۰۷ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
مهمترین عوارض و خطرات قطع یا تغییر دوز دارو
بازدید:۴۴۷
صدآنلاین | قطع یا تغییر دوز دارو بدون مشورت پزشک به سلامت فرد آسیب وارد می کند
کد خبر : ۹۱۶۷

به گزارش صدآنلاین ، دکتر ناصر وحدتی با اشاره به اینکه در بارداری، شیردهی و برخی از بیماری ها مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم های گوارشی،معده و دوازدهه، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری های اعصاب و روان، قلبی عروقی و تنفسی، فرد ملزم است پیش از اقدام به روزه داری، با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری مشورت نماید، خاطر نشان کرد: رعایت نکردن اصول مصرف دارو می تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به صرع، در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه داری هستند،  پزشکان علاوه بر بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می شوند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه های تنفسی دچار حملات آسمی می شوند مشاوره دقیق داده و توصیه های لازم را ارائه نمایند.

دکتر وحدتی با اشاره به اینکه مطالعات به عمل آمده روی داروهای ضد فشارخون نشان می دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد، ابراز کرد:  البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از کاهش آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این داروها در بیماران روزه دار نماید.

وی ادامه داد: برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دوبار در طول روز مصرف شوند. مصرف این گونه داروها را می توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار و سحر موکول نمود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: پزشک معالج، جهت درمان عفونت در بیمار روزه دار، می تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک هایی کند که به جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا دو بار در روز مصرف شوند.

وی ابراز کرد: برخی از داروها نیز به شکل آهسته رهش در بازار دارویی موجود است، در مورد این داروها به جای مصرف سه تا چهار بار در روز، پزشک می تواند داروی آهسته رهش که یکبار در روز تجویز می شود، توصیه کرد.

دکتر وحدتی با اشاره به اینکه تغییر نحوه مصرف برخی از داروها از شکل خوراکی به شکل پوستی در این ایام نیز بنا به تجویز پزشک ممکن می باشد، گفت:  در صورت وجود این شکل دارویی، بجای مصرف برخی از داروهای خوراکی، پزشک معالج می تواند آنها را به شکل زیست چسب  تجویز نماید.

وی ابراز کرد: هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر می تواند بسیار خطرناک باشد. بیمارانی که انسولین مصرف می نمایند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند. در تمامی بیماران دیابتی، کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم است.

 

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها