آخرین اخبار
۰۵ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰
بازدید:۱۱۶۳۱
سولفات پاک‌کننده‌ای قوی است که می‌تواند روغن‌های طبیعی پوست سر و مو را از بین ببرد و به خشکی و احتمالا تحریک و حساسیت منجر شود.
کد خبر : ۹۴۴۶۲

آیا شامپوی بدون سولفات واقعا برای مو مفید است؟

سولفات پاک‌کننده‌ای قوی است که می‌تواند روغن‌های طبیعی پوست سر و مو را از بین ببرد و به خشکی و احتمالا تحریک و حساسیت منجر شود


شامپوی بدون سولفات به واژه باب روز در حوزه مراقبت از مو تبدیل شده است که در سراسر جهان شنیده می‌شود، اما واقعا چیست و چه کار می‌کند؟

اغلب شاید این‌طور به نظر برسد که وقتی بحث جدیدترین مواد ترکیبی مطرح است، نام‌های تجاری حوزه زیبایی ما را با جریان مداوم کشف‌های تازه غرق می‌کنند، اما شامپوهای بدون سولفات واقعا موثرند. از آن‌جا که تغییری ضروری است که همه ما باید انجام دهیم تا موهای سالم‌تر و شاداب‌تری داشته باشیم، بسیاری از ما نام این شامپوها را شنیده‌ایم اما کمی سردرگم مانده‌ایم چون نمی‌دانیم واقعا چه هستند.

ما کلی تحقیق کرده‌ایم که چه چیزی باعث می‌شود یک شامپوی بدون سولفات عالی باشد، اما وقتش شده است که کمی عمیق‌تر بررسی کنیم تا ببینیم اصل قضیه چیست.

ما برای دریافت اطلاعات کامل در مورد فرمول‌های ترکیبی ضروری، با کلر مارتین صحبت کرده‌ایم، کارشناس و آرایشکر برجسته ساکن لندن و مربی مراقبت از مو که مرتب در بریتانیا و ایرلند سفر می‌کند و بهترین شیوه‌های مراقبت از انواع مو را به همکاران آرایشگر آموزش می‌دهد. او به ما گفت: «در حالی که سولفات‌ می‌تواند پاک‌کننده‌ موثری باشد، می‌تواند قوی و خشک‌کننده نیز باشد، و به عوارض منفی احتمالی برای مو و پوست سر منجر شود. در نتیجه، بسیاری از نام‌های تجاری اکنون جایگزین‌های بدون سولفات عرضه می‌کنند تا پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگانی باشند که دنبال گزینه‌های ملایم‌تر و طبیعی‌تری برای مراقبت از مو می‌گردند.»

ادامه مطلب را بخوانید تا همه نکاتی را که لازم دارید در مورد شامپوهای بدون سولفات بدانید، از جمله اینکه چه هستند، چرا نام‌های تجاری از آن‌ها استفاده می‌کنند و چه فایده‌ای برای موهایتان دارند.

سولفات چیست؟
مارتین توضیح می‌دهد: «سولفات‌ ترکیبی شیمیایی‌ است. سولفات معمولا در مواد معدنی، نمک، و موادی مانند سدیم سولفات یا منیزیم سولفات یافت می‌شود.» خارج از دنیا آرایش و زیبایی، سولفات را می‌توان در محصولات پاک‌کننده، اقلام بهداشتی شخصی و حتی افزودنی‌های غذایی نیز یافت.

چرا نام‌های تجاری از سولفات استفاده می‌کنند؟
سولفات ماده پاک‌کننده‌ای قوی است که در از بین بردن کثیفی، روغن و انباشتگی محصولات بسیار موثر است. با وجود این، مارتین در ادامه توضیح می‌دهد که در تولید انبوه محصولات نیز ماده‌ای ارزان‌قیمت است. او می‌افزاید: «سولفات همچنین عملکرد کف‌زایی رضایت‌بخشی دارد، که بسیاری از افراد آن را با تمیزی کامل و تازگی مرتبط می‌دانند.» اما در حالی که سولفات ممکن است اغلب این تصور را ایجاد کند که ماده‌ای مفید برای مو است، واقعیت این است که در عمل بیشتر آسیب‌ می‌رساند تا فایده.

سولفات چه اثری روی مو دارد؟
مارتین این موضوع را برای ما باز کرد، و پنج اثر منفی اصلی که استفاده از شامپوی حاوی سولفات می‌تواند روی مو داشته باشد شرح داد:

۱. حذف روغن‌های طبیعی: سولفات پاک‌کننده‌ای قوی است که می‌تواند روغن‌های طبیعی پوست سر و مو را از بین ببرد و به خشکی و احتمالا تحریک و حساسیت منجر شود.

۲. آسیب‌دیدگی مو: استفاده مکرر از سولفات ممکن است به‌مرور زمان ساقه مو را ضعیف کند، و به شکستگی ساقه، موخوره و کدری موها منجر شود.

۳. تحریک پوست سر: سولفات ممکن است برای پوست سر قوی باشد و سبب تحریک، خارش، و قرمزی شود، به‌خصوص در افرادی که پوست حساس یا عارضه‌های خاص پوست سر مانند اگزما یا پسوریازیس دارند.

۴. محو رنگ تدریجی: در افرادی که مویشان را رنگ کرده‌اند، سولفات می‌تواند باعث شود که رنگ مویشان سریع‌تر از بین برود، و به درخشندگی و دوام رنگ آسیب می‌زند.

۵. مشکلات موی فر: سولفات می‌تواند مدل فر طبیعی موهای فر یا مجعد را مختل کند و به وز شدن و از دست رفتن حالت مو منجر شود.

شامپوی بدون سولفات چیست؟
شامپوهای بدون سولفات از عوامل پاک‌کننده ملایم‌تری استفاده می‌کنند که در تماس با پوست سازگاری و لطافت بیشتری دارند. مارتین می‌گوید: «آن‌ها همچنان موثرند و موها را تمیز می‌کنند اما بدون اینکه مقدار زیادی از رطوبت طبیعی را از بین ببرند، و همین آن‌ها را به گزینه‌ای ملایم‌تر تبدیل می‌کند، به‌خصوص برای افرادی که پوست حساس یا نوع موی خاصی، مانند موی فر یا رنگ‌شده، دارند.»

آیا شامپوی بدون سولفات برای مو خوب است؟
شامپوهای بدون سولفات، به‌عنوان محصولاتی ملایم‌تر، می‌توانند به حفظ رطوبت طبیعی مو کمک کنند، که باعث می‌شود کمتر خشک یا تحریک شود و کمتر احتمال دارد ساقه مو دچار شکستگی شود. با وجود این، مارتین اشاره می‌کند که «برای گرفتن بهترین نتیجه، ضروری است شامپوی بدون سولفاتی انتخاب کنید که برای نیاز و نوع موی خاص شما مناسب باشد.»

مارتین بر اساس تجربه آرایشگری‌ و اصرار به مشتریانش برای تغییر شامپو، توانسته است فواید آن را به چشم ببیند. مارتین توضیح می‌دهد: «از بازخورد و تحقیقی که شخصا و در حرفه‌ام داشته‌ام، وقتی مشتریان شامپویشان را به شامپوی بدون سولفات تغییر می‌دهند، تفاوت‌های مشهودی در موی آن‌ها می‌بینم. این تفاوت‌ها می‌تواند کاهش خشکی، وزشدگی، و تحریک، و همچنین بهبود حفظ رطوبت و سلامت کلی مو را شامل شود.»

از کجا بفهمم که شامپو بدون سولفات است؟
وقتی شامپوی یک نام تجاری بدون سولفات باشد، اغلب این موضوع را روی بسته‌بندی ذکر خواهند کرد، زیرا این نکته‌ای کلیدی برای فروش آن‌ها است. اما فقط برای اطمینان بیشتر، بهترین کار این است که نوشته‌های ریز روی بسته‌بندی را بخوانید. رایج‌ترین سولفات‌هایی که در شامپو استفاده می‌شوند عبارت‌اند از سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES)، بنابراین حواستان به این دو دردسرساز در فهرست مواد تشکیل‌دهنده باشد.

21025/ع
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها