۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵
بازدید:۳۰۶
خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده را به راحتی با روش ساده‌ای که در این مطلب آموزش داده‌ایم می‌توانید در خانه درست کنید.
کد خبر : ۸۴۹۵۲

ترفندی برای خوشمزه‌تر شدن خورش بادمجان که هر کسی نمی‌داند

به گزارش مجله سلامت صد آنلاین ، خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده را به راحتی با روش ساده‌ای که در این مطلب آموزش داده‌ایم می‌توانید در خانه درست کنید.
خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده یکی دیگر از انواع روش‌های پخت برای خورش بادمجان است. در ادامه این مطلب با دستور تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده آشنا خواهید شد.


خواص بادمجان

۱. پشتیبانی از سلامت استخوان
بادمجان منبع خوبی از منگنز است. منگنز یک ماده‌ی معدنی لازم برای چندین عملکرد در بدن انسان است؛ از جمله فرایندهایی که استخوان‌ها را سالم نگه می‌دارند.

منگنز با سایر مواد مغذی مانند کلسیم و ویتامین D در تعامل است و به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. محققان دقیقا نمی‌دانند که منگنز چقدر در این زمینه نقش دارد، اما مطالعات روی حیوانات نشان داده است که کمبود منگنز می‌تواند باعث اختلال در تشکیل استخوان و کاهش تراکم مواد معدنی استخوان شود. از طرف دیگر، مکمل منگنز می‌تواند هم تراکم مواد معدنی استخوان و هم تشکیل استخوان را افزایش دهد.

۲. کاهنده‌ی آسیب‌های سلولی
بادمجان حاوی مقادیر نسبتا بالایی از انواع مختلف فیتونوترینت‌ها، به ویژه نازونین و اسید کلروژنیک است که می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

همچنین پوست بادمجان‌ها حاوی آنتوسیانین‌ها هستند که باعث ایجاد رنگ بنفش آن‌ها می‌شود. ثابت شده است که آنتوسیانین‌ها از طریق مبارزه با استرس اکسیداتیو، قدرت آنتی‌اکسیدانی دارند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غذاهای حاوی آنتوسیانین می‌تواند به جلوگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان و حفظ سلامت کمک کند.

۳. بهبود‌دهنده‌‌ی هضم و گوارش
یکی دیگر از فواید بادمجان این است که فیبر موجود در بادمجان می‌تواند به حفظ سلامت سیستم گوارشی کمک کند. فیبر، بخش غیرقابل‌هضم کربوهیدرات‌ها است و با تنظیم بلع غذا، هضم، جذب و متابولیسم، به تنظیم روده‌ها کمک می‌کند. اکثر بزرگسالان باید روزانه حدود ۲۵ تا ۳۸ گرم فیبر مصرف کنند. یک فنجان بادمجان خام حدود ۱۰ درصد از فیبر ضروری روزانه‌ی شما را تأمین می‌کند.

۴. کاهش‌دهنده‌ی خطر بیماری
مطالعات نشان داده است افرادی که از رژیم‌های غنی از فیبر استفاده می‌کنند، کمتر از دیگران در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی هستند. تحقیقات دیگر مصرف بیشتر فیبر را با کاهش خطر ابتلا به دیابت و انواع خاصی از سرطان مرتبط کرده است.

رژیم‌های گیاهی به طور فزاینده‌ای با سلامت بیشتر و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن، مانند فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی یا چاقی همراه هستند. بادمجان می‌تواند طعم و بافت گوشتی داشته باشد، بنابراین بسیاری از افراد از آن به‌عنوان جایگزین گوشت در دستورالعمل‌های گیاهی استفاده می‌کنند. با این حال، بر خلاف گوشت، پروتئین زیادی را تأمین نمی‌کند.

۵. کمک به حفظ وزن
رژیم‌های گیاهی و رژیم‌های غنی از فیبر با حفظ وزن سالم و کاهش خطر چاقی مرتبط هستند. مطالعات نشان داده است افرادی که رژیم‌های فیبر بالا دارند، از وزن سالم‌تری برخوردار هستند. همچنین مطالعات اپیدمیولوژیک و بالینی نشان داده است که مصرف فیبر رژیمی، با شرایط متابولیک مانند چاقی و دیابت نوع ۲ رابطه‌ی معکوس دارد.


برای تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده بدون لپه به مواد غذایی زیر احتیاج داریم.

گوجه فرنگی: دو عدد
بادمجان سرخ شده: ۳ عدد

سیب زمینی: یک عدد

گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم

پیاز: دو عدد

رب گوجه فرنگی: دو قاشق غذاخوری

پودر لیمو عمانی و پودر سیر: ۱/۲ قاشق غذاخوری

فلفل: به مقدار لازم

نمک: به مقدار لازم

زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه خورش بادمجان با گوشت چرخ کرده
برای پخت خورش بادمجان ابتدا بادمجان‌ها را ورقه ورقه کنید سپس آن‌ها را سرخ نمایید و روغن اضافی بادمجان‌ها را بگیرید. در مرحله بعدی دستور تهیه خورش بادمجان، گوجه‌ها را حلقه حلقه کنید و روی آن‌ها مقداری نمک بریزید.

پوست سیب زمینی‌ها را بگیرید و آن‌ها را به صورت حلقه‌ای خرد کنید و سیب زمینی‌ها را درون مقداری روغن سرخ کنید. پیاز را تفت دهید سپس گوشت و پیاز و نمک و فلفل و زردچوبه را درون ظرفی مناسب بریزید و گوشت را ورز دهید و کوفته ریزه درست کنید سپس کوفته‌های قلقلی را درون روغن سرخ کنید.

درون قابلمه‌ای مناسب پیاز رنده شده را تفت دهید سپس مقداری رب و پودر سیر و پودر لیمو عمانی و نمک و فلفل و زردچوبه و یک لیوان آب به پیاز اضافه کنید و بعد از اینکه سس مقداری غلیظ شد به ترتیب سیب زمینی‌ها و بادمجان سرخ شده و گوجه حلقه‌ای خرد شده و کوفته‌ها را درون قابلمه بریزید و اجازه دهید این غذای خوشمزه به خوبی جا بیفتد.

21458/خ

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها