۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
همه چیز درباره غار چال نخجیر
بازدید:۶۶۸۵
صد انلاین | غار چال نخجیر (Chal Nakhjir Cave) از کهن‌ترین و دیدنی‌ترین غار‌های ایران و حتی جهان است که در دامنه کوه مرتفعی به نام تخت در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی آرمیده است.
کد خبر : ۸۱۳۳۰

به گزارش صد آنلاین ، غار چال نخجیر (Chal Nakhjir Cave) از کهن‌ترین و دیدنی‌ترین غار‌های ایران و حتی جهان است که در دامنه کوه مرتفعی به نام تخت در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان واقع در استان مرکزی آرمیده است. بیش از ۲۰ میلیون سال قدمت و ۶ کیلومتر وسعت (۱ کیلومتر از آن قابل بازدید است) غار چال نخجیر را به جاذبه‌ای اسرارآمیز و مملو از شگفتی مبدل ساخته است؛ مکانی که دالان‌های تو در تو و بلور‌های کریستالی رنگارنگ آن هر بازدیدکننده‌ای را به حیرت وا می‌دارد و تصاویر شگفت انگیزش هر گردشگری را به سفر به اراک مجاب می‌کند.

 

 

همه چیز درباره غار چال نخجیر



وجه تسمیه

نام غار چال نخجیر نیز مانند بسیاری از ویژگی‌های آن خاص و منحصربفرد است. اما دلیل نامگذاری این غار به چال نخجیر چیست؟ گفتنی است که در گذشته شکارچیان و حاکمان در هنگام شکار در این منطقه سعی می‌کردند که شکار را به سمت این غار هدایت کنند تا در دام بیوفتد. از این رو، این غار به چال نخجیر (ترکیب دو کلمه مکان پست و شکارگاه) به معنای منطقه گود (پست) برای شکار نامیده شد.

 

 

غار چال نخجیر دلیجان

غار چال نخجیر چه ویژگی‌هایی دارد؟

چال نخجیر از غار‌های زنده آهکی جهان است؛ این بدان معناست که رسوبات آهکی و کریستالی موجود در آن پس از گذشت چندین میلیون سال از عمر غار، هنوز به رشد خود ادامه می‌دهند و اشکال متفاوت و تماشایی را داخل غار ایجاد می‌کنند. به اعتقاد بسیاری از زمین شناسان، غار چال نخجیر در گذشته غاری آبی بوده است، چراکه هنوز خط تراز آب بر دیوار‌های دیدنی آن نقش بسته است، ولی بعد‌ها بدلیل تغییراتی که در آب و هوای این منطقه بوجود آمده، به شکل امروزی خود تبدیل گردیده است. چیزی که به جذابیت این غار می‌افزاید، وجود دریاچه بزرگی -به احتمال قوی با وسعتی برابر با ۳۰۰۰ متر- در بخش تحتانی غار است. اما از آنجایی که تنها ۶ کیلومتر از وسعت بسیار زیاد این غار کشف شده، هنوز بسیاری از اسرار این غار ناشناخته باقی مانده است. ناگفته نماند که محیط درون غار و همچنین عدم تابش نور خورشید به داخل غار موجب گردیده که غار چال نخجیر به مکانی غیر قابل سکونت برای موجودات زنده مبدل و از هر گونه حیات عاری گردد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ابراهیم زال پور
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۷
واقعا دیدنی و زیباست
پربیننده‌ها پربحث‌ها