آخرین اخبار
۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵
بازدید:۳۸۸
کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان به وسیله رژیم غذایی کنترل می‌شود، مفید است اما افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می‌کنند، اگر در طول روز علائم افت قند خون داشته باشند باید روزه خود را فورا افطار کنند.
کد خبر : ۷۷۱۱۶

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران دیابتی

به گزارش مجله سلامت صد آنلاین ، کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان به وسیله رژیم غذایی کنترل می‌شود، مفید است اما افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می‌کنند، اگر در طول روز علائم افت قند خون داشته باشند باید روزه خود را فورا افطار کنند.

 


زهرا باقری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چگونگی روزه‌داری در افراد مبتلا به دیابت اظهار کرد: روزه در بیماران با توجه به نوع بیماری متفاوت است؛ چنان‌که در بعضی از بیماری‌ها مانند بیماران دیابت نوع ۲، مفید است و می‌تواند به بهبود و درمان بیماری کمک کند، هر چند همه بیماران باید نظر پزشک معالج خود را ملاک اصلی قرار دهند و با مشاوره با متخصص تغذیه اقدام به روزه‌داری کنند.

وی افزود: به طور کلی بیمارانی که برای کنترل بیماری خود مجبور به مصرف منظم دارو در طول روز هستند، نباید روزه بگیرند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: روزه‌داری برای بیماران دیابتی نوع ۲ که دیابت آنان به وسیله رژیم غذایی کنترل می‌شود، مفید است اما افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می‌کنند، اگر در طول روز علائم افت قند خون داشته باشند باید روزه خود را فورا افطار کنند.

وی افزود: بیماران دیابتی که روزه می‌گیرند باید رژیم غذایی مخصوص خود را در افطار و سحر رعایت کنند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می‌شود زیاده‌روی نکنند و میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه را مراعات کنند. برای کنترل بهتر قند خون توصیه می‌شود که این بیماران قند خون خود را قبل از سحر و بعد از افطار بررسی و به توصیه‌های تغذیه‌ای توجه کنند.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای روزه‌داران مبتلا به دیابت

باقری گفت: این بیماران باید روزانه هشت لیوان مایعات به ویژه مایعات فاقد شکر مانند آب و چای کمرنگ در فاصله بین افطار تا سحر مصرف کنند و از مصرف بیش از حد غذا در ماه رمضان که موجب افزایش قند خون و وزن می‌شود، بپرهیزند.

وی افزود: همچنین مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد مانند نان سبوس‌دار به جای نان سفید و سبزی و میوه به جای آب‌میوه را حتما در وعده‌های غذایی خود بگنجانند و در وعده سحر و افطار از لبنیات کم‌چرب استفاده کنند. توصیه می‌شود به جای غذاهای سرخ‌کردنی نیز از غذاهای آب‌پز، کبابی و بخارپز استفاده شود.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: توصیه می‌شود بیماران دیابتی روزه‌دار از مصرف زیاد چای و قهوه اجتناب کنند زیرا سبب افزایش دفع ادرار می‌شود. از مصرف غذاهای شیرین، چرب و سرخ‌کردنی نیز بپرهیزند زیرا سبب تشنگی، سوءهاضمه، سوزش سردل و افزایش وزن می‌شود. باید توجه شود که مصرف فلفل و ادویه‌ها در سحری سبب تشنگی می‌شود.

وی بیان کرد: برای پخت و پز نیز باید از روغن‌های مخصوص سرخ کردن استفاده شود.

باقری گفت: برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در این ماه، رعایت یک رژیم غذایی متعادل ضروری است. انرژی دریافتی از غذاها نباید افزایش پیدا کند و مواد غذایی باید از تمام گروه‌های غذایی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، نان و غلات، لبنیات و گوشت‌ها انتخاب شود.

سحری دیابتی‌ها

وی عنوان کرد: برای سحری باید غذاهایی انتخاب شوند که قند خون را به آهستگی افزایش دهند، بنابراین بهترین مواد غذایی برای سحری نان سبوس‌دار، سبزی، حبوبات مانند عدس پلو و لوبیا پلو ، میوه ها و مواد غذایی دارای پروتئین هستند.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: وعده سحری مانند یک نهار متوسط است. از مصرف نمک زیاد یا غذاهای شور مانند آش رشته وکباب باید پرهیز شود زیرا سبب احساس تشنگی می‌شوند. در سحری باید یکی دو لیوان آب نوشیده شود و میوه‌های آب‌دار و سبزی و سالاد میل شود.

افطاری دیابتی‌ها

وی در خصوص وعده افطار بیان کرد: بیماران دیابتی باید مقدار غذای افطار خود را به دو تا سه وعده تقسیم کنند زیرا دریافت مقادیر زیاد غذا سبب افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. این بیماران باید افطار را با یک وعده غذایی ساده مانند صبحانه معمولی آغاز کنند و هنگام افطار از غذاهای نرم و آسان هضم مانند حلیم کم روغن، نان، پنیر، گردو و سبزی، چای کم رنگ، فرنی و شیر گرم استفاده کنند.

باقری گفت: بیماران دیابتی باید شام را دو تا سه ساعت بعد از افطار میل کنند و قبل از خواب میوه بخورند، موادی که قند خون را بیشتر بالا می‌برند مانند قند، شکر، کشمش، بستنی، نوشابه را باید در مقادیر بسیار کم استفاده کنند و به جای مواد غذایی که قند خون را سریع بالا می‌برند از میوه‌ها، حبوبات و اسپاگتی که قند خون را به آهستگی بالا می‌برند، استفاده کنند.

21458/غ
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها