آخرین اخبار
۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
بازدید:۱۹۷
کارشناس اداره کل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در مورد تداخلات دارویی با برخی از خوراکی‌ها توصیه‌هایی ارائه داد.
کد خبر : ۹۰۸۴۸

لزوم توجه به تداخلات دارویی با غذاها

به گزارش مجله سلامت صد آنلاین ، کارشناس اداره کل دفتر نظارت و پایش فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در مورد تداخلات دارویی با برخی از خوراکی‌ها توصیه‌هایی ارائه داد.


 دکتر الناز ذوقی گفت: بیماران باید برای پیشگیری از تداخلات دارو با غذاها حتما به توصیه‌های داروسازان در خصوص نحوه صحیح مصرف داروها به لحاظ مصرف آن همراه غذا یا با معده خالی توجه کنند.

وی یکی از تداخلات دارویی با خوراکی‌ها را علف چای یا گل راعی معرفی کرد و گفت: از علف چای در ایران فرآورده‌هایی با نام‌های تجاری پرفوران، هایپران یا نروکسین جهت کنترل اختلالاتی مانند اضطراب وجود دارند که در صورت مصرف هم‌زمان با برخی داروهای ضد اضطراب و افسردگی دیگر مانند داروهای مهار کننده انتخابی سروتونین مانند سیتالوپرام، داروهای ضد افسردگی مانند نورتریپتیلین، داروهای مهارکننده مونوآمین‌اکسیداز مانند سلژیلین می‌تواند باعث بروز سندرم سروتونینی شود.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، ذوقی افزود: سندرم سروتونین طیفی از علائم بی‌قراری، گیجی، تعریق، لرز، اسپاسم عضلانی، تغییرات فشار خون یا عوارض شدیدتر است و بیمارانی که داروهای اعصاب و روان مصرف می‌کنند بدنبال بروز علائم مشکوک بویژه بعد از شروع داروی جدید باید پزشک خود را مطلع کنند.

21025/ع
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها