۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰
جاذبه های گردشگری سبلان، بهشتی در قلب اردبیل
بازدید:۳۴۶۵
صد آنلاین | کوه سبلان جز یکی از دیدنی های بسیار جذاب و زیبا کشور ایران است و دارای جاذبه های گردشگری فراوانی می باشد.
کد خبر : ۸۴۸۶۸

به گزارش صد آنلاین ، از دیدنی‌های زیبا و جذاب کشورمان کوه سبلان است که سومین قله بلند ایران محسوب می‌شود و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد. این کوه در گذشته آتشفشان بوده است، اما امروزه غیر فعال شده و گردشگران زیادی را به خصوص در فصل تابستان به علت هوای خنک و طبیعت بی نظیرش به خود جذب نموده است.

 

 

 

 

جاذبه های گردشگری سبلان، بهشتی در قلب اردبیل

سبلان را مقدس‌ترین کوه ایران می‌نامند، زیرا محلی‌ها معتقدند زرتشت در قله سبلان، زیر تخته سنگی کنار دریاچه آرمیده است و برخی از نوشته‌ها هم حاکی از آن است که سبلان محل عبادت زرتشت بوده است. در گذشته بسیاری از مردم کوهپایه نشین سبلان برای زیارت به کوه سبلان می‌رفتند و هنگام بازگشت، خویشان و همسایگان و آشنایان به دیدنشان می‌رفتند و زیارت قبولی می‌گفتند و هدیه‌ای نیز از زایر دریافت می‌کردند.

وجود مزار‌های مقدس، زیارت گاه‌ها و پیکره‌های مقدس و باور‌های کهن و اعتقادات دینی درباره عوارض طبیعی در بخش‌هایی از کوه سبب شده که سبلان در نزد مردم کوه مقدسی باشد. بر مبنای همین اعتقادات عشایر شاهسون و محلی‌ها همچنان به سبلان سوگند می‌خورند و این کوه را مقدس می‌دانند و باور دارند که وقتی نام سبلان برده می‌شود به ویژه وقتی به آن سوگند یاد می‌کنند، مار از شکارش دست می‌کشد. در ادامه این بخش از گردشگری نمناک به مناطق دیدنی سبلان اشاره خواهیم کرد.

سبلان در کجا قرار دارد؟
کوه سبلان در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر و در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. کوه سبلان بر سه شهر اردبیل، اهر و مشکین شهر مشرف است.


ارتفاع و وسعت سبلان
طول سبلان حدود ۶۰ کیلومتر، پهنای آن ۴۵ کیلومتر و بلندی آن ۴۸۱۱ متر ثبت شده است و از دره قره سو در شمال غرب شهر اردبیل شروع شده و در جهت شرقی- غربی تا کوه قوشه داغ در جنوب اهر امتداد می‌یابد و به وسیله این کوه به ارتفاعات قره داغ متصل می‌شود. بلندترین قله آن به نام «سلطان ساوالان» نام دارد که در جبهه غربی آن و در کنار جان پناه، سنگی به شکل عقاب وجود دارد که به نماد کوه سبلان تبدیل شده است.

دریاچه سبلان
دریاچه سبلان در دهانه آتشفانی کوه قرار دارد و بیضی شکل است و آب آن ۲۵ متر پایین‌تر از لبه‌های مخروط آتشفشانی قرار گرفته است. آب این دریاچه آبی مایل به سبز است و از بارش برف تامین می‌شود. آب و هوای دریاچه خنک است و برای فصل گرم سال مناسب است. در بیشتر ماه‌های سال این دریاچه یخ زده است و تنها در مرداد و شهریور ذوب می‌شود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها