آخرین اخبار
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
بازدید:۱۲۱
صد انلاین | اگر روند موضع‌گیریهای نتانیاهو و افراطیون و جریان‌های متحد با وی در قدرت از ابتدای جنگ غزه تا به امروز را رهگیری کنیم، یک واقعیت کاملا روشن می‌شود و آن این مساله است که آن‌ها به ظاهر سعی دارند خود را پیروز و موفق نشان دهند. این در حالی است که در همین دوران آن‌ها با سیلی از فشارهای داخلی از سوی افکار عمومی صهیونیست و البته جامعه بین المللی رو به رو بوده‌اند و در عین حال، ضربات سنگینی را از نیروهای مقاومت فلسطین در میدان‌های جنگ غزه نیز دریافت کرده‌اند.
کد خبر : ۸۸۶۵۸

به گزارش صد انلاین ، صحنه سیاسی اراضی اشغالی به تازگی دستخوش تغییر و تحولات قابل توجهی شده است. در این راستا، بنی‌گانتس ژنرال اسبق اسرائیلی و البته عضو کابینه جنگی صهیونیست‌ها اخیرا در موضع‌گیری تاکید کرده که اگر نتانیاهو چشم‌انداز روشنی را در مورد پایان جنگ غزه و مدیریت این جنگ ارائه نکند، وی و حزب متبوعش از کابینه جنگی اسرائیل خارج خواهند شد.

 

 

 

گانتس تاریخ ۱۰ ژوئن را نیز به عنوان ضرب الاجل تعیین کرده است. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که اقدام اخیر گامتس حامل معانی قابل توجهی است و از موقعیت به شدت سُست و ضعیف صهیونیست‌ها در بحبوحه جنگ غزه خبر می‌دهد.

معادله‌ای که با توجه به وارد آمدن ضربات سنگین در میدان‌های جنگ غزه از سوی مقاومت فلسطین و البته کلیت محوریت مقاومت به اشغالگران اسرائیلی، حامل معانی قابل ملاحظه‌ای است. از این رو، ایلنا در گفتگو با «فاروق ولی» نویسنده و تحلیلگر عرصه سیاست بین الملل به واکاوی چند سوال مهم با محوریت جدیدترین تحولات رخ داده در صحنه سیاسی و اجتماعی اراضی اشغالی پرداخته است.

 

به تازگی شاهد وقوع یک رویداد معنادار در بحبوحه تداوم جنگ غزه بوده‌ایم. در این راستا، بنی گانتس عضو کابینه جنگی رژیم اشغالگر قدس به نتانیاهو هشدار داده که اگر تا تاریخ ۱۰ ژوئن در رابطه با جنگ غزه و چشم‌اندازهای آتی آن طرح و برنامه مشخصی را ارائه نکند، باید انتظار خروج وی و حزب متبوعش از کابینه جنگی اسرائیل را داشته باشد. رویدادی که ضربه‌ای مهلک به نتانیاهو و دولتش محسوب می‌شود. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

به نظر من این رویداد یک زلزله بزرگ و قابل توجه است. اینطور به نظر می‌رسد که اپوریسیون اسرائیل در حال ارسال پالس‌های برجسته‌تری در قیاس با ماه‌های گذشته است و دیگر نمی‌خواهد به رایزنی‌های پشت پرده با نتانیاهو اکتفا کند و اساسا این کار را بیهوده یافته است. معادله‌ای که در نوع خود از قرار گرفتن نتانیاهو در یک بن‌بست بزرگ نیز خبر می‌دهد.

جریان اپوزیسیون اراضی اشغالی به این جمع‌بندی رسیده که تداوم همراهی با نتانیاهو نه به نفع موقعیت سیاسی و اجتماعی آن است و نه اساسا از نظر بین المللی می‌تواند برای آن حامل دستاورد باشد. نتانیاهو فردی است که حکم بازداشت بین المللی وی به احتمال زیادی از سوی دیوان بین المللی دادگستری صادر می‌شود و جریان اپوزیسیون اسرائیل نمی‌خواهد با یک چنین فردی در رابطه و همکاری باشد. همین‌ عدم همکاری، خود حامل مزایای قابل توجهی برای آن است.

برخی بر این باورند که اولتیماتوم اخیر بنی گانتس به نتانیاهو تاثیرات قابل توجهی را در روند جنگ غزه خواهد داشت. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟

اگر روند موضع‌گیریهای نتانیاهو و افراطیون و جریان‌های متحد وی در قدرت از ابتدای جنگ غزه تا به امروز را رهگیری کنیم، یک واقعیت کاملا روشن است و آن این مساله است که آن‌ها به ظاهر سعی دارند خود را پیروز و موفق نشان دهند. این در حالی است که در همین دوران آن‌ها با سیلی از فشارهای داخلی از سوی افکار عمومی صهیونیست و البته جامعه ین المللی رو به رو بوده‌اند و در عین حال، ضربات سنگینی را از نیروهای مقاومت فلسطین در میدان‌های جنگ غزه نیز دریافت کرده‌اند.

با این همه، در پی موضع‌گیری اخیر بنی گانتس، مخالفت‌های داخلی با تداوم جنگ غزه در عمق اراضی اشغالی وارد مرحله‌ای تازه می‌شود. بسیاری از خود می‌پرسند که نتانیاهو و متحدانش چطور در غزه پیروزند وقتی قادر به کنترل هیچکدام از مولفه‌های داخلی و خارجی با محوریت رژیم صهیونیستی و جنگ غزه نیستند؟ موضوعی که به نظر می‌رسد یک رسوایی بزرگ برای نتانیاهو است.

به نظر شما آیا جریان اپوزیسیون اسرائیل می‌تواند گزینه‌های معتبری را ارائه کند؟

بررسی روند تحولات تاریخی در مورد موارد مشابه، چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. توجه داشته باشیم که نکته اصلی در این میان این نیست که جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی می‌تواند گزینه‌های بهتر و روشن‌تری را پیش روی این رژیم قرار دهد. خیر، این تفسیر درست نیست. واقعیت این است که جریان اپوزیسیون یک فرصت طلایی را پیش روی خود می‌بیند تا نتانیاهو را کنار بزند و خود قدرت را به دست بگیرد. این واقعیت ماجرا است.

مگر چند سال قبل که نتانیاهو برای مدت کوتاه یک‌ساله از قدرت کنار گذاشته شد و اپوزیسیون اسرائیل قدرت را به دست گرفت، جنس رویکرد و رفتارهای آن با ملت فلسطین تغییر کرد؟ خیر. ما همچنان شاهد ارتکاب به برخی رویه‌های مخرب از سوی اسرائیل بودیم. از این رو، به نظر می‌رسد که باید از کلیت ماجرا یک خوانش درست و واقع‌بینانه داشت.

به نظر شما سرنوشت نتانیاهو چطور خواهد بود؟

نتانیاهو مدت‌هاست که در فضای سیاست در مقام یک قمارباز و مرده متحرک ظاهر شده است. او از یکسو یکی از بزرگترین جنایات تاریخ بشری را در نوار غزه رقم زده و از سوی دیگر در صحنه سیاست داخلی اراضی‌اشغالی نیز موقعیت خود را هم نزد نخبگان و احزاب سیاسی و هم افکار عمومی اراضی اشغالی، سست و ضعیف می‌بیند. اضافه کنیم به تمامی این مساله اینکه صدور حکم بازداشت بین المللی وی از سوی دیوان بین المللی دادگستری نیز رویدادی قریب الوقوع است.

وقتی همگی این مسائل را کنار یکدیگر قرار دهیم، صرفا یک برونداد به ذهن متبادر می‌شود و آن این است که نتانیاهو در حال دست و پا زدن است و سعی دارد به هر شکل ممکن که شده، راه نجات و فضای تنفس تازه‌ای را برای خود بیابد. دستورکاری که چشم‌انداز روشنی در قالب آن قابل تصور نیست.

 

 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها