آخرین اخبار
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۸
بازدید:۹۶
صد آنلاین | رابطه آذربایجان با روسیه رابطه ای مخرب است. باکو درگیر شراکت راهبردی با مسکو شد؛ رابطه ای که با بیانیه «روابط متفقین» در فوریه ۲۰۲۲ ودرست دو روز قبل از حمله روسیه به اوکراین عریان گشت.
کد خبر : ۸۵۳۵۹

به گزارش صد انلاین ، در حوزه ژئوپلیتیک، همه چیز به ندرت آنگونه که به نظر می رسد، جریان دارد. به عنوان نمونه آذربایجان به عنوان کشوری نفت خیز که بین روسیه و ایران قرار گرفته است.از منظر سیاستمداران آمریکایی و اروپایی که به هیدروکربن های وارداتی و خاویار سیاه تمایل زیادی دارند، آذربایجان متحد ارزشمند غرب است.به ادعای ناظران ظاهراً این کشور اهرمی علیه نفوذ روسیه و ایران در قفقاز قلمداد شده و اغلب به عنوان دوست اسرائیل شناخته می شود؛ بازیگری که تقریباً ۶۰ درصد نفت خود را در ازای تسلیحات برای جنگ با ارمنستان تبادل کرد.این گزاره اغلب در محاسبات شبکه پیچیده ای از روابط بین آذربایجان،روسیه و ایران نادیده گرفته می شود.

 

 

 

 

 

به نوشته ژئوپلتیکال المانیتور، رابطه آذربایجان با روسیه رابطه ای مخرب است. باکو درگیر شراکت راهبردی با مسکو شد؛ رابطه ای که با بیانیه «روابط متفقین» در فوریه ۲۰۲۲ ودرست دو روز قبل از حمله روسیه به اوکراین عریان گشت. این اتحاد گسترش یافته و شامل تبادل اطلاعات و تجارت هیدروکربن می‌شود و به آذربایجان اجازه می دهد تا با ارسال نفت و گاز روسیه به اروپا تحریم های غرب را به سخره بگیرد. در حالی که حمایت آذربایجان از تمامیت ارضی اوکراین در برخی مواقع پر سر و صدا بوده، اما در کنارش تعاملات مالی و سیاسی رو به رشد باکو با مسکو به مقوله ای برجسته تبدیل شده است. آذربایجان به روسیه برای دور زدن تحریم ها کمک می کند و یکی از چهار مقصد اصلی الیگارش های روسی در طول جنگ اوکراین بوده است.علاوه بر این، باکو از تلاش‌های میانجی‌گرایانه روسیه بین ارمنستان و آذربایجان حمایت کرده، در حالی که ابتکارات ایالات متحده و اتحادیه اروپا را را کنار زده است. باکو همچنین از میانجیگری ایران که براساس آن بر اصل حل اختلاف ها توسط قدرت های منطقه بدون دخالت غرب تاکید دارد، استقبال کرده است.

4561/ی

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها