۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
موزه خانه جلال و سیمین: سفری به دنیای عشق، ادب و اندیشه
بازدید:۵۵۷
صد انلاین | در این موزه که زمانی آشیانه‌ی عشق و زندگی جلال آل احمد و سیمین دانشور بود، با گوشه‌هایی از زندگی و آثار این دو چهره‌ی ماندگار عرصه‌ی فرهنگ و ادب ایران آشنا خواهید شد.
کد خبر : ۸۲۰۸۳

به گزارش صد انلاین ، داستان موزه خانه جلال و سیمین داستانی است از عشق، ادب، فراز و نشیب. این خانه که یکی از عاشقانه‌های زوج ادبی مشهور ایران، سیمین دانشور و جلال آل احمد بود، امروز به مکانی برای حفظ یادگار‌ها و آثار این دو چهره‌ی ماندگار فرهنگ و ادب ایران تبدیل شده است.

موزه خانه جلال و سیمین: سفری به دنیای عشق، ادب و اندیشه

درست است که بنای اولیه‌این موزه خانه جلال و سیمین ساده و بی‌آلایش بود، اما عشق و همت جلال در ساخت آن، روحی خاص به این خانه بخشیده بود. جلال در طی دو سالی که سیمین برای تحصیل در آمریکا به سر می‌برد، این خانه را با وسواس و عشق بسیار بنا کرد. حتی با وجود مشکلات مالی، دست از تلاش برنداشتن و سرانجام خانه‌ای دنج و نقلی برای زندگی مشترکشان ساخت.

نقد و بررسی آثار جلال و سیمین

اما این خانه نقلی در گذر زمان، به پاتوق اهالی فرهنگ و ادب سرشناس ایران تبدیل شد. مانند نیما یوشیج، احمد شاملو، امام موسی صدر و آیت الله طالقانی، مهمانان همیشگی این خانه بودند. حتی کانون اولیه نویسندگان ایران نیز در همین خانه شکل گرفت و جلسات این کانون برای مدتی درموزه خانه جلال و سیمین برگزار می‌شد.



پس از درگذشت جلال و سیمین، مالکیت خانه با چالش‌هایی روبرو شد. اما سرانجام در سال ۱۳۹۳، شهرداری تهران این خانه را خریداری کرد و پس از مرمت و بازسازی، در سال ۱۳۹۷ با عنوان موزه خانه جلال و سیمین به روی عموم مردم گشوده شد. موزه خانه جلال و سیمینبا زیربنای ۲۲۰ متر مربع، فضای دنج و صمیمی را برای بازدیدکنندگان ارائه کرده است. این خانه دو طبقه، بخش‌هایی دارد که هر کدام از زندگی و فعالیت‌های این زوج ادبی را به تصویر می‌کشد. در طبقه همکف موزه خانه جلال و سیمین با مکان‌هایی مانند آشپزخانه، کتابخانه، اتاق نشیمن عمومی و سرویس‌های بهداشتی روبرو می‌شویم. آشپزخانه‌ی این خانه، روز‌های ساده‌ی زندگی جلال و سیمین است. در کتابخانه، مجموعه‌ای ارزشمند از کتاب‌های مورد علاقه‌ی این دو نویسنده نگهداری می‌شود. اتاق نشیمن عمومی نیز محلی برای دورهمی‌های خانوادگی و پذیرایی از مهمانان بوده است.
•طبقه دوم:طبقه دوم موزه خانه جلال و سیمین شامل اتاق نشیمن خصوصی است. این اتاق، فضایی دنج و خلوت برای مطالعه و نوشتن جلال آل احمد بوده است. میز کار و دست نوشته‌های به جا مانده از جلال، حس و حال خاص به این فضای بخشیده شده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها