درمان دیسک کمر

به گزارش مجله سلامت صد آنلاین ، امروزه افراد بسیاری از دیسک کمر رنج می‌برند‌. بهترین روش برای درمان دیسک کمر، آن است که بیماران با کمترین هزینه، استرس، عوارض درمانی و در کمترین زمان ممکن به زندگی عادی خود بازگردند. روش‌های مختلف درمانی برای دیسک کمر وجود دارد.


۱_ پیاده روی

پیاده‌روی نه تنها درد را کاهش می‌دهد، بلکه عضلات ستون فقرات را تقویت نیز می‌کند؛ بنابراین روزانه حدود ۱ ساعت برای پیاده‌روی اختصاص دهید، البته تا زمانی که درد را احساس نکنید.

۲_ استفاده از کمپرس گرم

استفاده از کمپرس گرم به عنوان روشی برای درمان دیسک کمر و کاهش گرفتگی عضلات و درد در ناحیه دیسک کمر توصیه می‌شود. این روش، بهبود گردش خون را تسهیل می‌کند و به کاهش درد کمک می‌کند.

۳_ استفاده از کمربند طبی

۴_ کمپرس سرد

با استفاده از بسته‌های کمپرس یخ می‌توان به طور مؤثری به درمان خانگی و بدون جراحی دیسک کمر کمک کرد. علاوه بر این، استفاده از این بسته‌ها به کاهش التهابات ناشی از بیرون‌زدگی دیسک کمر کمک می‌کند.

۵_ استفاده از دارو در درمان قطعی دیسک کمر

داروهای مخصوص کمر درد، اغلب شامل داروهای ضدالتهابی، مسکن‌ها و شل کننده‌های عضلات هستند که باید میزان دوز مصرفی آنها تحت نظر بهترین متخصص ارتوپدی قرار گیرد.

۶_ استفاده از فیزیوتراپی و طب فیزیکی

مراجعه به متخصص طب فیزیکی و فیزیوتراپ برای بهبود درد در ناحیه دیسک کمر بسیار موثر است. پس از تشخیص درجه دیسک کمر، متخصص طب فیزیکی جلساتی را برای فیزیوتراپی تعیین می‌کند که تاثیر زیادی در فرایند بهبود دیسک دارد.

۷_ استفاده از لیزر درمانی

درمان لیزر برای دیسک کمر

استفاده از امواج نوری و مادون‌قرمز در درمان دیسک کمر می‌تواند تسریع روند بهبودی دیسک کمر را فراهم کند. منبع نور باعث نفوذ انرژی نور به داخل بدن شده و این باعث افزایش گردش خون و تسریع فرایند بهبود درد می‌شود.

در این روش، پالس‌های لیزر بر اساس شرایط بیمار به بخش‌های مختلف ارسال می‌شوند. این انرژی ارسال‌شده باعث بهبود جریان خون و تحریک بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود.

۸_ تزریقات استروئید اپیدورال

متخصص ارتوپد با توجه به آزمایش‌ها، معاینات و تصاویر انجام‌شده، محل و شدت فشار وارد شده به ریشه‌های عصب مهره‌های کمری را تشخیص می‌دهد. فشار وارد شده به عصب ممکن است منجر به التهاب دیسک بیرون زده شده و در نتیجه بیمار را دچار کمردرد کند. این تزریقات می‌توانند در کاهش درد کمر مؤثر باشند.

۹_ استفاده از اوزون تراپی

اوزون درمانی به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌های اروپایی برای کنترل و درمان دیسک کمر محسوب می‌شود. پس از تزریق گاز اوزون، این گاز اکسیژن آزاد کرده که به کنترل درد دیسک کمر کمک می‌کند.

۱۰_ تغذیه مناسب برای دیسک کمر و گردن

تغذیه مناسب برای حفظ سلامت فیزیکی و بدن اهمیت بسیاری دارد. مصرف غذاهایی که می‌توانند به سلامت ستون فقرات کمک کنند حیاتی هستند. برنامه غذایی غنی از پروتئین‌های گیاهی، سبزیجات و ادویه‌جات می‌تواند به کاهش یا جلوگیری از تورم در بدن کمک کند که می‌تواند در کاهش درد کمر نیز مؤثر باشد. حفظ وزن سالم و جلوگیری از التهاب برای ستون فقرات بسیار حیاتی است، همچنین، مصرف مواد غذایی مناسب برای سلامت استخوان‌ها نیز بسیار اهمیت دارد.

۱۱_ مصرف سبزیجات سبز تیره

مصرف سبزیجاتی مانند کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی که دارای ویژگی‌های ضد التهابی و سایر فواید مهم هستند، برای کاهش علائم بروز و درمان دیسک کمر بسیار مفید شناخته شده‌اند.

۱۲_ نوشیدن آب به مقدار کافی

دیسک‌های بین مهره‌ای در برابر از دست دادن آب بدن حساس هستند و ممکن است به راحتی تجزیه و تحلیل شوند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که مایع میانی دیسک از بین رفته و ناحیه شکننده شود. بنابراین، به جای مصرف نوشابه، استفاده از آب خنک توصیه می‌شود.

۱۳_ خوراکی ها و غذاهای مضر

مصرف اضافی مواد شیرین می‌تواند التهاب و درد در دیسک کمر را تشدید کند. بنابراین، برای کاهش درد باید مصرف این مواد را کاهش دهید. از مصرف موادی مانند نوشابه، غلات شیرین و آب نبات خودداری کنید و به جای آن، از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل عسل یا شربت افرا استفاده کنید.

۱۴_ مصرف میوه جات

مصرف میوه‌ها، دارای فواید زیادی برای سلامتی است. به ویژه انواع مختلف توت‌ها، برای سلامتی ستون فقرات بسیار مفید هستند، زیرا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی بوده که به سلامت ستون فقرات کمک می‌کنند. بنابراین، انواع مختلف توت‌ها را به صبحانه، شام یا ناهار برای درمان دیسک کمر اضافه کنید. همچنین می‌توانید از آنها به عنوان دسر نیز استفاده نمایید.

۱۵_ ورزش های مفید برای بیرون زدگی دیسک

یکی از عوامل اساسی دیسک کمر، ضعف عضلات اطراف ستون فقرات و شکم است؛ بنابراین تقویت این عضلات می‌تواند بهبود کمردرد را تسریع کند. این تمرینات همچنین برای تقویت و کشش عضلات مفید هستند. یکی از این تمرین‌ها، تمرین ویلیامز است. این تمرین سه هدف اصلی را دنبال می‌کند که عبارتند از:

  • کاهش قوس کمر باعث گشاد شدن سوراخ بین مهره‌ای می‌شود.
  • تقویت کردن عضلات شکم، عضلات باسن (گلوتئال)، عضله چهار سر ران .
  • کش‌آمدن، یا افزایش طول تاندون یا لیگامان، که شامل سه عضله است: عضلات پشت ستون فقرات (یا عضلات عمودی ستون فقرات، معروف به erector spinae)، عضلات پشت ران (یا عضلات همسترینگ)، عضله تنسور فاشیا لاتا و لیگامان ایلیو فمورال.

ورزش برای دیسک کمر

۱۶_ ۸ مدل ورزش ویلیامز

  • بلند کردن لگن، هنگامی که روی زمین دراز کشیده‌اید.
  • بخوابید زانوها را خم کنید و به حالت نیم نشسته شوید.
  • یک زانو را در حالت خوابیده به قفسه سینه بچسبانید.
  • هر دو زانو را در حالت خوابیده به قفسه سینه بچسبانید.
  • گرفتن انگشت شست پا در حالت نشسته‌.
  • موقعیتی مشابه نشستن در مسابقات دومیدانی بگیرید و سپس پای خود را تعویض کنید.
  • به روی صندلی بشینید و به جلو خم شوید.
  • حرکت نشست و برخاست را انجام دهید.

21458/غ