۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۰
اینجا محلات است ، هلند ایران
بازدید:۷۸۴۵
صد آنلاین | محلات یکی از شهرستان های استان مرکزی می باشد و بزرگ ترین دهکده پرورش گل در کل کشور است که با طبیعت بکر و آب و هوای بی نظیر به هلند ایران معروف است.
کد خبر : ۸۴۶۸۱

به گزارش صد آنلاین ، شهرستان محلات واقع در استان مرکزی یکی از معروف‌ترین شهر‌های ایران در زمینه تولید گل و گیاه است علاوه بر دارا بودن چشمه‌های آب گرم و آب و هوایی دلچسب از تاریخ قدیمی و کهن سال ایران زمین روایت می‌کند.

 

 

 

 

 

 

اینجا محلات است ، هلند ایران
نکته جالبی که درباره شهرستان محلات نیاز است بدانید این است که سابقه تاریخی این شهرستان به دوران ماد‌ها و روزگار هخامنشیان بر می‌گردد شهری که به هلند ایران معروف شده و اصفهان، خمین، اراک و گلپایگان را در اطراف خود جای داده است.

این بهشت افسانه‌ای در اردیبهشت ماه مملو از گل‌هایی شگفت انگیز می‌شود و تبدیل به مکانی می‌شود که می‌توان برای فرار از آلودگی هوای پایتخت آنجا پناه برد. محلات به غیر از باغ گل هایش به معادن سنگ‌های بی شمارش معروف است و در نمایی خانه هایش سنگ‌های مرمرین و زینتی اش خودنمایی می‌کنند.

گذری بر تاریخچه شهر محلات
با قدم زدن در لندی‌های شهر مطمئنا بافت قدیمی و آثار باستانی به چشمتان می‌خورد این شهرستان صدای تاریخ را به گوش می‌رساند اینجا "خورهه" محل برآمدن آفتاب است، مفهوم محل برآمدن خورشید همان خوره در اوستا می‌باشد و از طرفی کلمه "خور" در این کتاب به معنی منطقه ییلاقی است این منطقه در شمال شرق محلات قرار دارد.

با بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته و آثاری که در دشت و ارتفاعات خورهه کشف شده است نشان از آن دارد که سابقه سکونت این منطقه متعلق به هزاره دوم قبل از میلاد می‌باشد.

نکته جالب اینکه هنوز افرادی وجود دارند که در این منطقه شدیدا به دنبال آثار باستانی هستند و هنوز هم که هنوز است در آرزوی کشف یک اثر از دوران هخامنشیان و ماد‌ها در بین این منطقه می‌باشند. بافت سنتی و قدیمی خورهه همچنان خود را حفظ کرده به طوری که خانه هایش با گل و چوب ساخته شده اند.

آسیاب آب محلات (دن کیشوت تنهای شهر)
همانطور که در بخش گردشگری نمناک گفته ایم محلات یکی از شهرستان‌های سرشار از آسیاب‌های بادی است شاید می‌بایست قهرمان معروف کتاب سروانتس دن کیشوت دوباره به آسیاب‌های بادی شهرستان محلات باز می‌گشت و نبرد خود را با آن‌ها ادامه میداد، ولی دیگر اثری از آثار این آسیب‌ها به جا نمانده است.

به گفته یکی از شهروندان: «محلات به عنوان شهر آسیاب‌ها شناخته شده بود زندگی با وجودی که بوی گندم و کاهگل در هم می‌پیچید جریان داشت، ولی امروزه نزدیک به چهار سال است که آسیاب قدیمی و بادی این شهر نابود شده است و پنجمین آسیاب هم در حال تخریب شدن است.»

لهجه‌ی شیرین پیرمرد محلاتی آسیاب‌های تخریب شده را یکی پس از دیگری که در هر کلام آن را می‌کشد نام می‌برد:آسیاب دوغی، آسیاب بهرامی، که بزرگترین آسیاب این شهر بود، آسیاب جمبیل، آسیاب آبروئه آسیاب‌هایی هستند که مورد بی توجهی قرار گرفته و از بین رفته اند که اینک پنجمین آسیاب آبی نیز در شروف به تخریب می‌باشد.

در قدیم از آسیاب‌های آبی که ارزشمندترین آسیاب‌های ایران محسوب می‌شوند برای آسیاب جو، گندم و سایر غلات استفاده می‌کردند.

یکی از آسیاب‌های آبی واقع در استان مرکزی در محلات قرار دارد که در سال ۱۳۸۷ در لیست آثار ملی قرار گرفت به علت بی توجهی‌های اخیر این آسیاب تاریخی مورد بی اهمیتی واقع شده است و از آن جایی که مالک شخصی دارد هنوز هم که هنوز است به تملک در نیامده است و در حال حاضر به تدریج تبدیل به زباله دانی و محسوب می‌شود.

متولیان امر عواملی از جمله کمبود اعتبار را بانی این اتفاق می‌دانند و به نوعی از زیر کار در میروند جای بسی تاسف است که این محل امروزه تبدیل به یک مامن مرغ و خروس‌ها شده است.

محل قرارگیری این آسیاب در خیابان سرچشمه می‌باشد. سرچشمه نام بزرگترین پارک جنگلی محلات میباشد که یکی از پر آب‌ترین چشمه‌های استان مرکزی است که در شمال این شهر و در دامنه رشته کوه هفتاد قله قرار دارد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها