آخرین اخبار
۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۴
علائمی که ثابت می کند سنگ کلیه دارید
بازدید:۱۱۲۲
صد آنلاین | سنگ کلیه یکی از رایج ترین و دردناک ترین مشکلات کلیه ها می باشد که علائم آن در زنان ، مردان و کودکان به دلیل تفاوت در مجاری ادرار متفاوت است. سنگ کلیه چیست و چه علائمی دارد؟
کد خبر : ۹۱۷۲۰

به گزارش مجله سلامت صد آنلاین ، سنگ کلیه (کلیه سنگ ساز، نفروتیلاسیون) مجموعه‌ای از مواد معدنی و نمک‌ها است که با شکل گیری در داخل کلیه‌ها می‌توانند در سراسر مجرای ادرار حرکت کرده، در آن جا به جا شوند و یا یکجا بماند که موجب عفونت یا عوارض می‌گردد. سنگ کلیه‌ها متفاوت هستند و حتی می‌تواند به اندازه چندین سانتی متر بزرگ شود.

 

 

علائمی که ثابت می کند سنگ کلیه دارید



پیش گیری از سنگ کلیه مستلزم تغییرات سبک زندگی است. آب آشامیدنی و هیدراته ماندن برای جلوگیری از تشکیل سنگ، کلیدی است. وقتی بدن کم آب می‌شود، ادرار مواد معدنی بیشتری را دفع می‌کند. هر چه غلظت ادرار بیشتر شود، خطر توسعه سنگ‌های کلیه افزایش می‌یابد. انتخاب یک رژیم غذایی کم سدیم نیز می‌تواند به جلوگیری از سنگ کلیه کمک کند.

علائم هشدار اولیه سنگ کلیه چیست؟
دل درد، درد کمر و پهلو
درد حرکت یک سنگ به سمت پیشاب راه با درد زایمان مقایسه شده است. این حرکت سنگ باعث انسداد و فشار در کلیه می‌شود.

درد می‌تواند به طور ناگهانی شروع شود و در شدت / مکان متفاوت باشد، امواجی می‌آید و چند دقیقه طول می‌کشد و کمردرد به تدریج پخش می‌شود.

لطفا توجه کنید: وجود کمردرد یا حتی دردی که در نزدیکی کلیه‌ها دارید، به این معنا نیست که ممکن است سنگ کلیه داشته باشید. لطفا هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. پزشکان با لمس موضع، مشخص کنند که آیا درد از ناحیه اطراف کلیه‌ها و یا اطراف ستون فقرات است یا نه.

خون در ادرار

خون ادرار معمولا صورتی، قهوه‌ای و یا قرمز است. گاهی اوقات سلول‌های خونی با چشم انسان دیده نمی‌شود، اما از پزشک بخواهید که شما را برای این مساله آزمایش کند.

درد متناوب در طول ادرار

هنگامی که سنگ به تقاطع بین مثانه و پیشاب راه می‌رسد، در طول دفع ادرار، درد شدید و سوزناکی احساس می‌شود که اغلب با عفونت‌های دستگاه ادراری اشتباه گرفته می‌شود. ادرار نامنظم، نشانه اصلی سنگ کلیه است.

ادرار بو دار و تیره

ادرار بو دار می‌تواند نشانه‌ای از عفونت در دستگاه ادراری یا کلیه باشد. همچنینادرار تیره می‌تواند نشانه عفونت در ادرار باشد.

عدم توانایی در کنترل مثانه

انسداد ناشی از سنگ کلیه می‌تواند جریان ادرار را متوقف کند. اگر نمی‌توانید ادرار کنید، به نزدیک‌ترین مرکز پزشکی بروید.


تهوع / استفراغ

در اتصالات عصبی مشترک بین دستگاه گوارش و کلیه‌ها سنگ کلیه ایجاد می‌شود که حالت تهوع، تب و لرز را به همراه دارد.

عفونت در دستگاه ادراری و کلیه‌ها

اگر تب و لرز را به همراه هر درد دیگری تجربه کردید به نزدیک‌ترین مرکز پزشکی مراجعه کنید.

علائم سنگ کلیه در هر سن و جنسیتی به دلیل تفاوت در مجاری ادرار متفاوت است:
مردان:
درد کشاله ران یا شکم
ناراحتی معده
زنان:
درد یا خارش درآلت تناسلی
ترشحات
درد قاعدگی
کودکان:
بیقراری
تفاوت در رنگ ادرار و تکرر آن
خون در ادرار
اگر نگرانی‌هایی دارید به پزشک مراجعه کنید. اگر درد شدید و همراه با حالت تهوع و استفراغ، تب، خون در ادرار است
علل ایجاد سنگ کلیه:
سنگ‌های کلیه اغلب هیچ دلیل قطعی ندارند، اما چندین عامل ممکن است ریسک ابتلا را افزایش دهد.

سنگ کلیه وقتی شکل می‌گیرد که ادرار حاوی مواد کریستالی بیشتری مانند کلسیم، منیزیم و اسید اوره نسبت به مایعات موجود در ادرار هستند. در عین حال، ادرار ممکن است فاقد موادی باشد که از چسبیدن کریستال‌ها به هم جلوگیری می‌کند تا یک محیط ایده آل برای ایجاد سنگ کلیه شکل بگیرد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها