آخرین اخبار
۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
بازدید:۲۷۴
صد آنلاین | کارشناس مسائل آمریکا گفت: باید پذیرفت که روسیه را نمی‌توان با یک کنفرانس صلح اروپایی با محوریت اوکراین مجبور به عقب‌نشینی از این کشور کرد.
کد خبر : ۹۲۸۱۵

به گزارش صد انلاین ، فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا  عنوان کرد: واقعیت این است که کنفرانس صلح اوکراین که در سوئیس برگزار شد به نوعی هم نیاز بود و هم یک الزام به حساب می‌آید و از سوی دیگر باید آن را یک مانور سیاسی - تبلیغاتی برای پایان جنگ و خسارات تحمیل شده بدانیم.

 

 

 

 

 

 

اگر پوتین خوی خشن و تهاجمی خود را در دستور کار قرار نمی‌داد و جنگ را در اوکراین کلید نمی‌زد، دنیا هم او را یک متجاوز قلمداد نمی‌کرد اما در این بین او اعلام می‌کند که یک اقدام را برای مقابله به مثل انجام داده و اساساً خود را چندان مقصر این وضعیت اوکراین نمی‌داند. روسیه و اوکراین به عنوان دو کشور نزدیک به یکدیگر شناسایی می‌شدند و حتی مردم اوکراین خودشان را بخشی از روسیه می‌دانستند اما مسأله اینجاست که جنگ فعلی اوکراین باعث شد تا مسکو حتی از چین هم عقب‌تر بماند. روسیه دارای منابع عظیمی از نفت و گاز است و در این بین می‌بایست اوکراین را شریک توسعه خود قلمداد می‌کرد و سرمایه‌گذاری در این کشور را در دستور کار خود قرار می‌داد و به نوعی کی‌یف را زیر چتر حمایتی خود می‌گرفت. 

وی ادامه داد: این روند در کشورهای دیگر هم دیده شده که برای مثال می‌توان به حملات صدام به کویت و ایران اشاره کرد؛ چراکه اساساً او با این اقدام‌ها باعث شد تا عراق از توسعه عقب بماند. اینکه رئیس‌جمهوری روسیه اعلام می‌کند به دلیل دفاع و بازپس‌گیری بخشی از سرزمین اوکراین به نفع خود چنین جنگی را به راه انداخته عملاً یک دیدگاه نادرست به حساب می‌آید اما نکته اینجاست که اروپا هم از به راه افتادن این جنگ جلوگیری نکرد و به هر ترتیب آنها هم می‌خواستند روسیه را از طریق جنگ اوکراین تضعیف کنند. به موازات این روند ایالات متحده هم از این مسأله استقبال کرد و بر آتش جنگ دمید. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید پذیرفت که روسیه را نمی‌توان با یک کنفرانس صلح اروپایی با محوریت اوکراین مجبور به عقب‌نشینی از این کشور کرد و اساساً مسکو را نمی‌توان به این ترتیب وادار به صلح کرد. در این راستا باید بده بستان مشخص چند جانبه صورت بگیرد تا جنگ اوکراین در نهایت پایان یابد. این روند را باید به هر ترتیب در دستور کار قرار داد اما بحث اینجاست که در کنفرانس سوئیس عملاً موضوع الحاق مناطق شرقی اوکراین به خاک روسیه مردود قلمداد شده و حالا احتمال دارد که جنگ در این کشور تشدید شود. به هر ترتیب این روندها تا زمانی که به صلح نینجامد هیچ خروجی نخواهد داشت؛ ضمن اینکه سوابق تاریخی همکاری اوکراین با آلمان در زمان جنگ جهانی هم در ذهن روس‌ها ثبت و ضبط شده است.

 

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها