۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
بازدید:۹۷۶۰
صد انلاین | دشت هویج یا «گرچال» منطقه‌ای وسیع و زیبا در البرز مرکزی، شمال شرق شهر تهران و بالادست روستای افجه است. این دشت حدود ۲،۴۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد. در گذشته کشت هویج در این پهنه طبیعی خوش‌آب وهوا رونق داشت و وجه تسمیه نام‌گذاری دشت هویج همین موضوع است. امروزه کشاورزان اهل افجه محصولات مختلفی در دشت می‌کارند و باغ‌های گیلاس متعددی در آن وجود دارد.
کد خبر : ۸۰۳۰۶

به گزارش صد آنلاین ، دشت هویج یا «گرچال» منطقه‌ای وسیع و زیبا در البرز مرکزی، شمال شرق شهر تهران و بالادست روستای افجه است. این دشت حدود ۲،۴۰۰ متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد. در گذشته کشت هویج در این پهنه طبیعی خوش‌آب وهوا رونق داشت و وجه تسمیه نام‌گذاری دشت هویج همین موضوع است. امروزه کشاورزان اهل افجه محصولات مختلفی در دشت می‌کارند و باغ‌های گیلاس متعددی در آن وجود دارد.

 

 

دشت هلن

 




بسیاری از گردشگران طبیعت دوست پیک‌نیک در دشت هویج را به‌عنوان تفریحی یک‌روزه قلمداد می‌کنند و کوه‌نوردان حرفه‌ای آن را مبدا یا نقطه شروع برای صعود به قلل «ساکا»، «آتش کوه»، «ریزان» و «پرسون» می‌دانند.

میش، قوچ، بز وحشی، روباه، کفتار، سمور، بلدرچین، سهره، باز، عقاب، دارکوب، بلبل و کبک از جمله گونه‌های جانوری هستند که در دشت هویج زندگی می‌کنند. گیاهانی، چون سماق، اورس، بادام وحشی، چنار، آویشن، گلپر، ریواس، خاکشیر و قارچ در این پهنه طبیعی می‌رویند. دشت هویج تابستان‌های گرمی دارد. دسترسی به این جاذبه طبیعی نسبتا ساده است و مکانی مناسب برای طبیعت گردی با خانواده محسوب می‌شود. برای رسیدن به دشت هویج وارد اتوبان لشگرک شوید، مسیر مستقیم را ادامه دهید و بعد از میدان بسیج به چپ بپیچید تا به روستای افجه برسید. خودرو خود را در روستا پارک کنید.

جاده خاکی شمال شرق روستا مسیر پیاده‌روی تا دشت هویج است. در این گلگشت از کنار چشمه آب افجه و آبشار افجه می‌گذرید و پس از حدود یک ساعت به دشت هویج می‌رسید. در دشت هویج امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد و گردشگران باید مایحتاج خود را در مسیر و از روستا تهیه کنند. امکان کمپ و شب‌مانی در دشت وجود دارد؛ همچنین چند واحد اقامتی و یک رستوران در میانه مسیر روستا تا دشت فعال هستند


آدرس: شهرستان شمیرانات، شهر لواسان، روستای افجه
ارتفاع از سطح آب‌های آزاد: حدود ۲،۴۰۰ متر
سطح سختی مسیر دسترسی: نسبتا آسان (دو از ۶)، مسیر دسترسی مناسب برای با خودرو آفرود و نیسان از روستا تا دشت
نیاز به اخذ مجوز: ندارد
تفریحات مشهور: عکاسی، پیاده‌روی، کمپ، طبیعت‌گردی، کوهنوردی
دیدنی‌های اطراف: آبشار افجه (پسچوبک)، دشت هفت برگ، دره افجه، دشت سبوستان، قله ساکا، آبشار چرند
امکانات اقامتی: کمپ، اقامتگاه بومگردی دشته
بهترین زمان بازدید: بهار، پاییز، زمستان

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها