آخرین اخبار
۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
همه چیز درباره ظاهر شدن لکه های سفید روی لب / درمان خانگی برای لکه های فوردایس
بازدید:۲۵۵
اگرچه لکه‌های فوردایس بی‌خطر هستند، اگر فکر می‌کنید مشکلی در پوست شما وجود دارد یا سؤالی در رابطه با پوست دارید، در تماس با پزشک خود تردید نکنید. حتی اگر به دلایل زیبایی نگران هستید، باز هم باید از پوست خود مراقبت کنید و از هرگونه تغییر آگاه باشید.
کد خبر : ۹۴۳۵۷

 

 لکه های فوردایس (گرانول های فوردایس) غدد چربی بزرگ و کمی برجسته هستند که در نواحی بدون موی پوست شما ظاهر می شوند. آنها معمولاً در اطراف لبه های لب شما و داخل گونه های شما دیده می شوند.

در برخی از شرایط نیز در اطراف ناحیه تناسلی شما قابل مشاهده هستتند. با این حال لکه های فوردایس خوش خیم و غیر سرطانی هستند.

 

 

تفاوت بین لکه های فوردایس و تبخال چیست؟

ممکن است از دیدن لکه های فوردایس در اطراف دهان یا ناحیه تناسلی خود نگران شوید، از جمله:

  • آلت تناسلی: از جمله سر، ساقه یا پوست ختنه گاه.
  • کیسه بیضه
  • ولو: از جمله لابیا.

اما لکه های فوردایس بیماری یا عفونت های مقاربتی (STDs یا STIs) نیستند. دیده شدن لکه های فوردایس در این نواحی طبیعی است و مسری نیستند.

تبخال تناسلی یک بیماری مقاربتی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود. افراد مبتلا به تبخال تناسلی تاول های دردناکی روی اندام تناسلی خود دارند. آنها می توانند تبخال را از طریق رابطه جنسی واژینال، دهانی و مقعدی منتقل کنند.

افراد همچنین می توانند تبخال را از طریق بوسیدن یا تماس پوست به پوست در صورت داشتن زخم های باز پخش کنند. ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) می تواند باعث ایجاد تبخال در لب ها، لثه ها، زبان و داخل دهان شود.

 

 

تفاوت لکه های فوردایس و زگیل چیست؟

لکه های فوردایس بیماری مقاربتی نیستند و مسری هم نمی باشند.

زگیل تناسلی یک بیماری مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. افراد مبتلا به زگیل تناسلی برجستگی های کوچکی در داخل و اطراف اندام تناسلی و راست روده خود دارند. زگیل تناسلی و HPV هر دو بسیار مسری هستند.

همانطور که زگیل تناسلی در ابتدا ایجاد می شود، ممکن است شبیه لکه های فوردایس به نظر برسد. اگر متوجه ظاهر ناگهانی برجستگی های کوچک در اندام تناسلی خود شدید، بهتر است برای تشخیص مناسب به پزشک مراجعه کنید.

 

 

لکه های فوردایس چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهند؟

لکه های فوردایس همه را تحت تاثیر قرار می دهد اما معمولاً در اوایل کودکی ظاهر نمی شوند. آنها در دوران بلوغ و بزرگسالی با افزایش برخی از هورمون های شما بیشتر قابل توجه می شوند.

مردان، تقریباً دو برابر زنان، دچار لکه های فوردایس می شوند.

 

 

لکه های فوردایس چقدر رایج هستند؟

لکه های فوردایس بسیار شایع هستند و 70 تا 80 درصد بزرگسالان لکه های فوردایس دارند.

 

 

علائم لکه های فوردایس چیست؟

لکه های فوردایس شبیه برجستگی های سفید، زرد، قرمز کم رنگ یا همرنگ پوست هستند. آنها ممکن است به صورت یک لکه منفرد یا گروه های کوچکی از لکه ها ظاهر شوند، اما می توانند در خوشه های 50 لکه ای یا بیشتر نیز ظاهر شوند.

این لکه ها آنها کوچک هستند و معمولاً 1 تا 3 میلی متر (میلی متر) قطر دارند که به اندازه نوک یک مداد نوک تیز (1 میلی متر) یا یک دانه کنجد (3 میلی متر) است.

لکه‌های فوردایس هیچ دردی ایجاد نمی‌کنند، اما گزارش‌هایی مبنی بر خارش یا التهاب لکه‌های فوردایس روی آلت تناسلی در حین رابطه جنسی وجود دارد.

 

 

علت لکه های فوردایس چیست؟

برخی از محققان توضیح می دهند که ممکن است در بدو تولد لکه های فوردایس داشته باشید و آنها در دوران بلوغ و در بزرگسالی با شروع تغییر هورمون ها آشکارتر می شوند.

 

 

آیا لکه های فوردایس مسری هستند؟

لکه های فوردایس مسری نیستند و شما نمی توانید از طریق تماس پوست به پوست به لکه های فوردایس مبتلا شوید. اگر لکه های فوردایس در اطراف لب، داخل دهان یا روی اندام تناسلی خود دارید، نیازی به انجام اقدامات اضافی برای محافظت از شریک زندگی خود در هنگام بوسیدن یا در حین رابطه جنسی ندارید.

 

 

لکه های فوردایس چگونه تشخیص داده می شوند؟

لکه های فوردایس به راحتی قابل تشخیص هستند، بنابراین برای تشخیص آنها لزوماً به یک متخصص پوست نیاز ندارید. با این حال، اگر متوجه لکه‌ها یا برآمدگی‌هایی در اندام تناسلی خود شدید، یک قرار ملاقات با متخصص پوست یا پزشک عمومی برای رد یک بیماری STD داشته باشید.

 

 

 

آیا می توانید از شر لکه های فوردایس خلاص شوید؟

اگرچه لکه‌های فوردایس رایج، خوش‌خیم هستند و لزوماً نیازی به درمان ندارند، زیرا معمولاً با گذشت زمان از بین می‌روند، اما ممکن است از ظاهر آن‌ها در بدن خود خوشتان نیاید. با کمک برخی از روش ها می توانند آنها را حذف کرده یا ظاهر آنها را کاهش دهند.

 

 

 

چه درمان هایی برای فوردایس استفاده می شود؟

متخصص شما ممکن است در مورد گزینه های درمانی لکه ای فوردایس با شما صحبت کند:

  • کرایوتراپی: کرایوتراپی از سرمای شدید برای یخ زدن و تخریب بافت استفاده می کند. پس از کرایوتراپی، ممکن است تقریباً سه روز درد خفیفی را در ناحیه آسیب دیده خود تجربه کنید.
  • الکترودسیکاسیون: الکترودسیکساسیون شامل استفاده از یک سوزن الکتریکی مخصوص برای سوزاندن بخش‌هایی از پوست است. نواحی آسیب دیده شما ممکن است سه تا پنج روز طول بکشد تا بهبود یابد.
  • لایه برداری پوست با لیزر: لایه برداری پوست با لیزر دی اکسید کربن (CO2) از انرژی نور با پالس کوتاه یا پرتوهای نور مداوم برای حذف لایه های نازک پوست با حداقل آسیب حرارتی به ساختارهای اطراف استفاده می کند. نواحی آسیب دیده شما ممکن است بین 5 تا 21 روز طول بکشد تا بهبود یابد.
  • میکرو پانچ: پزشک شما از ابزاری شبیه قلم برای پانچ کردن پوست و برداشتن بافت در طول جراحی میکرو پانچ استفاده می‌کند. نواحی آسیب دیده شما ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا بهبود یابد.
  • درمان های موضعی: کرم های موضعی، از جمله رتینوئیدهایی مانند Retin-A®، ممکن است لکه های فوردایس را کاهش داده یا از بین ببرند. ممکن است دو تا شش هفته طول بکشد تا نتایج را ببینید.

 

 

آیا درمان خانگی برای لکه های فوردایس وجود دارد؟

بسیاری از درمان های خانگی ممکن است به کاهش یا از بین بردن ظاهر لکه های فوردایس در بدن شما کمک کنند.

با این حال، در حالی که درمان‌های خانگی برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، بهتر است قبل از امتحان برخی از گزینه‌های زیر با متخصص مشورت کنید. ممکن است در معرض خطر ایجاد واکنش آلرژیک روی پوست خود باشید.

  • سرکه سیب: سرکه سیب دارای خواص قابض است که باعث کوچک شدن منافذ پوست و خشک شدن چربی می شود. 1 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 1/4 فنجان آب مخلوط کنید و دو تا سه بار در هفته آن را روی لکه های فوردایس خود بمالید. ممکن است بعد از چهار تا شش هفته نتایج را مشاهده کنید.
  • روغن آرگان و روغن جوجوبا: روغن آرگان و روغن جوجوبا حاوی ویتامین E هستند. ویتامین E سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند گردش خون را افزایش داده و پوست شما را محکم تر کند. استفاده از روغن آرگان یا روغن جوجوبا روی لکه‌های فوردایس حداقل دو بار در روز می‌تواند اندازه لک‌های فوردایس را پس از تقریباً چهار هفته کاهش دهد.
  • روغن نارگیل: غدد چربی شما ممکن است زمانی که پوست شما خشک است بیش از حد روغن تولید کنند که می تواند لکه های فوردایس را بیشتر نمایان کند. استفاده از روغن نارگیل روی لکه های فوردایس می تواند پوست شما را مرطوب کرده و تولید چربی را کاهش دهد.

فشردن نقاط فوردایس باعث از بین رفتن آنها نمی شود. ممکن است سبوم را فشار دهید، اما به احتمال زیاد باعث تحریک یا التهاب بیشتری خواهید شد.

 

 

 

چگونه می توانم از لکه های فوردایس جلوگیری کنم؟

لکه های فوردایس به طور طبیعی در بدن شما ایجاد می شود. اگر از ظاهر آن‌ها خوشتان نمی‌آید، ممکن است بتوانید با رعایت یک روال مراقبت از پوست، از جمله شستن پوست با آب گرم و پاک‌کننده‌های ملایم یا صابون‌ها و استفاده معمول از مرطوب‌کننده، آنها را به حداقل برسانید و از سایر مشکلات پوستی پیشگیری کنید.

 

 

 

چه زمانی باید در مورد نقاط فوردایس به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر لکه های فوردایس در ناحیه تناسلی خود دارید به یک متخصص مراجعه کنید تا تأیید کنید که آنها یک STD یا STI نیستند. شما و متخصص خود نیز می توانید درباره داروها یا گزینه های درمانی صحبت کنید.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها