۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
هشدار ! شکم درد شایع ترین علامت اولیه آپاندیسیت است
بازدید:۸۲
آپاندیسیت اولیه می تواند شبیه مسمومیت غذایی و نفخ باشد؛ این بیماری نوعی درد شکمی دارد که از ناف شروع می‌شود، سپس به سمت راست پایین شکم منتقل می‌شود. همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، نفخ، تب، از دست دادن اشتها و مشکل در دفع گاز داشته باشید.
کد خبر : ۸۵۱۸۵

به گزارش مجله سلامت صد آنلاین ،  در آپاندیسیت درد شکم، حالت تهوع و تب شایع است. اگر درد شدید شکم یا علائم دیگری دارید که فکر می کنید از آپاندیس شما است، به اورژانس مراجعه کنید. حدس نزنید یا منتظر نمانید تا ببینید آیا احساس بدتری پیدا می کنید یا نه؛ آپاندیس ملتهب نیاز به درمان فوری دارد.

 


 

شکم درد شایع ترین علامت اولیه آپاندیسیت است

درد شدید و ناگهانی در شکم نزدیک ناف، شایع‌ترین علامت اولیه آپاندیسیت است. حتی اگر آپاندیس شما در پایین شکم شما قرار دارد، درد از نزدیکی مرکز شکم شما شروع می شود زیرا غشایی که روده شما را می پوشاند (صفاق) نیز ملتهب است.

درد معمولاً قبل از سایر علائم آپاندیسیت شروع می شود، اگرچه ممکن است قبل از اینکه متوجه آن شوید کمی احساس بیماری کرده باشید یا "بدون علائم" شده باشید.

با بدتر شدن وضعیت، این درد به جایی که آپاندیس شما قرار دارد نزدیک‌تر می‌شود یعنی به سمت سمت راست پایین شکم، نزدیک استخوان لگن.

درد آپاندیسیت معمولاً ادامه می‌یابد و به سرعت بدتر می‌شود، نه اینکه به آرامی با مواردی مانند اجابت مزاج یا مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) بهبود یابد.

در حالی که درد ممکن است در اوایل با سایر مسائل اشتباه گرفته شود، معمولاً برخی از ویژگی های منحصر به فرد را به خود می گیرد که می تواند به شما در تمایز آن کمک کند.

درد آپاندیسیت به شکل زیر احساس می شود:

  • درد در یک منطقه احساس می شود، به جای احساس در سراسر شکم.
  • شدید است و نادیده گرفتن آن سخت.(حتی بالقوه آنقدر بد است که شما را از خواب بیدار کند)
  • درد ثابت احساس می شود، چند ساعت تا چند روز (یا تا زمانی که درمان شود یا آپاندیس بترکد که می تواند باعث بهبود ناگهانی درد شود و دوباره بدتر شود)
  • درد شما هنگام حرکت، نفس عمیق کشیدن، سرفه، عطسه یا تکان خوردن بدتر می شود (مثلاً هنگام سوار شدن به ماشین درد شدید احساس می شود)

 

 

آیا درد آپاندیسیت به آرامی شروع می شود؟

حملات آپاندیسیت حاد معمولاً همیشه به طور ناگهانی بروز می کنند. از سوی دیگر، آپاندیسیت مزمن می‌تواند باعث درد شدیدی شود که آهسته‌تر ظاهر می‌شود و ممکن است طی روزها، هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بیاید و از بین برود. سایر علائم آپاندیسیت ممکن است وجود نداشته باشد یا با درد از بین برود.

 

 

 

درد آپاندیسیت در این شرایط متفاوت احساس می شود

در حالی که بیشتر موارد آپاندیسیت شامل درد در ربع پایین سمت راست شکم است، استثناهایی در این مورد وجود دارد:

  • اگر بارداری شما پیشرفته باشد، ممکن است درد آپاندیس در ربع بالا سمت راست احساس شود.
  • اگر آپاندیس شما بیشتر به سمت پشت قرار گرفته باشد (خلفی صفاقی)، ممکن است درد بیشتری در قسمت پایین و سمت راست کمر، پهلو احساس کنید.
  • درد آپاندیسیت می تواند در سمت چپ باشد، برای مثال اگر آپاندیس بزرگتر از حد طبیعی یا روده بسیار بلند داشته باشید که این مسئله بسیار نادر است.

 

 

 

علائم گوارشی را نادیده نگیرید

علائم گوارشی (GI) می تواند یکی از علائم اولیه آپاندیسیت باشد. این علائم عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها: وقتی بدن شما می داند مشکلی وجود دارد، ممکن است باعث شود از خوردن غذا خودداری کنید تا استرس کمتری بر دستگاه گوارش شما وارد شود.
  • حالت تهوع و استفراغ: هنگامی که بدن شما شروع به مبارزه با التهاب و عفونت ناشی از آپاندیسیت می کند، ممکن است دچار تهوع و استفراغ شوید. برخلاف یک بیماری ویروسی، اگر آپاندیسیت داشته باشید، پس از استفراغ احساس بهتری نخواهید داشت. در واقع، ممکن است احساس بدتری داشته باشید.
  • مشکل در دفع گاز: ممکن است احساس کنید نفخ کرده اید، اما متوجه می شوید که نمی توانید باد معده را دفع کنید و تسکین پیدا کنید.
  • یبوست و اسهال: عفونت یا التهاب در دستگاه گوارش شما می‌تواند باعث تسریع اوضاع شود و باعث شل شدن مدفوع شود یا سرعت آن را کاهش دهد و دفع مدفوع را سخت کند. در برخی موارد، حتی می تواند منجر به عدم فعالیت کامل دستگاه گوارش شود.

 

 

 

آپاندیسیت در کودکان به چه شکل است؟

علائم آپاندیسیت در کودکان همیشه مانند بزرگسالان نیست. کودکان می توانند برای توصیف احساس خود مشکل داشته باشند. اگر متوجه شدید که کودک شما شکم خود را نگه می دارد، خمیده راه می رود یا در اطراف شکم خود احساس ناراحتی می کند، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

 

 

در آپاندیسیت تب را جدی بگیرید

با آپاندیسیت زودرس، ممکن است تب پایین (99 تا 100.3 درجه فارنهایت) داشته باشید زیرا بدن شما سعی می کند با التهاب و عفونت مبارزه کند. تب بالاتر (بیش از 100.4 درجه فارنهایت) می تواند نشانه ترکیدن آپاندیس باشد.

از آنجایی که آپاندیس پاره شده یک فوریت پزشکی است، منتظر نمانید تا تب شما بالاتر رود و به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

 

 

 

خطر نادیده گرفتن علائم اولیه آپاندیسیت

شما نمی توانید خود آپاندیسیت را تشخیص دهید، اما می توانید علائم خود را با برخی از ویژگی های کلیدی آپاندیس ملتهب مقایسه کنید و ببینید آیا آنها مطابقت دارند یا خیر.

اگر این علائم را دارید یا احساس می کنید که علائم شما مشابه آپاندیسیت است، فورا به اورژانس بروید. بسیار بعید است که آپاندیسیت بدون درمان به خودی خود بهبود یابد.

تحقیقات نشان داده است که انتظار بیش از 48 ساعت برای تشخیص و شروع درمان منجر به عوارض بیش از 60٪ می شود.

پزشک شما به سرعت بررسی می کند تا تایید کند که آپاندیسیت دارید یا آن را رد کند. آنها در مورد علائم و سابقه پزشکی شما می پرسند، یک معاینه فیزیکی انجام می دهند و برخی آزمایش ها را برای رسیدن به تشخیص درست انجام می دهند.

اگر آپاندیس شما هنوز پاره نشده است، زمان را غنیمت بشمارید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

ترکیدن آپاندیس چقدر طول می کشد؟

مدت زمانی که طول می کشد تا آپاندیسیت منجر به ترکیدن آپاندیس شود متفاوت است، اما ممکن است ظرف چند ساعت تا یک یا دو روز اتفاق بیفتد.

به طور کلی، داده ها حاکی از آن است که اگر در 24 تا 36 ساعت اول تحت درمان قرار بگیرید، خطر ترکیدن آپاندیس شما کم می شود. به ازای هر 36 ساعت که منتظر بمانید، این خطر حدود 5 درصد افزایش می یابد.

آپاندیس ملتهب می تواند بترکد یا نشت کند و منجر به عفونت جدی شود که می تواند در سراسر بدن شما حرکت کند و به طور بالقوه کشنده باشد. به همین دلیل است که معمولاً با آپاندکتومی برای برداشتن آپاندیس اقدام می کنند.

ممکن است پس از خارج کردن آپاندیس مدتی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک (به صورت IV یا به صورت قرص خوراکی) داشته باشید.

شایع‌ترین علامت اولیه آپاندیسیت، درد شکمی است که از ناف شروع می‌شود، سپس به سمت راست پایین شکم منتقل می‌شود. همچنین ممکن است حالت تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال، نفخ، تب، از دست دادن اشتها و مشکل در دفع گاز داشته باشید.

شناخت علائم اولیه آپاندیسیت و دریافت مراقبت های پزشکی در اسرع وقت کلیدی است. اگر آپاندیس بترکد، می تواند منجر به عوارض تهدید کننده زندگی و حتی مرگ شود.

 

 

چگونه آپاندیسیت تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص آپاندیسیت، پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و آزمایش هایی مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار و سونوگرافی شکم، MRI یا سی تی اسکن تجویز می کند.

 

 

درد آپاندیسیت چقدر طول می کشد؟

درد آپاندیسیت می تواند بین 24 تا 72 ساعت قبل از ترکیدن آپاندیس ادامه یابد. وقتی این اتفاق می افتد، درد ممکن است برای مدت کوتاهی بهتر شود و دوباره بدتر شود.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها