن نیز وجود دارد. علائم ناشی از این بیماری با توجه به محل دیسک و اینکه آیا به عصب فشار وارد می‌کند یا خیر متفاوت است. معمولا این عارضه تنها یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

احساس درد در پا

همچنین اگر شما دچار فتق دیسک در ناحیه پایین کمر شده‌اید، علاوه بر درد در ناحیه کمر، ممکن است درد در باسن، ساق پا و ران خود نیز تجربه کنید که به عنوان علائم دیسک کمر در پا شناخته می‌شود.

بی حسی و گزگز

افرادی که احساس بی حسی و گزگز در ناحیه‌ای از بدن خود را تجربه می‌کنند، ممکن است دچار فتق دیسک باشند. این مشکل به‌ویژه در صورت آسیب به عصب‌ها در ناحیه موردنظر اتفاق می‌افتد.

شایع ترین علائم دیسک کمر

درد دیسک کمر چگونه است؟

احساس درد شدید یا سوزشی در قسمتی که عصب آسیب دیده است، همراه با تجربه بی حسی یا گزگز، توسط بیماران گزارش شده است. اگر به دیسک کمر مبتلا شوید، ممکن است با عوارض زیر روبرو شوید:

  • از دست دادن کنترل رو به یا مثانه
  • استئوآرتریت در کمر
  • درد در یک یا هر دو پا
  • ضعف یا گزگز در یک یا هر دو پا

نحوه تشخیص دیسک کمر

در ابتدا، باید به کلینیک سلامت پا پردیس برای درمان دیسک کمر مراجعه کنید. پزشک ابتدا کمر شما را بررسی خواهد کرد و توانایی‌تان را برای انجام فعالیت‌های روزمره از جمله نشستن، ایستادن، قدم زدن و بلند کردن پاها ارزیابی می‌کند. همچنین ممکن است از شما بخواهد که به شدت درد خود را از صفر تا ۱۰ ارزیابی کنید. این اقدامات اولیه به تعیین نقطه شروع درد و میزان تأثیر آن بر فعالیت‌های روزانه شما کمک می‌کند و می‌تواند به جلوگیری از مشکلات جدی تر مرتبط با درد کمر کمک کند. همچنین، در کلینیک تخصصی پردیس با استفاده از دستگاه‌های اسکن پیشرفته، مشکلات مرتبط با ستون فقرات شما شناسایی شده و بهترین روش درمان برای شما تعیین خواهد شد.

شایع ترین علائم دیسک کمر

درمان‌های غیر جراحی

درمان مشکلات کمر درد و دیسک کمر و درد ناشی از فتق دیسک ممکن است در گام اول به روش‌های غیر جراحی از جمله استراحت کوتاه مدت، استفاده از داروهای ضد التهابی برای کاهش تورم، استفاده از داروهای ضد درد برای کنترل درد یا انجام ورزش‌های درمانی توسط پزشک انجام شود. اگر پزشک به شما پیشنهاد داده تا استراحت کنید، حتماً دستورات پزشک خود را درباره مدت زمان استراحت رعایت کنید. استراحت بیش از حد ممکن است باعث ایجاد سفتی در مفاصل و ضعیف شدن عضلات شود که ممکن است باعث دشواری در انجام فعالیت‌های روزانه شود. پزشکان کلینیک فوق تخصصی دیسک کمر و گردن با همکاری متخصصین ماهر، به شما آموزش خواهند داد که چگونه استرس اضافی روی کمر را کاهش دهید.

21025/غ

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها